Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Canadese supermarktketen krijgt eigen mobiele betaalapp

Rusland: online retailer begint met snelle thuisbezorging
De Russische online retailer Ozon is begonnen met een nieuwe snelle thuisbezorgdienst onder de naam "Supermarket”. Bestellingen die via Supermarket worden geplaatst, worden in een aantal delen van Moskou binnen 40 tot 60 minuten aan huis bezorgd. Op dit moment zijn er ongeveer 6.000 verschillende producten via de thuisbezorgdienst beschikbaar. Ozon werkt hierbij samen met andere thuisbezorgbedrijven. De online retailer is van plan om het bereik van de bezorgdienst te verbeteren. Ook wil Ozon het assortiment uitbreiden tot 15.000 producten. Verder heeft Ozon aangegeven dat deze maand de geautomatiseerde afhaaldienst Ozon Box verder is uitgebouwd. Volgens het bedrijf is Ozon Box op dit moment de grootste afhaaldienst in zijn soort in Rusland.
Bron: intellinews.com 

VAE: consumenten checken online, kopen in winkels
70% van alle consumenten in de Verenigde Arabische Emiraten kijken online naar producten om specifieke eigenschappen zoals prijzen te achterhalen. Vervolgens gaan ze naar fysieke winkels om het betreffende product daadwerkelijk te kopen. Volgens Regis Schultz van de retailgroep Al-Futtaim UAE zouden retailers meer moeten letten op dit consumentengedrag in plaats van puur op online omzet. “Online omzet heeft in de Verenigde Arabische Emiraten nog steeds een aandeel van slechts 2% tot 3% in de totale retailsector", zegt Regis Schultz. "De online omzet neemt weliswaar in rap tempo toe, maar ik zie meer belang bij het aantal klanten dat zich op een bezoek aan de winkel voorbereidt  door eerst online te kijken."
Bron: gulfnews.com 

VK: M&S opent nieuwe grote winkel in Nottingham
De Britse keten Marks & Spencer (M&S) is  van plan om in Nottingham een nieuwe vestiging te openen van ongeveer 5.500 vierkante meter. De nieuwe winkel is onderdeel van het plan van M&S om winkels te sluiten, te verhuizen en te renoveren. Op deze manier wil de keten de winkelervaring voor de consument verbeteren. De vestiging in Nottingham gaat in het komende jaar van start. Eerder deze maand kondigde M&S aan een nieuwe kledingzaak te openen in Cornwall. De kledingzaak heeft ook een kleine afdeling met versproducten.
Bron: retail-insight-network.com 

Walmart-CEO vraagt Indiase premier om stabiel zakelijk milieu 
De CEO van Walmart heeft in een brief aan de minister-president van India, Narendra Modi, gevraagd om meer zekerheid en stabiliteit in het zakelijke milieu van India. Flipkart, de Indiase dochteronderneming van Walmart en concurrent Amazon moesten noodgedwongen hun bedrijfsmodel grondig herzien, nadat de Indiase overheid eind vorig jaar de regelgeving omtrent buitenlandse investeringen in Indiase e-commerce aanpaste.
Bron: reuters.com 

VK: vakbond kritisch over nieuw arbeidscontract van Asda
De vakbond GMB heeft aangegeven dat tot 12.000 werknemers bij Asda worden gedwongen om een nieuw arbeidscontract te ondertekenen. Het nieuwe arbeidscontract geeft weliswaar een loonsverhoging tot £9 (€10,46), maar zorgt er ook voor dat andere voordelen verleden tijd zijn. Zo is er onder het nieuwe contract geen sprake meer van doorbetaalde theepauzes of doorbetaling bij officiële feestdagen. Werknemers die voor 2 november het nieuwe contract niet hebben ondertekend, lopen risico op ontslag. Volgens Asda is het nieuwe contract een investering van meer dan £80mln (€92,96mln) en zorgt het contract effectief voor een loonsverhoging bij meer dan 100.000 werknemers.
Bron: bbc.com 

Zuid-Afrika: Pick n Pay heeft in 9,5% meer halfjaarwinst
De Zuid-Afrikaanse supermarktgroep Pick n Pay Stores Ltd had in zijn eerste halfjaar een toename in winst van 9,5%. De activiteiten in de thuismarkt konden compenseren voor de moeilijkere omstandigheden in Zambia en Zimbabwe. Volgens Pick n Pay was de vergelijkende winst per aandeel in de periode van 26 weken tot 1 september jaar op jaar toegenomen van 77,67 cent tot 85,03 cent. De officieel vermelde winst per aandeel steeg met 17,5%. Hierbij is ook rekening gehouden met de hyperinflatie die op dit moment in Zimbabwe speelt.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Roboscientific wint wedstrijd van Tesco
De Britse startup Roboscientific heeft de editie van 2019 van de Tesco Agri T-Jam gewonnen. De wedstrijd van Tesco werd georganiseerd in samenwerking met de World Agri-Tech Innovation Summit. Tien ondernemingen op het gebied van landbouw presenteerden hun ideeën voor het verbeteren van de leveringsketen qua duurzaamheid en efficiëntie. Naast Roboscientific waren deze bedrijven Acris Biotechnology (VK), Biosystems Engineering (VK), BlakBear (VK), CCm Technologies (VK), Faromatics (Spanje), Metronome Technologies (VK), N2 Applied (Noorwegen), Proteon Pharmaceuticals (Polen) en Smartbell (VK). De jury van Tesco Agri T-Jam bestond onder andere uit Emmanuelle Lerges (directeur van de afdeling Food Technical & Agriculture), Mark Suddaby (categoriedirecteur voor vlees, vis en pluimvee), Natalie Smith (het hoofd bij Tesco voor landbouw) en Jo Hickson (het hoofd van Tesco Labs). De juryleden van Tesco werden bijgestaan door Vee Gururajan van de leveringsketenpartner Branston.
Bron: retailtechinnovationhub.com 

Iceland-leveranciers niet meer voldoende verzekerd
Leveranciers van de supermarktketen Iceland geven aan dat ze niet meer goed gedekt worden door hun verzekeraars. De reden waarom de verzekeringsmaatschappijen hun dekking terugtrekken is omdat ze zich zorgen maken over de impact van de Brexit op de leveringsketen van Iceland. Zo heeft de in Parijs gevestigde verzekeraar Euler Hermes de kredietverzekering verminderd met betrekking tot leveranciers die in de zomer Iceland van producten voorzien. De concurrent Atradius overweegt een soortgelijke vermindering. De verminderde dekking door verzekeraars is een flinke klap voor de leveranciers. Zij hebben de verzekering nodig als bescherming tegen het risico van een klant die failliet gaat en de leverancier nog geld verschuldigd is.
Bron: cityam.com 

Waitrose & Partners opent nieuwe winkel in VAE
Waitrose & Partners heeft een nieuwe winkel geopend in de Verenigde Arabische Emiraten. De winkel is geopend onder een licentie met Fine Fare Food Market LLC (FFFM). Ook zijn er plannen voor een volgende winkel in deze regio. De vestiging ging op 17 oktober van start in een winkelcentrum in Abu Dhabi. De winkel heeft 60 werknemers en bevindt zich naast een aantal winkels van internationale modemerken. Met het einde van dit jaar wil Waitrose & Partners de tweede winkel op de palmeilanden van Dubai openen. De vestiging zal de grootste supermarkt op het beroemde kunstmatige eiland worden en zal werkgelegenheid bieden aan 80 mensen.
Bron: waitrose.pressarea.com 

Finland: K Group experimenteert met zonnepanelen bij vestiging
De Finse K Group heeft 140 zonnepanelen geïnstalleerd op het front van de vestiging K-Supermarket Hertta in Helsinki. De zonnepanelen zullen naar verwachting per jaar voor 30 MWh aan energie genereren. De winkel in Helsinki gebruikt uitsluitend duurzame energie, die door Kesko wordt geleverd. Volgens K Group-onderdirecteur Matti Kalervo zorgen de panelen aan de muur voor een goede energiebron voor winkels, kantoren en publieke gebouwen. "De energieproductie is met name hoog op winterse dagen. Het sneeuw reflecteert dan het zonlicht naar de muren toe. Ook is het een voordeel dat de sneeuw onmogelijk op de panelen aan de muur kan blijven liggen, zoals wel zou gebeuren met zonnepanelen op het dak", aldus Kalervo.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Amazon-platform levert onveilige levensmiddelen
Er worden steeds meer gevallen bekend van onveilige levensmiddelen die via de marktplaats van Amazon door andere leveranciers worden aangeboden. Net zoals het meer algemene deel van Amazon Marketplace te lijden heeft van vervalste of onveilige producten, heeft het segment voor voedingsmiddelen van dit platform te maken met producten waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken. Producten variërende van babymelk tot muesli-repen komen bedorven bij de klant aan. Uit interviews met merken, consumenten, consulenten en bedrijven die op het Amazon-platform zijn aangesloten blijkt dat het logistieke systeem van Amazon een aantal gaten vertoont. Deze gaten zorgen ervoor dat onveilige producten met gemak zonder enige controle kunnen worden afgezet. Instanties die zich voor de veiligheid van consumenten inzetten zijn bang dat door de verdere groei van het platform de risico's alleen maar groter zullen worden..
Bron: cnbc.com 

VS: Publix introduceert kledinglijn gebaseerd op broodjes
Publix Super Markets, dat met zijn Pub sub-broodjes een cultstatus heeft verkregen, introduceert een kledinglijn op basis van de belegde broodjes. De Pub sub-broodjes zijn veruit de meest populaire versproducten binnen het huismerkassortiment van Publix. Fans van de broodjes kunnen nu T-shirts, hoodies, sokken, broeken en zelfs heuptassen voor het bewaren van een Pub sub aanschaffen. De kleding valt onder het merk Fresh Goods en varieert in prijs van $9,99 tot $24,95 (van €8,98 tot €22,42).
Bron: progressivegrocer.com 

Canadese supermarktketen krijgt eigen mobiele betaalapp 
De Canadese keten T&T Supermarket krijgt een eigen betaalapp. De app is ontwikkeld door het in Richmond gevestigde bedrijf AlphaPay. "Betalen voor boodschappen met een smartphone is de volgende stap naar een samenleving waar geen sprake meer is van contant geld", zegt AlphaPay-onderdirecteur Michael Wong. Het systeem van AlphaPay dat door T&T Supermarket wordt gebruikt maakt het mogelijk om betalingen te verrichten via Alipay en WeChat. Alle vestigingen van T&T zijn aangesloten op het systeem. T&T Supermarket geldt als de grootste supermarktketen van Canada die gefocust is op een Aziatische doelgroep. Het gebruik van Alipay en WeChat sluit dan ook goed aan op de Chinese minderheid in Canada.
Bron: richmond-news.com 

VS: Whole Foods voorspelt grootste trends van 2020
Experts van Whole Foods Market hebben hun licht laten schijnen op wat zij denken dat de belangrijkste trends op het gebied van levensmiddelen voor 2020 gaan worden. De prognoses van het team van Whole Foods zijn verzameld in een jaarlijks verslag, dat nu voor de vijfde keer wordt gepubliceerd. Enkele van deze trends zijn de toepassing van regeneratieve landbouw, meer omzet met West-Afrikaanse producten, producten die een combinatie zijn van vlees en plantaardige voeding en het gebruik van nieuwe soorten meel.
Bron: businesswire.com 

Publicatiedatum: