Tholen - De Spaanse kasgroententelers kwamen dit jaar wat eerder op de markt en met het ruime aanbod Hollands product zorgde dat voor een moeizame marktsituatie. "We hebben lange tijd mooi weer gehad. Tot vorige week was het overdag 26 tot 28 graden en waren ook de nachten nog warm", vertelt Stephan van Marrewijk, die al twaalf jaar werkzaam is op de commerciële afdeling van Vicasol.
"Inmiddels begint het af te koelen. Hopelijk leven ook de prijzen op, want die zijn deze oktobermaand vooralsnog dramatisch!" Er is dit jaar veel overlap van product en dat zit elkaar te veel in de weg. Dat is erg jammer, want deze felle concurrentiestrijd kent geen winnaars. Nu zal deze situatie zich wel vanzelf oplossen als het Hollandse aanbod de komende weken van de markt gaat", zegt Stephan.
De telers van Vicasol hebben een gezamenlijk areaal van 1.700 hectare. Dit jaar waren er geen grote verschuivingen van de producten binnen het areaal. "We hebben dit jaar iets meer aubergines en courgettes staan, maar dat heeft geen effect op de overige producten. Het tomatenareaal is hetzelfde gebleven en we hebben iets meer specialiteiten staan. Zo zetten we in op kleinere en zaadloze paprika's en verschillende kleurtjes tomaten", vertelt Stephan.
Het biologisch areaal is dit jaar opnieuw iets toegenomen, maar niet in die mate als de afgelopen jaren. "Vorig jaar waren vraag en aanbod in de bio-groenten niet altijd even goed op elkaar afgestemd en was er van het ene product te veel en het andere te weinig. Dit jaar hebben we de volumes vooraf beter afgestemd met onze klanten. Ons totale bio-areaal bedraagt nu 162 hectare", vertelt Stephan.
Vicasol exporteert de kasgroenten grotendeels naar markten als Frankrijk, het Verenigd-Koninkrijk, Duitsland en Oost-Europese landen. Een groeimarkt vormt de binnenlandse Spaanse markt. "Die afzet is in aandeel gegroeid van 9 tot 14%. Zeker in de zomer hebben we veel programma's met Spaanse supermarkten en hierdoor kunnen we tegenwoordig ook meer programma's in de winter afspreken. Dat is ideaal voor de markten die niet voor de export geschikt zijn", aldus Stephan.
Een belangrijke ontwikkeling is de vraag vanuit supermarkten naar minder plastic. Dat heeft volgens de verkoper echter ook een keerzijde. "Er wordt veel over gesproken, maar het moet ook mogelijk zijn. Plastic bevordert namelijk bij verschillende producten ook de houdbaarheid. Geen plastic betekent voor supermarkten dus ook dat ze hun groenten sneller moeten verkopen."
Toekomst voor coöperaties is er volgens Stephan volop. "Vicasol bestaat al veertig jaar. Natuurlijk hebben we onze dagelijkse 'strijd' tegen de veilingen. Het voordeel is dat coöperaties voor 100% de belangen van hun tuinders verdedigen. En we hebben nauwelijks overhead, met zes man op de commerciële afdeling verkopen we jaarlijks zo'n 250 miljoen kilo kasgroenten."
Voor meer informatie:
Stephan van Marrewijk
Vicasol
04738 Puebla de Vicar, Almería
Tel: +34 950 55 32 00
[email protected]
www.vicasol.es