Lidl bouwt 100ste winkel in Bulgarije
De Bulgaarse tak van Lidl is begonnen met de bouw van de 100ste vestiging in dat land. De nieuwe winkel zal aan het begin van 2020 worden voltooid. Lidl wil in 2020 nog eens vijf nieuwe filialen in Bulgarije openen. Het merendeel van deze locaties zal komen te staan in de grotere steden aan de kust van de Zwarte Zee. In 2019 heeft Lidl tot dusver zeven nieuwe vestigingen in Bulgarije geopend.
Bron: seenews.com
Poolse toezichthouder doet onderzoek naar Biedronka
De Poolse markttoezichthouder UOKiK wil een onderzoek beginnen naar de keten Biedronka, die onderdeel is van het internationale Jerónimo Martins. Specifiek wil de toezichthouder nagaan hoe Biedronka de prijzen van producten naar zijn klanten toe presenteert. "Er zijn klachten gekomen over hoe lage prijzen bij het product zijn te zien, terwijl er bij de kassa hogere prijzen voor dezelfde producten worden berekend", aldus UOKiK. Biedronka kan hiervoor worden beboet met tot 10% van de omzet. Biedronka was niet direct beschikbaar voor commentaar over het voornemen van UOKiK.
Bron: esmmagazine.com
DESPAR Italia vindt nieuwe partner in 3A Group
DESPAR Italia heeft een licentieovereenkomst getekend met de nieuwe partner 3A Group. Het partnerschap gaat officieel vanaf 1 januari 2020 van start. 3A Group zal dan in een franchiseconstructie het merk van Spar gebruiken bij winkels in het noordwesten van Italië. Dankzij de nieuwe partner is DESPAR Italia beter in staat om zich als merk in Italië te profileren en om meer jaaromzet te genereren. In 2018 had DESPAR een netwerk van 1.393 winkels en een jaaromzet van €3,66mld.
Bron: spar-international.com
Frankrijk: Carrefour heeft vertrouwen in reorganisatie ondanks zwak derde kwartaal
Carrefour heeft aangegeven dat het reorganisatieplan voor het verbeteren van de winstmarges goed op streek is. Ondanks dat was er in het derde kwartaal sprake van een tragere omzet, wat met name de zwakkere prestaties in de Franse thuismarkt illustreerde. De Spaanse afdeling van Carrefour kwam in het afgelopen kwartaal een herstel in omzetgroei. Het reorganisatieplan van Carrefour behelst een vijfjarenplan waarin bedrijfskosten moeten worden verminderd, meer moet worden geïnvesteerd in e-commerce, een groter assortiment aan bio-producten en huismerkproducten moet worden ingezet en zo beter de concurrentie moet worden aangegaan met bedrijven als Leclerc en Amazon. De omzet in het derde kwartaal stond op €20,2mld. De like-for-like-omzet steeg met 2,3%, waar dit in het tweede kwartaal nog 3,9% was.
Bron: esmmagazine.com
"Ons bod op Just Eat is beter dan dat van Prosus"
Thuisbezorgd.nl is van mening dat zijn bod op de Britse concurrent Just Eat beter is dan het bod van het internetconglomeraat Prosus. "We denken dat ons bod beter is, omdat aandeelhouders van Just Eat meer voordeel halen uit een fusie met ons bedrijf", aldus woordvoerder Joris Wilton. "We bieden de aandeelhouders bovendien meer zekerheid."
Bron: reuters.com
X5 zoekt startups in China
De Russische X5 Retail Group is begonnen met een zoektocht naar innovatieve startups in China. Start-ups die voor samenwerking met X5 in aanmerking willen komen worden van 18 oktober tot 29 november door X5 geëvalueerd. De selectie die uiteindelijk met X5 in zee mag gaan zal rond medio december officieel worden geïntroduceerd. Het zoekproces is bedoeld om technologische oplossingen voor online retail te verkrijgen. Dit betreft onder andere zaken als de leveringsketen, verbeterde klantenervaring en procesautomatisering. Het selectieproces kent vier verschillende stadia. Een panel van experts van X5 werkt samen met Chinese partners om te bepalen welke startups geschikt zijn. Aanvankelijk heeft X5 zich als doel gesteld om minstens 100 startups voor dit initiatief aan te trekken.
Bron: internationalsupermarketnews.com
Zuid-Afrika sluit overeenkomst met Tencent voor meer toerisme vanuit China
De overheid van Zuid-Afrika heeft een overeenkomst van twee jaar gesloten met de Chinese online retailer Tencent. Het WeChat-platform van Tencent wordt gebruikt om toerisme in Zuid-Afrika te promoten bij de miljoenen gebruikers van het platform in China. Zuid-Afrika richt zich op het promoten van toerisme in landen waar voorheen nog weinig toeristen voor Zuid-Afrika vandaan zijn gekomen, zoals China en India. Voor Zuid-Afrika is dit een manier om de eigen in zwaar weer verkerende economie te verbeteren.
Bron: reuters.com
Ierland: nieuwe loonovereenkomst voor werknemers in supermarkt-leveringsketen
Werknemers in het Ierse Donegal die werkzaam zijn in de leveringsketen van Supervalu hebben dankzij hun vakbond Mandate een nieuwe loonovereenkomst gekregen. Supervalu heeft acht vestigingen in Donegal en Mayo. De nieuwe loonovereenkomst houdt onder andere salarisverhogingen in, die lopen van 2,5% tot 8,5%. "De nieuwe loonovereenkomst vertegenwoordigt een loonsverhoging van €1.300 per jaar voor een fulltime werknemer. Sommige van onze leden krijgen nu zelfs €2.000 per jaar extra", aldus Ciaran Campbell van Mandate North and West Division.
Bron: donegaldemocrat.ie
China: Alibaba houdt Global Shopping Festival op 11/11
Alibaba Group houdt op 11 november 2019 zijn jaarlijkse Global Shopping Festival. Het is voor de elfde keer dat Alibaba dit evenement organiseert. De thema's van de editie van dit jaar zijn "nieuwe consumptie", "nieuwe ondernemingen" en actieve bijdrages aan een groene samenleving. “Het is ons doel om de consumptievraag en de vraag naar een verbeterde levensstijl in China tegemoet te komen door middel van nieuwe merken en producten", aldus Taobao- en Tmall-directeur Fan Jiang. “We zullen Chinese en internationale handelaren in staat stellen om hun activiteiten verder uit te bouwen door middel van inzicht in consumentengedrag en productinnovatie. Ook gebruiken we onze technologie voor online aanbevelingen en engagement met de gebruiker om consumenten zowel in grote kuststeden als in minder ontwikkelde gebieden van China in hun behoeftes te voorzien.”
Bron: insideretail.asia
Brazilië: Carrefour heeft 9% meer kwartaalomzet
De Braziliaanse tak van Carrefour had in zijn derde kwartaal 8,9% meer bruto omzet. Dit kwam met name door de voortlopende uitbreiding van zijn groothandelstak en de voortdurende inspanningen om online retail met fysieke winkels te integreren. Met uitsluiting van autobrandstof kwam de totale bruto omzet in het derde kwartaal neer op 14,44mld reais (€3,15mln). De vergelijkende winkelomzet steeg met 3,8%.
Bron: reuters.com
VS: FMI vestigt aandacht op GreenChill-initiatief
Het Amerikaanse Food Marketing Institute (FMI) vestigt meer aandacht op het GreenChill-initiatief. "Supermarktketens verbeteren hun management van koelsystemen. Door deel te nemen aan het GreenChill-partnerschap van de Environmental Protection Agency zijn ze in staat om hun CO2-uitstoot te verminderen", aldus Marjorie DePuy van het FMI. DePuy is verantwoordelijk voor de afdelingen voor leveringsketens en duurzaamheid bij het FMI. In een blogpost meldde ze dat het aantal winkelcertificaten voor GreenChill toeneemt. In het afgelopen jaar hebben meer dan 100 winkels een GreenChill-certificaat verkregen, waarmee het totale aantal nu op meer dan 350 winkels komt. Met name certificaten op platina-niveau hebben sinds 2016 een sterke toename gezien.
Bron: supermarketnews.com
VS: Brookshire's en Cranford's vormen partnerschap
Brookshire Grocery Company (BGC) is onlangs een partnerschap aangegaan met Cranford’s Supermarkets. BGC heeft al de ketens Super 1 Foods, FRESH by Brookshire’s en Spring Market onder zijn hoede. Door de samenwerking met Cranford's komen daar nu drie winkels in Arkansas bij. "We zijn blij dat we in Brookshire Grocery Company een sterke partner hebben kunnen vinden, die onze focus op de klant deelt en net als wij waardering voor zijn personeel heeft", aldus Cranford's-CEO Larry Cranford. "We kennen BGC erg goed en hebben alle vertrouwen erin dat de drie winkels die nu worden overgedragen hun succes onder BGC voort kunnen zetten."
Bron: delimarketnews.com
VS: Kroger komt met eigen keukenlijn
Kroger is een exclusief partnerschap aangegaan met het mediabedrijf Meredith Corporation en het merk Lifetime Brands. Door de samenwerking kan Kroger een eigen lijn aan keukenproducten introduceren. De producten vallen onder het huismerk Allrecipes en betreffen onder andere bestek, snijplanken, bakgerei en dergelijken. De producten zijn ontworpen met innovatieve details, zoals grip op de onderkant van de snijplank zodat deze niet van het aanrecht kan schuiven. Het assortiment omvat op dit moment meer dan 80 producten die nu bij Kroger-winkels verkrijgbaar zijn. In de winkels zijn scancodes beschikbaar, die meer informatie geven over de mogelijkheden van de keukenproducten.
Bron: grocerydive.com
VS: iFresh werkt samen met Fuzhou Great World Natural Food
De Aziatisch-Amerikaanse supermarktketen iFresh, Inc. is een partnerschap voor exclusieve distributie aangegaan met Fuzhou Great World Natural Food. De komende drie jaar zal iFresh in de VS de exclusieve distributeur zijn van de producten onder het merk Great World. Fuzhou Great World Natural valt onder de in 1993 opgerichte holding Fuzhou Great World Olive Co., Ltd. Het bedrijf is een marktleider op het gebied van provinciale landbouwondernemingen. Fuzhou Great World Natural houdt zich onder andere bezig met teelt, onderzoek, verwerking en marketing. Hierbij wordt gewerkt met olijven, pruimen, Yugan en andere landbouwproducten uit Fujian. Deze producten worden onder meer verwerkt tot de drinkproducten, die onder het merk Great World worden afgezet.
Bron: globenewswire.com
H-E-B is meest gewaardeerde werkplek van de VS
H-E-B, Costco en Wegmans hebben ieder een plek veroverd in de top vijf van meest gewaardeerde werkplekken in de retailsector. De index "Top-Rated Workplaces: Best Retailers" wordt samengesteld door de banensite Indeed. Andere supermarktketens in de top 25 van deze ranglijst zijn Publix en Whole Foods Markets. De ranglijst wordt opgesteld aan de hand van 180 miljoen recensies op de bedrijfspagina's van de site van Indeed. Deze recensies worden onderzocht door Indeed's team voor data-analyse. De index van dit jaar lijkt veel op die van vorig jaar. Costco en Wegmans daalde een plek, terwijl Publix twee plekken daalde en Whole Foods Market drie plaatsen zakte.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Trader Joe's breidt in meerdere staten uit
Trader Joe opent op 25 oktober een nieuwe winkel in Boston, Massachusetts. De locatie zal de tweede vestiging van Trader Joe's in deze regio zijn. Eerder opende de supermarktketen op 17 oktober zijn tweede winkel in de omgeving van Boise, Idaho. Deze nieuwe locatie heeft een oppervlak van 1.550 vierkante meter en is daarmee groter dan de eerste vestiging van Trader Joe's in Boise. Daarnaast wil de keten deze maand twee nieuwe winkels openen in New Jersey, waarna er nog eens twee winkels in deze staat in de planning staan.
Bron: delimarketnews.com