Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Detlev Köster, Johann Köster

"Het is nu nog steeds zonnig, dus niemand eet citrus"

Het Spaanse citrusseizoen komt langzaam maar zeker op gang. Op de Duitse markt zijn de eerste clementines al verkrijgbaar maar vanwege het fraaie weer is de vraag zwak. Toch zijn de mensen van Köster Fruchtgroßhandel in Lilienthal (nabij Bremen) blij met de aankomst van de eerste vracht citrus van het premiummerk Tobsine.

"We werken al lange tijd met Tobsine samen en hebben tot nu toe goede ervaringen met dit merk. We zijn benieuwd naar het verloop van het seizoen dit jaar. Volgens onze leveranciers zal de oogst zo'n 30% tot 50% lager zijn als gevolg van noodweer," vertelt directeur Detlev Köster. De robuuste sinaasappelen hebben hier nauwelijks van te lijden gehad maar de veel kwetsbaarder clementines wel. Het seizoen begint pas net, dus we moeten nog afwachten wat de volledige omvang van de schade is." 

De eerste zendingen van Tobsine kwamen deze week op de markt. "Aangezien het een premium merk betreft, wilden we wat langer wachten met het plukken van het fruit om de beste kwaliteit te kunnen garanderen. Dit betekent wel dat Tobsine momenteel wat achter loopt op andere spelers op de markt. "De eerste Satsuma's bereikten de markt enkele weken geleden al maar hun smaak wordt niet door iedereen gewaardeerd."

De prijzen laten hetzelfde verloop zien als vorig jaar en er zijn geen tekenen die wijzen op een tekort. "Momenteel is het nog zonnig weer en eet niemand citrus. De handel trekt pas aan als het weer kouder wordt. We hebben echter al wel wat aanvragen gehad."

De meest populaire verpakkingsvorm blijven de netten van 1 kilo en de houten mini-kratjes voor de retail (2 tot 2,5 kilo), vertelt Köster. "De houten kratjes zijn ook een antwoord op de discussie over plasticafval en kunnen in de koude maanden door de consument gebruikt worden om de haard aan te steken. Er is veel vraag naar dit formaat."

 

Voor meer informatie:
Detlev Köster
Johann Köster GmbH & Co. KG
Querreihe 1
28865 Lilienthal
Tel: 04792 93400
[email protected] 
www.johann-koester.de 

Publicatiedatum: