De organisatie GS1 en jonge onderneming Wasteless werken samen om voedselverspilling tegen te gaan met behulp van slimme GS1 barcodes. Verse artikelen worden daarmee automatisch afgeprijsd aan de hand van het dichterbij komen van de houdbaarheidsdatum.
Foto: Wasteless
Wasteless helpt bedrijven onder andere via de GS1 DataBar. Het dynamische afprijssysteem van het bedrijf werkt op basis van de houdbaarheidsdatum van versproducten. Met behulp van kunstmatige intelligentie wordt de kans bepaald dat een product met een vastgestelde houdbaarheidsdatum verkocht zal worden of dat deze datum verstrijkt en het product moet worden weggegooid. Nu gebeurt het afprijzen vaak handmatig. Wanneer de voorraad wordt beheerd met de GS1 DataBar of GS1 DataMatrix kan er veel winst behaald worden. Als er naast de artikelcode ook de houdbaarheidsdatum in de barcode staat, kan de kassa automatisch beoordelen hoelang het product nog houdbaar is en de prijs voor de consument daarop aanpassen.
Wasteless bouwt een zeer gedetailleerd beeld van welke voorraad met welke houdbaarheid in de winkel ligt. Aan de achterdeur krijgt het systeem input over de producten die de supermarkten ingaan met de daarbij horende houdbaarheidsdatum. Met het kassasysteem wordt geregistreerd welke producten met welke houdbaarheidsdatum worden verkocht. Dat is alleen mogelijk als er aan de kassa ook daadwerkelijk uitgelezen kan worden wat de houdbaarheid is van het verkochte product. Hiervoor is de GS1 DataBar geschikt.
Met de inzet van Wasteless neemt de kans toe dat versproducten worden verkocht in plaats van weggegooid. Voor de retailer is cruciaal dat die zijn omzet zal zien stijgen. De retailer genereert daarnaast nieuwe data die ook voor de producenten zeer waardevol kan zijn. Productieprocessen worden geoptimaliseerd aan de hand van de actuele vraag. Volgens David Kat van Wasteless valt met dynamische prijzen een return on investment te realiseren van 300 tot 400%.
Bron: GS1 Nederland