Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Johan en Vincent Nicolai, Zouk bvba

"Er wordt te weinig naar de textuur van een appel gekeken"

Tholen – Als er gekeken wordt naar de trends in de appelmarkt valt het op dat nieuwste variëteiten, die in Noord-Europa worden geïntroduceerd, voornamelijk rood en vrij zoet zijn. Volgens Johan Nicolai wordt er teveel gekeken naar de kleur en de smaak en te weinig naar de textuur van een appel. “De appelen die in de laatste jaren op de markt verschenen zijn, zijn vaak harde appelen met een friszoete smaak. Daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. Echter volgens onze ervaring is een sappige, niet te harde appel, met een lichte bite het meest aangenaam om te eten. Het succes van de Honey Crisp appel in Amerika is een perfect voorbeeld van hoe textuur een ras groot kan maken. Het is een eerder neutrale appel van smaak maar met een bijzonder fijne en licht krokante textuur die naar meer doet smaken.” 


Vincent en Johan Nicolai op de Fruit Attraction in Madrid

“Naast de textuur van een appel is de smaak en natuurlijk ook de kleur zeer belangrijk. Wanneer je bij de supermarkt komt, zie je een groot appelassortiment waarbij rode appelen veruit in de meerderheid zijn. Je hebt natuurlijk de opvallende Granny Smith, maar de overheersende kleur is rood. Daarom zijn wij onder andere bezig met het ontwikkelen van rassen die qua kleur onderscheidend zijn. Voor consumenten moet het duidelijk zijn welke appel ze de vorige keer hebben meegenomen, zodat ze de volgende shopbeurt weer voor deze appel kunnen kiezen”, aldus Vincent, de zoon van Johan.

Managing
“Als de smaak, textuur en kleur uitstekend is, maar de appel wordt niet gemanaged, dan ben ik bang dat het alsnog niet goed gaat komen.  Daarom moet achter de appelen, die de komende jaren op de markt worden gebracht, een goed concept zitten. Daarnaast is het belangrijk dat het een risicovrij ras is, waar de telers zo min mogelijk problemen mee hebben zodat zij zich kunnen focussen op de kwaliteit van de appel. Korte ketens worden zeker ook belangrijk, een kwaliteitsvol ras dat lokaal, makkelijk te produceren is en in perfecte conditie in het schap terecht komt. Vervolgens pikt de consument het op en de stabiele kwaliteit (textuur en smaak) doet hem/haar terugkomen voor meer.”

Focus op kwaliteit
“Het is zeer belangrijk dat de kwaliteit van de appel consistent is. Zowel wij, de veredelaar, als de teler moeten continu bezig zijn met de consument. We kunnen het niet veroorloven om een slechte kwaliteit appel te leveren. Dan vindt de consument wel een alternatief en komen ze niet terug. Focus op de consument is in deze markt veel belangrijker dan zoveel mogelijk productie draaien en het risico lopen een minder product te leveren”, besluiten Johan en Vincent.

Voor meer informatie
Johan en Vincent Nicolai
Zouk bvba
Lichtenberglaan 2050
3800 Sint-Truiden - België
+32 11/70 20 00
[email protected] 
www.zoukbvba.be