Werkgelegenheid in Britse retailsector daalt met 2,8%
De werkgelegenheid in de Britse retailsector is in het derde kwartaal jaar op jaar met 2,8% gedaald. Dit blijkt uit een nieuw rapport van het British Retail Consortium. Volgens BRC-CEO Helen Dickinson hebben in de afgelopen 12 maanden 85.000 werknemers hun baan in de retailsector verloren. Het afgelopen kwartaal was het vijftiende kwartaal op rij waarin de banenmarkt van de Britse retailsector kleiner werd. "De zwakke vraag vanuit de consument en de onzekerheden wegens de Brexit blijven een negatieve invloed uitoefenen op retailers. Hoewel parlementsleden zich druk maken om banenverlies in de productiesector, blijven ze angstvallig stil met betrekking tot het banenverlies in de retailsector", aldus Dickinson. Het aantal voltijdsmedewerkers is in het afgelopen kwartaal met 4,5% geslonken, terwijl het aantal deeltijdsmedewerkers met 1,5% is afgenomen. Het totaal aantal werkuren daalde volgens het rapport van het BRC met 2,6%. Het aantal voltijdsuren was met 3,2% sterker gedaald dan het aantal deeltijdsuren (2,0%).
Source: esmmagazine.com
Duitsland: Metro heeft toename in like-for-like-omzet van 2,4%
De Duitse groothandelaar Metro had over zijn fiscaal jaar 2018/19 een toename in like-for-like-omzet van 2,4%. De totale omzet steeg met 1,5% tot €29,9mld. Met name in het vierde kwartaal was sprake van sterke resultaten, zoals een toename in like-for-like-omzet van 2,5% en een totale omzetgroei tot €7,6mld. Olaf Koch, de voorzitter van de raad van bestuur: "In het afgelopen fiscaal jaar hebben we onze omzetgroei kunnen versnellen dankzij onze transformatie tot een volledig gefocuste groothandelaar. Azië en Oost-Europa met uitzondering van Rusland zag sterke groei. Ook de West-Europese markt met uitzondering van Duitsland is in vergelijking met het voorgaande jaar sterk voor ons verbeterd."
Bron: esmmagazine.com
VK: "Prosus ondermijnt Just Eat-overname"
Het investeringsbedrijf Cat Rock Capital beschuldigt het internetconglomeraat Prosus va het ondermijnen van de verkoop van de thuisbezorgdienst Just Eat. Het Nederlandse Prosus heeft onlangs ongevraagd een bod van $6,3mld (€5,7mld) op Just Eat geplaatst. Daarvoor was er echter al toegestemd met een overname door concurrent Takeaway.com. Volgens Cat Rock Capital heeft de verkoop van Just Eat-aandelen voor het Duitse Delivery Hero voor directe financiële schade gezorgd bij aandeelhouders van Just Eat.
Bron: reuters.com
VK: Asda versnelt initiatieven voor plasticvermindering
Asda zet meer vaart achter zijn initiatieven om plastic afval terug te dringen. Bijna een derde van alle huismerkverpakkingen zal voor het einde van dit jaar afkomstig van gerecycled materiaal. Het bedrijf heeft speciaal hiervoor nieuwe richtlijnen opgesteld. De richtlijn houdt specifiek in dat voor het einde van 2020 30% van alle plastic verpakking uit gerecycled materiaal moet bestaan. Dat is vijf jaar eerder dan in een eerder opgestelde richtlijn was vermeld. Als deze doelstelling wordt behaald, wordt plastic afval met ongeveer 19.500 ton verminderd. Verder wil Asda dat met februari 2021 alle plastic in huismerkverpakkingen met 15% is verminderd. De keten gaat in 2020 experimenteren met hervulbare verpakkingen en andere oplossingen voor meer duurzaamheid.
Bron: corporate.asda.com
Nieuwe Edeka-vestiging in Neukirchen in Duitsland
Edeka heeft een nieuwe supermarkt geopend in het Duitse Neukirchen. De nieuwe supermarkt moet een plattelandssfeer geven tijdens het winkelen. Zo zijn er bijvoorbeeld eieren beschikbaar uit een eigen kippenren. De groente- en fruitafdeling is gedecoreerd met houten onderdelen aan het plafond, zodat de indruk van een boerderij wordt gewekt.
Bron: internationalsupermarketnews.com
Amazon begint in Australië met Subscribe and Save-programma
Amazon is in Australië begonnen met zijn nieuwe Subscribe and Save-programma. Het programma is bedoeld om meer vaste klanten aan te trekken, door kortingen te geven op herhaalde bestellingen. Consumenten kunnen zich inschrijven met boodschappenlijsten die ze anders routineus vaker zouden gebruiken. De bestellijst wordt vervolgens aan de hand van een vast schema herhaaldelijk bezorgd, waarbij naast gratis bezorging ook een korting van 10% wordt aangeboden. De service kan worden gebruikt voor huishoudelijke benodigdheden, levensmiddelen, producten voor huisdieren, cosmetica, etc. Ook worden merkproducten zoals Coca Cola, L'Oreal en Heinz op deze manier aangeboden. Klanten hoeven verder geen lidmaatschap voor Subscribe and Pay te betalen. Er kan per product worden aangegeven hoe vaak deze moet worden geleverd, waarbij gekozen kan worden van maandelijkse tot halfjaarlijkse bezorging.
Bron: retailanalysis.igd.com
VK: Poundland installeert nieuwe prijsstructuur
Na een succesvolle proefperiode heeft Poundland besloten om een nieuwe prijsstructuur te hanteren bij alle vestigingen in het eigen netwerk. De retailer heeft onderzoek uitgevoerd in samenwerking met de merken Kellogg’s, Heinz, P&G en Princes. Aan de hand daarvan werd de proefperiode bij 24 winkels ingezet, waarna gekeken werd hoe de prijsstructuur het best kan worden aangepast. Het doel van de nieuwe structuur is dat er minder wordt geleund op het concept van £1 (€1,15) per product. Het assortiment van Poundland wordt nu verdeeld in vijf nieuwe prijscategorieën, namelijk 50p, 75p, £1.50, £3 en £4 (€0,58, €0,87, €1,73, €3,46 en €4,62). Daarnaast worden ook de oudere prijsstandaarden van £2 en £5 (€2,31 en €5,77) gehanteerd, die in 2017 werden geïntroduceerd. Ongeveer driekwart van het assortiment van Poundland blijft op de geëikte prijs van £1 staan.
Bron: retailanalysis.igd.com
Japan: zelfrijdende vrachtwagens gepresenteerd
In Japan wordt gewerkt aan vrachtwagens die zichzelf kunnen besturen. De zogeheten Flatformers hebben geen eigen cabine met slaapruimte meer en hebben andere capaciteiten die ze meer flexibel maken met betrekking tot de containers die worden vervoerd. De vrachtwagens kunnen voor logistiek worden gebruikt, maar kunnen wegens de flexibiliteit ook worden gebruikt als pop-up locatie voor een tijdelijk hotel. De Flatformers werden tijdens de Tokyo Motor Show geïntroduceerd door Hino Motors, dat een tak van het automerk Toyota is. Het model dat hier werd getoond was een elektrische vrachtwagen, waarbij de laadruimte was verdeeld voor de opslag van verschillende dozen. Hierdoor was deze specifieke vrachtwagen bij uitstek geschikt voor pakketbezorging. De Flatformer is daarmee een reactie op de explosieve groei van online retail en thuisbezorging. Met name in Japan heeft deze sector te maken met een ernstig tekort aan arbeidskrachten.
Bron: reuters.com
Chinese supermarktketen opent locatie in Vancouver, Canada
De Chinese supermarktketen Sungiven is van plan om de Canadese sector op te gaan. De keten opent binnenkort zijn eerste vestiging in Vancouver en wil in de vijf jaar daarna tot 15 winkels openen in British Columbia. De keten opereert onder de naam Sungiven Food Canada. Het kleinere format van de winkels en het brede assortiment aan Aziatische huismerkproducten is specifiek gericht op de Aziatische minderheid in Vancouver, hoewel de keten ook andere Canadese consumenten aan hoopt te spreken.
Bron: globalnews.ca
Amazon breidt Counter-service uit
Amazon heeft zijn afhaaldienst Amazon Counter in de VS verder uitgebreid. De afhaaldienst is nu beschikbaar in duizenden extra locaties verspreid over de VS. Amazon Counter maakt gebruik van een netwerk aan winkels, die online bestellingen kunnen verwerken en deze vervolgens klaar kunnen zetten bij afhaalpunten van partnerlocaties. Amazon Counter kan door alle klanten van Amazon worden gebruikt zonder dat er sprake is van extra kosten. Amazon Counter ging in juni 2019 in de VS van start. Eerder werd de afhaaldienst al ingezet in het Verenigd Koninkrijk en Italië. In eerste instantie was Amazon Counter beschikbaar bij 1.500 Rite Aid-locaties. Dit netwerk is nu uitgebreid met enkele duizenden Amazon Hub Counter-locaties. Enkele nieuwe winkelpartners waarmee wordt samengewerkt zijn GNC, Health Mart en Stage Stores.
Bron: retailanalysis.igd.com
Canada: Loblaw richt zich op stadslocaties met afhaaldienst
Loblaw heeft een nieuwe speciale winkel geopend in de binnenstad van Toronto. De winkel valt onder PC Express en is specifiek bedoeld als afhaalpunt. Klanten kunnen online bestelde producten bij PC Express afhalen. Loblaw is in Canada een marktleider op het gebied van online retail. In de afgelopen jaren heeft de retailgroep zo'n 700 afhaalpunten geïmplementeerd en is het bedrijf een online bezorgdienst begonnen via het platform van Instacart. De meeste van deze afhaalpunten zijn te vinden in fysieke vestigingen van Loblaw. De retailer test echter ook afhaalpunten bij drogisterijen van de keten Shoppers Drug Mart en bij GO Transit-stations in de omgeving van Toronto. De nieuwe PC Express-locatie heeft een medewerker die ter plekke de klant bijstaat bij het afhalen van de bestelling.
Bron: retailanalysis.igd.com