Tholen – De Belgische Fruitveiling promootte tijdens de Fruit Attraction in Madrid de nieuwe Morgana-appel die volgend jaar in België en Nederland op de markt komt. “We krijgen ontzettend veel goede reacties op de Morgana van de beursbezoekers. Voornamelijk bezoekers uit China en India willen gelijk een pallet meenemen”, vertelt Filip Lowette, directeur van de Belgische Fruitveiling. “Helaas hebben we dit jaar nog geen grote productie waardoor we moeten wachten op de producties van volgend jaar.”
Ann Beringhs, Filip Lowette, Marc Evrard en Betty Slingers van de Belgische Fruitveiling
Italië en Duitsland
“Onze partners uit de Morgana Apple Group, Melinda en Krings hebben dit seizoen tussen de 500.000 en 600.000 kilo Morgana-appels beschikbaar. Dus kunnen wij kijken naar de intro van de Morgana in de Italiaanse en Duitse markt en hier ook van leren”, aldus Filip. “Ondanks dat we nog maar in het beginstadium van de appel zitten, hebben we ontzettend veel vertrouwen in de toekomst. De Morgana is een lokale appel met een sterk marketingconcept waar we in geloven. Volgend jaar ligt de appel in de Belgische supermarkten dus moeten we in België nog even wachten, maar we kijken erna uit.”
Belgica
“We zijn enkele maanden geleden het hardfruitseizoen goed begonnen met de zomerappelen en de Belgica-appel. De kwaliteit van deze appelen was zeer goed, maar ook de vraag kwam al snel goed op gang. De Belgica-appel zullen we nog tot midden november hebben en elk jaar zien we de populariteit ervan toenemen”, vertelt Marc Evrard van de Belgische Fruitveiling. “Daarnaast zijn we ook zeer tevreden over de kwaliteit van de andere appelen op de markt, alhoewel de maten een stuk kleiner zijn dan vorig jaar. Destijds hebben we ons best moeten doen om de dikke kalibers te verkopen, dit jaar is de situatie compleet omgedraaid en moeten we aan de bak om de kleinere maten te verkopen.”
Conference
Ook over de situatie op de perenmarkt is men op het moment redelijk positief. De prijsvorming voor de Conference-peren is momenteel vrij stabiel en de kwaliteit is een stuk hoger dan vorig seizoen. “Hoewel we de Russische markt helaas zijn verloren doen we ons best om andere markten te zoeken voor onze peren. De Indiase markt biedt veel potentieel, maar in dat land is ook veel aanbod van landen als Turkije, Iran, China en de VS. Maar ook de Chinese markt biedt veel potentieel voor de Conference-peer. Het investeren in deze markten kost veel werk, maar uiteindelijk zullen we de vruchten hiervan kunnen plukken”, besluit Marc.
Voor meer informatie:
Filip Lowette
Marc Evrard
Belgische Fruit Veiling
Montenakenweg 82
3800 St. Truiden
+32 11 69 34 11
[email protected]
[email protected]
www.bfv.be