VK: Sainsbury's zoekt nieuwe directieleden
De Britse supermarktketen Sainsbury's is op zoek naar twee nieuwe directieleden. De niet-uitvoerende bestuursleden Matt Brittin en Jean Tomlin hebben aangekondigd volgend jaar op te willen stappen. Het vertrek van de twee bestuursleden valt samen met de plannen van CEO Mike Coupe en de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur, Martin Scicluna, om het vertrouwen in het bedrijf te herstellen na de mislukte overname van Asda. Brittin is negen jaar lang voor Sainsbury's actief geweest. Tomlin werkt bijna 7 jaar voor de raad van bestuur, maar moet wegens persoonlijke omstandigheden het veld ruimen. De exacte data waarop de twee bestuursleden hun werkzaamheden neerleggen zijn nog niet bekend.
Bron: uk.reuters.com
Ierland: Aldi wil plastic zakken vervangen met biologisch afbreekbare opties
De Ierse tak van Aldi gaat een eind maken aan de 12,5 miljoen plastic zakken die nu elk jaar worden verbruikt. In plaats van de plastic zakken biedt Aldi drie nieuwe milieuvriendelijke tassen aan in zijn 139 Ierse supermarkten. Vanaf januari zullen alle zakken voor losse groente en fruit vervaardigd zijn van biologisch afbreekbaar materiaal. Ook wordt een duurzame tas aangeboden, die in principe een leven lang mee kan gaan. Met het einde van 2023 wil Aldi al zijn plastic verpakkingen met 25% hebben verminderd. Voor het einde van 2020 moet alle verpakking uit het assortiment aan levensmiddelen verwijderd zijn, waarvan bekend is dat deze moeilijk kan worden gerecycled.
Bron: thejournal.ie
Israël: Yenot Bitan verkoopt 5 vestigingen aan Victory
Victory Supermarket Chain heeft zijn netwerk aan winkels met 10% weten te vergroten. De keten Yenot Bitan heeft vijf vestigingen aan Victory overgedragen. Yenot Bitan is genoodzaakt vaste activa van de hand te doen in verband met cash flow problemen. Victory Supermarket Chain, dat wordt geleid door de CEO Eyal Ravid, heeft voor de vijf vestigingen NIS 80mln (€20,4mln) neergelegd.
Bron: en.globes.co.il
Singapore: meer winst voor Sheng Siong dankzij groter netwerk
De in Singapore gevestigde supermarktketen Sheng Siong heeft in het derde kwartaal jaar op jaar zijn netto winst weten te verbeteren met 16,4%. De netto winst kwam daarmee neer op SG$20,6mln (€13,6mln). De winsttoename kwam met name door de toename in omzet en het iets verbeterde winstmarge. Het bedrijf wist met zijn positieve resultaten te compenseren voor de toegenomen financiële en bedrijfskosten. “We zijn blij met de opening van onze twee nieuwe vestigingen. De nieuwe locaties hebben winkelruimtes van respectievelijk 790 en 835 vierkante meter. In het eerste kwartaal van het volgende jaar openen we een derde nieuwe vestiging”, aldus CEO Lim Hock Chee. “In de toekomst zullen we ons retailnetwerk in Singapore verder uitbreiden, vooral in gebieden waar veel potentiële klanten huizen.”
Bron: insideretail.asia
Wit-Rusland: SPAR opent supermarkt in Minsk
De Wit-Russische tak van SPAR heeft een nieuwe vestiging geopend in de hoofdstad Minsk. De winkel heeft een oppervlak van 500 vierkante meter en bevindt zich op de begane grond van een groot appartementencomplex. De winkel heeft een ruim aanbod aan groente en fruit, een eigen oven voor versgebakken brood en een eigen café.
Bron: esmmagazine.com
Duitsland: Schwarz Group gebruikt AI in winkels
De Schwarz Group, die onder andere verantwoordelijk is voor de retailketens Lidl en Kaufland, gaat investeren in nieuwe technologieën om het aanschafproces te stroomlijnen. De groep is daarom een aandeelhouder geworden van de Deutsche Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz, een onderzoekscentrum voor kunstmatige intelligentie. Het centrum werkt aan de ontwikkeling van oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie, die onder andere van nut zijn voor retailers. Dit heeft in de afgelopen jaren al geleid tot verschillende technologieën op basis van stemactivatie en robots.
Bron: internationalsupermarketnews.com
VK: Tesco komt met nieuwe klantenkaart
Tesco wordt binnenkort de eerste grote Britse supermarktketen, die een klantenprogramma op basis van een abonnement mogelijk maakt. Het nieuwe programma is bedoeld om meer concurrerend vermogen te verkrijgen tegen de opmars van de Duitse discounters Aldi en Lidl. Net als de andere grote ketens verliest Tesco steeds meer marktaandeel aan deze relatieve nieuwkomers. Een van de strategieën tegen Aldi en Lidl komt neer op diversificatie. In het geval van Tesco wordt dit geprobeerd door middel van de nieuwe Clubcard, die per 8 november beschikbaar zal zijn.
Bron: esmmagazine.com
Zweden: Coop renoveert 13 Netto-winkels
Coop Sweden is begonnen met de renovatie van 13 Netto-winkels in Västergötland. De winkels krijgen een nieuw interieur, nieuwe schappen en nieuwe koelvakken. De winkels zullen verder volgens hetzelfde concept als voorheen worden ingericht. De CEO van Coop Vardagshandel, Patrik Levin, gaf aan dat de eerste heropende Netto-winkels zeer goed werden ontvangen. "Klanten zijn positief over het brede assortiment aan goedkope producten en op de focus op versproducten. We zien ernaar uit om binnenkort nog eens 13 winkels als Coop vestigingen te heropenen.”
Bron: retailanalysis.igd.com
SPAR ondersteunt startups in Oostenrijk
De Oostenrijkse tak van SPAR heeft sinds het begin van het “Young & Urban by SPAR”-programma in 217 samengewerkt met 30 startups. De 30 jonge ondernemingen leveren zo'n 350 nieuwe levensmiddelen en non-food producten aan Spar-locaties verspreid over heel Oostenrijk. Wegens het succes van het programma zoekt Spar nog steeds naar nieuwe, ambitieuze ondernemers met innovatieve ideeën. Young & Urban by SPAR is inmiddels een goed gevestigd programma geworden, dat een belangrijk onderdeel vormt van de bedrijfsvisie van SPAR in Oostenrijk. De jonge ondernemers verrijken het assortiment en introduceren nieuwe ideeën die op veel waardering van de consument kunnen rekenen. "Op deze manier kunnen we bij onze klanten de laatste trends op voedingsgebied aanbieden. Iedereen wint hierbij", aldus SPAR Austria CEO Gerhard Drexel.
Bron: spar-international.com
VK: Aldi begint online speelgoedwinkel
Aldi heeft zijn online aanbod uitgebreid met een nieuwe webwinkel voor speelgoed. De discountketen is daarmee precies op tijd voor de kerstdagen. De webwinkel vermeldt op dit moment 240 producten, die lopen van poppen en boeken tot speelgoed voor buitenshuis. Het aanbod is een combinatie van merkproducten zoals Hot Wheels, Disney en LEGO tot huismerkartikelen. Bestellingen van meer dan £20 (€23,09) worden gratis geleverd.
Bron: retailanalysis.igd.com
Mexico: OXXO heeft 10,1% meer kwartaalomzet
De Mexicaanse retailer FEMSA had in zijn derde kwartaal een toename in omzet van 10,2%. OXXO, de buurtwinkelketen van FEMSA, had in dezelfde periode een omzetgroei van 10,1%. De omzet van OXXO kwam daarmee neer op MXN48,4mld (€2,28mld). De omzet die door buurtwinkels wordt gegenereerd vormt een aandeel van een derde van de totale omzet van FEMSA. OXXO is daarmee de belangrijkste bron van inkomsten voor de retailgroep. De vergelijkende winkelomzet van OXXO steeg met 5%, terwijl die van de drogisterijketen van FEMSA slechts met 0,7% steeg. De tankstations van FEMSA hadden een toename in vergelijkende winkelomzet van 3,9%. Het totale winkelverkeer bij FEMSA-winkels daalde met 1,4%, terwijl de gemiddelde transactie met 6,5% steeg. In het derde kwartaal opende OXXO 232 nieuwe winkels. In de afgelopen 12 maanden zijn er 1.362 nieuwe OXXO-locaties geopend, waarmee het totale netwerk verspreid over Latijns-Amerika neerkomt op 18.840 winkels.
Bron: retailanalysis.igd.com
VS: meer informatie over producten dankzij Pure Market
Pure Market is een nieuw online platform, dat recensies en informatie geeft over duizenden levensmiddelen en non-food producten die populair zijn onder consumenten. Het doel van het platform is consumenten beter te informeren over bepaalde producten, zodat ze beter weloverwogen boodschappen kunnen doen. De producten die op de site vermeld staan zijn uitvoerig getest door onafhankelijke wetenschappers. Zodoende kan een beeld worden gegeven over schadelijke stoffen in deze producten, zoals plastic, residu van gewasbeschermingsmiddelen, zware metalen, etc. Elk product is op tot wel 400 verschillende eigenschappen getest, zoals naast de schadelijke stoffen ook kenmerken als voedingswaardes en in hoeverre het ingrediëntenlabel op de verpakking correct is.
Bron: prnewswire.com
VS: Green Rabbit krijgt voor $31mln aan financiering
Green Rabbit, een Amerikaanse marktleider op het gebied van koelketenlogistiek, heeft onlangs via het investeringsbedrijf Guidepost Growth Equity voor $31mln (€27,9mln) aan financiering verkregen. Green Rabbit gaat het geld gebruiken om nieuw gekwalificeerd personeel te werven en om de automatisering van zijn koelketenlogistiek verder uit te breiden. Green Rabbit werkt als koelketen-expert samen met een aantal van de grootste supermarktketens van de VS.
Bron: businesswire.com
Israëlisch logistiek bedrijf breidt uit in VS
Fabric, een Israëlisch logistiek bedrijf dat is gespecialiseerd in robottechnologie, heeft $110mln (€99,0 miljoen) aan kapitaal verkregen voor een uitbreiding in de VS. Het bedrijf werd ooit in Tel Aviv opgericht onder de naam Commonsense Robotics. Het hoofdkwartier van Fabric in de VS bevindt zich in New York. De kapitaalinjectie wordt gebruikt om in samenwerking met Amerikaanse retailers en merken kleine distributiecentra op te richten. Fabric maakt gebruik van zowel een netwerkmodel voor thuisbezorging als een platformmodel voor supermarktketens, die via hun eigen faciliteiten zo aan een online netwerk kunnen komen.
Bron: winsightgrocerybusiness.com
VS: Nicholas Markets voegt zich bij Wakefern Food Corp.
Nicholas Markets Inc., dat in handen is van de familie Maniaci, wordt het 51ste familiebedrijf dat zich bij de coöperatie Wakefern Food Corp. voegt. De familie Maniaci werkte eerder samen met een andere coöperatie, het in New Jersey gevestigde Allegiance Retail Services LLC. Nicholas Markets werd daarbij beheerd onder het merk Foodtown, totdat het familiebedrijf zich vrij plotseling van Allegiance Retail Services afkeerde. Het netwerk van Nicholar Markets bestaat uit vier winkels, verspreid over New Jersey. De winkelketen werd in 1943 opgericht door Rocco en Nicholas Maniaci, de respectievelijke grootvader en vader van de huidige CEO David Maniaci. In de samenwerking met Wakefern Food Corp. zullen de winkels worden heropend onder het merk The Fresh Grocer. Op dit moment zijn er in Philadelphia en Delaware in totaal negen The Fresh Grocer-vestigingen actief.
Bron: progressivegrocer.com
VS: Walmart werkt met financieel techbedrijf
Walmart heeft met Green Dot een nieuwe joint venture opgericht op het gebied van financiële IT: TailFin Labs. Het nieuwe bedrijf gaat producten, services en technologieën ontwikkelen, die zich op het snijpunt tussen retail en financiële dienstverleningen bevinden. De joint venture is het gevolg van een langere samenwerking tussen Walmart en Green Dot. Zo is Green Dot al langere tijd verantwoordelijk voor het MoneyCard-programma van Walmart, dat onlangs met nog eens zeven jaar werd verlengd. Walmart zal in Tailfin Labs een meerderheidsbelang nemen.
Bron: retailanalysis.igd.com