In de rubriek ‘Het woord is aan de klant’ belicht ZON magazine het bedrijf van Hees Versmarkt, gevestigd in het Gelderse Twello. ZON magazine sprak er met de broers Marko (44) en Dinant (41), beiden eigenaar van dit al drie generaties oude familiebedrijf.
Tweemaal per week, op dinsdag en op donderdag, stapt Marko in de vrachtauto om vanuit het Gelderse Twello helemaal naar Fresh Park Venlo te rijden voor de inkoop. "Ik heb het er graag voor over, want de veiling die we hier vroeger in de buurt hadden bestaat niet meer en dan is Venlo voor ons toch het meest dichtbijgelegen. Ik kan er bij ZON alle Nederlandse groenten aan de klok kopen en meteen daarna ook bij bedrijven als Staay en Aartsen andere producten gaan kopen. Omdat wij zelf een grote vrachtauto hebben, kan ik alles dezelfde dag meenemen, dat is voor onze bedrijfsvoering het snelste en het handigste." Met deze toelichting maakt Marko in een keer duidelijk, dat van Hees Versmarkt veel méér is dan ‘alleen maar’ een groentespeciaalzaak in het dorpje Twello. Maar daarover zo meteen meer.
Ver voor de Tweede Wereldoorlog begon de opa van Marko en Dinant in Zaltbommel met een klein groentewinkeltje, om zo de producten van zijn eigen boerenbedrijf te verkopen. De prachtige zwart-wit foto’s die in de winkel hangen getuigen nog van die tijd, waarin het vervoer van de producten deels nog met paard en wagen gebeurde. Dinant: "Onze vader (Dinant sr) heeft daar van kinds af aan meegewerkt en is vandaag de dag achter de schermen trouwens nog elke dag hier actief. Hij is vanuit Zaltbommel op vrij jonge leeftijd naar Apeldoorn gegaan om daar een aardappelgroothandel over te nemen en na een aantal jaren kreeg hij in 1983 de kans om ook deze winkel hier in Twello over te nemen. Zo is de familie eigenlijk hier terecht gekomen."
In 1996 kwamen Marko en Dinant tegelijk van school en raakte vader vanwege gezondheidsproblemen min of meer op hetzelfde moment uit de running. "Daardoor zijn we eigenlijk als vanzelf samen in de zaak gekomen en nooit meer weggegaan. Toen pa weer hersteld was, hebben wij het bedrijf een aantal jaren met ons drieën gerund en dat is feitelijk ook de periode waarin wij een grote groei van de activiteiten hebben kunnen realiseren. Op een zeker moment is hij uit de zaak gegaan, maar hij komt nog wel elke dag helpen. ‘Als vrijwilliger’, zegt hij zelf dan altijd", lacht Dinant.
Snijderij
De beide broers hebben een duidelijke taakverdeling, waarbij Dinant alles aan de voorkant van de winkel regelt en Marko gecombineerd de achterkant en de inkoop voor zijn rekening neemt. In totaal werken er zestien mensen in het bedrijf. Achter de buitengewoon ruim gesorteerde winkel, met daarin een indrukwekkend assortiment groenten en fruit, ligt een goed geoutilleerde snijderij waar twee medewerkers elke dag vers gesneden salades en dergelijke producten maken. "Een van de punten waarmee we ons onderscheiden van het aanbod in de supermarkt", zegt Marko.
Hoewel er ook bij van Hees Versmarkt een flinke groei zit in de omzet van bewerkt en verwerkt product, is het opvallend dat veel klanten nog altijd kiezen voor onbewerkte groenten. De broers denken dat dit komt door de voormalige tuinbouwregio met veiling in en rondom Twello, waardoor verse groente voor veel mensen altijd ruim voorhanden was. "Maar natuurlijk zetten we via onze snijderij vol in op het bieden van een ruime keuze aan gesneden groenten, ook omdat die marge technisch een heel interessant segment is en omdat dit flink groeit."
Onderscheiden
Hoe kijken de broers van Hees aan tegen de ontwikkeling dat de consument steeds vaker zijn groenten en fruit in de supermarkt koopt? Is dat vechten tegen de bierkaai of weten ze zich met hun gespecialiseerde winkel toch tegen de stroom in goed te onderscheiden? Dinant denkt even na voor hij antwoordt. "Wij zien dat ons bedrijf nog steeds groeit, maar ik denk wel dat de supermarkten veel harder groeien, dat is onmiskenbaar. Wij zij daar allebei heel realistisch in. Ik schat dat van alle groenten en fruit die in Twello worden gegeten, misschien tien procent via onze winkel gaat. Wat overigens in totaliteit voor ons een prima omzet is. Hoe zich dat op termijn ontwikkelt, moeten we natuurlijk afwachten, maar wij hebben er nog geen echte zorgen over omdat we naast onze winkel ook nog andere afzetkanalen hebben. Met andere woorden, wij zijn niet volledig afhankelijk van de winkel, dat geeft wel een veilig gevoel. In de winkel hebben we overigens echt een grote groep vaste klanten en gelukkig ook steeds meer jonge mensen die bewust met voeding omgaan en daardoor willen kiezen voor onderscheidende kwaliteit. En op kwaliteit én service moeten we het echt winnen. Een half bloemkooltje is hier geen enkel probleem."
Naast de verkoop in de winkel aan de consument levert van Hees ook veel aan andere AGF-winkels en marktkooplieden. Marko: "Voor veel van die klanten is het te veel gedoe om voor een relatief kleine bestelling naar de veiling te rijden. Omdat wij tóch rijden, kunnen ze bij ons bestellen en zo snijdt het mes aan twee kanten." Het voordeel is dat de afnemers gegarandeerd de beste kwaliteit geleverd krijgen tegen een scherpe prijs. Het bedrijf richt zich bewust niet op de horeca. De ervaring heeft hen geleerd, dat daar onder druk van dalende marges toch vaak gericht naar aanbiedingen wordt gezocht en daar wil van Hees niet aan meedoen.
Richting de toekomst verwachten de broers dat de gemakstrend verder zal doorzetten. Daar zullen ze in hun assortiment en de winkelinrichting actief op blijven inspelen. Komende maanden wordt de winkel daarom weer op diverse onderdelen vernieuwd.
Bron: ZON magazine