Tsjechische investeerder vergroot aandeel in Metro
De Tsjechische zakenmagnaat Daniel Kretinsky en zijn Slowaakse partner Patrik Tkac gaan hun aandeel in de Duitse groothandelsketen Metro AG vergroten. Eerder dit jaar probeerden de investeerders Metro in zijn geheel over te nemen, wat echter niet is gelukt. Via de joint venture EP Global Commerce (EPGC) worden nu aandelen van de investeringsgroep Haniel overgenomen, zodat het aandeel van de zakenpartners wordt vergroot van 17,52% naar 29,99%. Dat is net iets minder dan een aandeel dat direct een volledige overname inluidt. Volgens OPGC wordt de overname van de aandelen op 6 november afgerond. Met het uitgebreide aandeel zal EPGC de grootste aandeelhouder van Metro zijn.
Bron: reuters.com
China: Alibaba plant opnieuw beursgang
Alibaba hervat zijn plannen voor een beursgang in Hong Kong. De beursgang moet leiden tot een kapitaalinjectie van tot US$15mld (€13,5mld). Alibaba wilde deze beursgang in augustus al uitvoeren, wat echter onmogelijk werd gemaakt door de huidige politieke onrust in Hong Kong. De beursgang zal nu na 11 november plaatsvinden. Alibaba is verantwoordelijk voor de grootste beursgang ooit in 2014. Het bedrijf verkreeg toen $25mld (€22,5mld) via de beurs van New York. Momenteel heeft Alibaba een marktwaarde van ongeveer $460mld.
Bron: insideretail.asia
Italië: SPAR begint campagne tegen obesitas
SPAR Italia heeft onlangs een nieuwe campagne tegen obesitas aangekondigd. De campagne werd bekend gemaakt tijdens Obesity Week, een evenement van een week dat in Parma werd gehouden. Tijdens het evenement werden conferences en panelgesprekken georganiseerd met als thema obesitas. Een belangrijke focus tijdens deze week was de combinatie van zwaarlijvigheid en diabetes. Er werd gekeken naar nieuwe manieren om een gezonde levensstijl te promoten en hoe diabetes kan worden tegengegaan.
Bron: spar-international.com
Amazon plant uitbreiding in Nederland
Amazon wil zijn Nederlandse website in 2020 veranderen in een volledig functionele webwinkel. Tot nu toe zijn er via Amazon.nl alleen e-boeken beschikbaar. Voor andere producten moeten Nederlandse consumenten uitwijken naar Amazon.de. Volgens de Nederlandse website Emerce is Amazon nu al bezig met het benaderen van Nederlandse leveranciers en potentiële salesmanagers. Gezien de Duitse tak van Amazon al langer een Nederlandstalige site hanteert, valt echter nog te bezien in hoeverre dit de situatie op de markt echt verandert. Amazon heeft in ieder geval een groot aantal productpagina's al in het Nederlands vertaald. Zo'n 3 miljoen producten zijn beschikbaar voor Nederlandse consumenten. Verder heeft Amazon geen plannen voor een Nederlands distributiecentrum. Bestellingen worden verzorgd door een aantal logistieke centra aan de Duitse grens.
Bron: retaildetail.eu
VK: Tesco verwijdert 1 miljard plastic onderdelen
Tesco gaat voor het einde van 2020 1 miljard plastic onderdelen van producten in schappen verwijderen. Het verwijderen van het plastic is onderdeel van het 4R-plan, dat Tesco aanhoudt om het plastic verbruik te verminderen. 4R staat voor de termen Remove, Reduce, Reuse, Recycle. Het plan houdt onder andere in dat niet-recyclebare plastic en een teveel aan verpakkingsmateriaal uit de bedrijfsvoering wordt gehaald. In gevallen waarin het plastic niet kan worden verwijderd, omdat dit bijvoorbeeld een functie vervult voor de houdbaarheid van een bepaald product, wordt met de leverancier gekeken naar hoe het plasticgebruik tot het absolute minimum kan worden beperkt. Ook wordt naar manieren gezocht om verpakkingen te hergebruiken. Zoals Tesco het zelf stelt, heeft plastic die niet kan worden gerecycled geen plek meer bij de Britse supermarktketen.
Bron: tescoplc.com
Australië: Woolworths opent zijn kleinste winkel ooit in Sydney
Woolworths heeft zijn kleinste winkel ooit geopend in Sydney. De nieuwe locatie is een buurtwinkel onder het format Metro Go, waarbinnen niet langer nog gebruik kan worden gemaakt van contant geld. De winkel heeft een oppervlak van 50 vierkante meter en heeft een fractie van het reguliere aanbod van een Woolworths-vestiging. Het assortiment bestaat voornamelijk uit kant-en-klaar producten, snacks en drinkproducten.
Bron: 9news.com.au
Qatar: Carrefour viert 19-jarig jubileum
Carrefour viert zijn 19-jarig jubileum in Qatar. De keten houdt een aantal kortingsacties, die in alle Carrefour-vestigingen lopen tot 5 november. Verder werd het jubileum gevierd met acties zoals de verloting van gratis winkelwagens. Klanten met een MyClub-kaart deden automatisch mee met een verloting als ze hun klantenkaart gebruikten tijdens het afrekenen van boodschappen.
Bron: gulf-times.com
China: fysieke ketens boren online data aan
Chinese supermarktketens maken steeds meer gebruik van online kanalen en online verkregen statistieken om hun omzet te verbeteren. "Onze offline winkels zijn zwaar getroffen door de concurrentie met online platformen. Dit heeft geleid tot minder winkelverkeer en een dalende omzet", aldus directeur Peter Huang Ming-Tuan van de supermarktketen RT-Mart China tijdens het 2019 Consumer Goods Forum in Hangzhou. "Als we hetzelfde zouden blijven, zou dit tot onze neergang leiden. Online gaan is echter als spelen met vuur. Ons bedrijf besloot om met vuur te spelen, in plaats van om af te wachten en niets te doen", zegt Huang.
Bron: scmp.com
Zweden: ICA heeft 3,4% meer omzet
Het Zweedse ICA had in zijn derde kwartaal een toename in netto omzet van 3,4% tot SEK29,8mld (€2,8mld). De winst over deze periode stond op SEK1,6mld (€148,9mln), terwijl de cash flow van bedrijfsactiviteiten neerkwam op SEK 1,9mld (€178mln). Volgens CEO Per Strömberg said was er sprake van een goed kwartaal met een stabiele winst. "De enige uitzondering was Apotek Hjärtat, waar de omzet en winst helaas werden gehinderd door een aantal storingen bij ons nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum in Norrköping”.
Bron: retailanalysis.igd.com
Nieuw-Zeeland: Foodstuffs werkt samen met dunnhumby
De grootste supermarktketen van Nieuw-Zeeland, Foodstuffs, is een samenwerkingsverband aangegaan met het in data-analyse gespecialiseerde bedrijf dunnhumby. Foodstuffs is de eerste retailer die op deze manier met dunnhumby samenwerkt. dunnhumby ging in 2018 van start in Australië. De onderneming van Foodstuffs is onderverdeeld in Foodstuffs North Island en Foodstuffs South Island. De samenwerking met dunnhumby heeft specifiek betrekking op de afdeling van North Island. Dit deel van Foodstuffs omvat 400 winkels in verschillende formats, zoals supermarkten, buurtwinkels en slijterijen. dunnhumby gaat de omzet en consumentendata van Foodstuffs analyseren, zodat de retailer beter geïnformeerde keuzes kan maken met betrekking tot prijzen, promotieacties en winkellocaties. dunnhumby heeft aangegeven ook met een aantal Australische supermarktketens in overleg te zijn. In de komende maand zal het bedrijf nieuwe samenwerkingsovereenkomsten aankondigen.
Bron: retailanalysis.igd.com
Finland: Kesko heeft 6,1% meer omzet
Kesko heeft een van zijn beste kwartalen tot nu toe gehad. De Finse retailgroep had een toename in netto omzet van 6,1% tot €2,8mld. De winst nam jaar op jaar met €15mln toe tot €152mln. De omzet van het supermarktsegment steeg met 3,3%. Hoewel volgens Kesko alle formats meer omzet genereerden, was de omzetgroei met name goed te zien in de keten K-Citymarket. Kesko verwacht dat de omzet in de komende 12 maanden nog meer toe zal nemen dan in het afgelopen fiscale jaar.
Bron: retailanalysis.igd.com
Foodpanda levert boodschappen en bloemen in Singapore
De in Singapore gevestigde online thuisbezorger Foodpanda gaat zijn aanbod van maaltijden op bestelling uitbreiden met algemene boodschappen, huishoudelijke artikelen en bloemen. Het bedrijf heeft aansluiting gevonden bij meer dan 1.000 retailers verspreid over Singapore, zodat een breed assortiment online kan worden besteld en aan huis kan worden geleverd. Een aantal van deze partners zijn Caltex Starmart, Hao Mart, TigerNow, Mothercare en Toki. Foodpanda biedt bezorging zonder extra kosten aan in de maand november. Ook worden kortingsacties gehouden voor klanten die voor het eerst van Foodpanda gebruik maken.
Bron: techinasia.com
Brazilië: GPA heeft 29,9% meer netto winst in derde kwartaal
De Braziliaanse supermarktketen Grupo Pão de Açúcar SA (GPA) had in zijn derde kwartaal jaar op jaar een toename in netto winst van 29,9%. De dochteronderneming van het Franse Casino Guichard Perrachon SA had een netto winst van 166mln reais (€37,1mln). Dit kwam met name door de implementatie van de nieuwe boekhoudstandaard IFRS 16.
Bron: reuters.com
VS: Chris Sherrell vertrekt bij Fresh Thyme Farmers Market
Chris Sherrell, de CEO van Fresh Thyme Farmers Market, heeft zijn vertrek bij het bedrijf aangekondigd. De directeur heeft aangegeven toe te zijn aan een nieuwe uitdaging. Sherrell stond sinds het beging van 2012 aan het roer bij Fresh Thyme. Sindsdien is het netwerk van de supermarktgroep uitgegroeid tot 77 winkels, die voornamelijk gevestigd zijn in de Midwest-regio. Sherrell zal worden opgevolgd door Gerald Melville. Melville heeft ruim 39 jaar ervaring in de retailsector en was voorheen onderdirecteur bij de supermarktketen Meijer.
Bron: businesswire.com
Betalen met gezichtsherkenning in Canada
De in Toronto gevestigde supermarktketen Foodymart is van plan om een systeem te gebruiken, waarbij betalingen plaats kunnen vinden door middel van gezichtsherkenning. De toepassing van dit systeem zou een primeur in Canada zijn. Foodymart wil het systeem bij minstens een van zijn acht vestigingen installeren. Foodymart is een Chinees-Canadese supermarktketen met zes winkels in Toronto en twee locaties in British Columbia. Het betaalsysteem wordt geleverd door SnapPay, dat eerder al Chinese betaalmethodes zoals AliPay en WeChat Pay op de Canadese markt bracht. Hoewel verder geen details over de samenwerking tussen SnapPay en Foodymart bekend zijn gemaakt, heeft SnapPay aangegeven dat het eerste betaalsysteem met gezichtsherkenning hopelijk in het eerste kwartaal van 2020 in bedrijf gaat. Overigens is niet iedereen positief over het nieuwe betaalsysteem. Canadese beveiligingsexperts hebben zorgen geuit over het gebruik van biometrische data als betaalmethode, gezien de risico's op het lekken van persoonlijke informatie.
Bron: ca.finance.yahoo.com
VS: Smart & Final introduceert verbeterde sites
De Amerikaanse supermarktketen Smart & Final heeft zijn webwinkels voor zowel consumenten als zakelijke klanten verbeterd. De nieuwe sites SmartandFinal.com en Business.SmartandFinal.com hebben een nieuwe vormgeving en een keur aan nieuwe functies. Consumenten kunnen wekelijkse aanbiedingen inzien en producten aan een eigen virtuele winkelwagen toevoegen. Ook kan er aan de hand van recepten worden gezocht naar producten. Verder kunnen klanten een eigen profiel aanmaken, waarmee beter kan worden gelet op allergieën of diëten. Ook kunnen via het profiel bepaalde opties voor betaalmiddelen of lidmaatschappen worden aangepast.
Bron: supermarketnews.com
Canada: Sobeys recyclet plastic tot meubelen
Een aantal locaties aan de oostkust van Canada krijgen openbare stoelen en tafels, die vervaardigd zijn van gerecycled plastic. De stoelen en tafels zijn een initiatief van de supermarktketen Sobeys, dat op deze manier ongeveer 720.000 plastic afval bespaart. De eerste stoelen en tafels werden geïntroduceerd in Halifax. Deze meubelen zijn vervaardigd van 60.000 plastic tassen.
Bron: kelownanow.com
VS: Whole Foods opent grootste vestiging in Virginia
Whole Foods heeft zijn grootste vestiging ooit geopend aan de oostkust in de staat Virginia. De winkel in de stad Tysons is onderdeel van een groter plan om de omgeving te verbeteren en opstoppingen tegen te gaan. Volgens inwoners had Tysons voorheen alleen maar een winkelcentrum in de directe omgeving.
Bron: nbcwashington.com
Amerikaanse ketens bouwen distributiecentra voor online retail
De grootste supermarktketens van de VS hebben te maken met een nieuw probleem. De winkelpaden in vestigingen zijn namelijk niet geschikt voor het stijgende aantal online bestellingen. Ketens als Walmart, Albertsons, Stop & Shop, Meijer en Hy-Vee bouwen daarom bij eigen vestigingen kleine, geautomatiseerde distributiecentra, die specifiek bedoeld zijn voor online retail. De distributiecentra lijken net op een conventionele winkel, met als grootste verschil dat deze locaties niet voor klanten toegankelijk zijn. De zogeheten "donkere winkels" zijn dan ook uitsluitend bedoeld voor het samenstellen van online geplaatste bestellingen, die vervolgens aan huis worden geleverd of bij een afhaalpunt worden geplaatst. Hoewel slechts 5% van de Amerikaanse consumenten zijn boodschappen online doet, verwachten analisten dat dit aantal in de komende jaren toe zal nemen. "Supermarkten die met andere bedrijven als Instacart samenwerken voor online retail hebben soms te maken met een gebruikersgroep bij Instacart die net zo groot is als het aantal bezoekers van de fysieke winkels", aldus Bill Bishop van het marktonderzoeksbureau Brick Meets Click.
Bron: edition.cnn.com
VS: Sprouts gaat kleinere winkels opzetten
Sprouts Farmers Market gaat minder winkels opzetten in het volgende jaar. Ook wordt de bedrijfsstrategie aangepast, aldus CEO Jack Sinclair. Waar in het afgelopen jaar 28 nieuwe winkels in bedrijf gingen, komt dit aantal in 2020 slechts op 20 nieuwe locaties te staan. Wel wil de keten in 2021 mogelijk 30 nieuwe vestigingen openen. Op de lange termijn verwacht Sinclair dat zijn bedrijf kleinere winkels zal openen. De reden hiervoor is het feit dat de bouwkosten toenamen en dat de kleinere winkelformats van Sprouts lucratiever blijken te zijn dan de grote vestigingen. In het komende jaar wordt dan ook gewerkt aan een prototype voor een kleiner winkelconcept. In het derde kwartaal had Sprouts een hogere omzet dan analisten hadden verwacht. De netto omzet steeg met 8% tot $1,4mld (€1,26mld). De vergelijkende winkelomzet nam met 1,5% toe. De netto winst daalde met 32% tot $26mln (€23,4mln). Dit kwam ten dele door een nieuwe boekhoudstandaard voor leasecontracten.
Bron: grocerydive.com
Canada: Metro is meest waardevolle supermarktmerk
Metro is het meest waardevolle supermarktmerk van Canada. De keten is tevens het 19de meest waardevolle merk van Canada in het algemeen. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Kantar en het communicatiebureau WPP. De twee instanties hebben samen het eerste Canadian BrandZ-rapport gepubliceerd, waarin een index staat vermeld van Canadese merken. Deze merken zijn gerangschikt op basis van consumentenonderzoek, een financiële analyse en een kritische blik op hoeveel een bepaald merk nu bijdraagt aan de eigen sector. De waarde van Metro werd op deze manier bepaald op iets minder dan US$1,7mld (€1,53), wat goed is voor de negende positie in de ranglijst.
Bron: canadiangrocer.com