Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Om te voorkomen dat jaarlijks voor miljarden euro's aan voedsel in de vuilnisbak belandt

Britse supermarkten moeten houdbaarheidsdata waar mogelijk schrappen

Volgens een recent gepubliceerd onderzoek kunnen supermarkten voorkomen dat voor €4,7 mld aan voedingsmiddelen in de vuilnisbak belanden door waar mogelijk houdbaarheidsdata te schrappen. Een andere aanbeveling in het rapport is het zoveel los verkopen van AGF om de hoeveelheid plastic verpakkingen te beperken.

"Ongeveer een vijfde van de voedingsmiddelen die Britten in huis halen, eindigen bij het afval, wat een gemiddeld huishouden al gauw enkele honderden euro's per jaar kost," stelt duurzaamheidsorganisatie Wrap in haar onderzoeksrapport. 

Het onderzoek omvat ook nieuwe aanbevelingen voor de AGF-sector die Wrap in samenwerking met het Food Standards Agency en het ministerie van Milieu, Voeding en Plattelandszaken (Defra) heeft ontwikkeld. Naar verwachting zullen deze een aanzienlijke bijdrage leveren aan het verminderen van voedselverspilling en retailers aanmoedigen hun AGF los te verkopen en houdbaarheidsdata te schrappen. 

Wrap-directeur Peter Maddox: "De manier waarop voedsel en dranken zijn verpakt, geëtiketteerd en geprijsd is van invloed op de verspilling bij huishoudens thuis. Retailers en merken verkeren in een uitstekende positie om voedselverspilling bij de consument thuis te verminderen. Uit ons onderzoek is namelijk gebleken dat mensen duidelijke informatie op verpakkingen willen om producten zo lang mogelijk te kunnen bewaren en vers te houden. Over het algemeen zien we dat er sprake is van verbetering maar we wijzen bedrijven ook op zaken waar nog aan gewerkt dient te worden."

Wrap bezocht bijna 60 supermarkten en onderzocht 2.000 voedingsproducten die het vaakst bij de consument thuis in de vuilnisbak verdwijnen. Het onderzoek wees uit dat een kwart van alle voorverpakte verse AGF inmiddels geen houdbaarheidsdatum meer heeft, terwijl de houdbaarheid van andere producten, waaronder melk, is toegenomen.

De organisatie stelde ook vast dat het aanbieden van verschillende verpakkingsformaten, inclusief losse verkoop, voedselverspilling kan voorkomen. Het los verkopen van verse AGF geeft consumenten de mogelijkheid exact de hoeveelheid te kopen die zij nodig hebben. 

 

Bron: news.yahoo.com

Publicatiedatum: