Op de ExpoSE 2018 presenteerde Solidus Solutions het destijds gloednieuwe verpakkingsconcept voor asperges. Met de zogenaamde Asparagus Box wilde het internationaal opererende verpakkingsbedrijf nieuwe maatstaven op het gebied van duurzaamheid en convenience zetten. Sindsdien is de respons overweldigend geweest, vertelt Oliver Wendt - salesmanager Duitsland - bijna een jaar na de eerste productpresentatie. Dit jaar gaat hij opnieuw naar de beurs in Karlsruhe, dit keer zelfs met twee nieuwe verpakkingsconcepten.
Het hoofddoel van de Asparagus Box was om de markt een milieuvriendelijke aspergeverpakking voor kleine huishoudens ter beschikking te stellen om de asperges ook in de komende jaren succesvol te kunnen verkopen op de veranderende markt. Daarnaast beschermt de kartonnen verpakking het product en maakt de verpakking het transport en de opslag makkelijker voor de klanten, vertelde Oliver destijds in een interview.
Kleine porties aardappelen, uien en wortelen
"We zijn momenteel nog steeds in de aanbodfase, maar de verkoop loopt en het concept wordt tot nu toe goed ontvangen", zegt Oliver. Bovendien zijn er uit de aspergeverpakkingen nieuwe oplossingen in gewijzigde vorm ontstaan. Het gaat om een soortgelijke verpakking voor aardappelen, uien en wortelen. "Deze verpakking krijgt momenteel het definitieve ontwerp en zullen we voor het eerst aan de geïnteresseerden op de ExpoSE kunnen presenteren“, aldus Oliver. Voor wortelen en uien wordt de nieuwe verpakkingsoplossing voor het eerst als 1 kg variant op de markt gebracht. Voor aardappelen gaat het om een 1,5 kg variant.
Oliver Wendt op de InterAspa van dit jaar: de naam van de oorspronkelijke Asparagus Box werd inmiddels veranderd in 'Spargel Portionpack'.
Kartonnen schaaltjes voor bessen
Daarnaast biedt het internationaal opererende bedrijf ook een nieuw soort kartonnen schaaltje voor aardbeien aan. Ongeveer net zoals de voorgaande oplossingen is dit schaaltje 100% milieuvriendelijk en recyclebaar. Maar dit duurzame verpakkingsconcept moet niet alleen plastic vervangen, maar ook de aardbeien als product beter positioneren: men zou dit concept echter ook als geschenkverpakking kunnen gebruiken. Oliver: "Deze productverpakking is momenteel in testproductie en zullen we eveneens voor het eerst in Karlsruhe presenteren.“
Meerprijs & meerwaarde
Alles bij elkaar is de markt heel eenduidig klaar voor nieuwe, milieuvriendelijke verpakkingsalternatieven, ook als deze een bepaalde meerprijs met zich meebrengen. "De consument is bereid meer voor de productverpakking te betalen, zolang deze hem ook een meerwaarde biedt op het gebied van handling, bewaring of transporteerbaarheid." Een andere tendens waar het bedrijf Solidus op wil reageren, is de groeiende behoefte aan kleinere porties voor single- of tweepersoonshuishoudens. "Daarom ontwikkelen we niet alleen kleinere eenheden, maar onze nieuwe oplossingen zijn, afgezien van de aardbeienverpakking, ook hersluitbaar."
Daarnaast vindt het bedrijf het belangrijk dat de nieuwe oplossingen hun weg naar iedere tak van de vershandel vinden, vertelt Oliver: "Onze doelgroep loopt uiteen van directe verkopers en de retail tot aan groothandelaren en coöperatieve grootleveranciers. Het door ons gebruikte karton biedt iedere klant - of het nou gaat om een directe verkoper, retailfiliaal of groothandelaar - een duidelijke meerwaarde. Het potentieel van de oplossing is dus haast onuitputtelijk."
Voor meer informatie:
Solidus Solutions
Oliver Wendt - Vertriebsleiter D-A-CH
Hanzeweg 5,
7202 CG, Zutphen, Niederlande
M : +49 1707 85 04 94
[email protected]
www.solidus-solutions.com