Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alfred Ringwald (Ringwald Fruchtimport) over het Spaanse druivenseizoen

"De druivenmarkt is weliswaar niet zo goed als afgelopen jaar maar men kan nog steeds tevreden zijn"

Druivenimporteurs maken dit jaar een erg moeilijk seizoen mee: al sinds het begin van het seizoen wordt de markt bepaald door overaanbod en bijpassend lage prijzen. Van een catastrofaal afzetjaar is desondanks geen sprake, meent Fred Ringwald van het gelijknamige bedrijf uit het Zwarte Woud. Hij neemt zijn premium-druiven uitsluitend uit Spaanse teeltgebieden af: "De druivenmarkt is weliswaar niet zo goed als vorig jaar, maar men kan nog steeds tevreden zijn."

De ervaren fruitimporteur distribueert sinds twintig jaar exclusief de druiven van het Spaanse merk Anabella. Naast Crimson worden overwegend pitloze Itum-druiven verhandeld. "Deze druiven worden bij ons Ana genoemd en zijn in verschillende subvariëteiten verkrijgbaar. Het ras wordt gekenmerkt door haar grote, zoete druiven. De afgelopen jaren is de Ana 7 erg in opkomst", aldus Alfred. De nieuwste stap binnen de Spaanse teelt is de cultivering van druivenrassen die schimmelresistent zijn en daarom zonder de inzet van gewasbeschermingsmiddelen kunnen rijpen.

Pitloze druiven tot aan het einde van het jaar
Momenteel wordt de Europese markt overspoeld door druiven, zowel uit Italië en Spanje als uit Turkije en Griekenland. Het zijn echter vooral de relatief voordeligere producten die op de internationale markt – in het bijzonder in Duitsland - in de handel geraken. Dit is juist voor de gespecialiseerde importeur op het gebied van premium-druiven van nadeel, bevestigt Alfred, aangezien de retail meestal een voordelige prijs belangrijker vindt dan de smaak. "De Italianen die premium-druiven willen verkopen, hebben hetzelfde probleem als wij. De beste kwaliteit laat zich maar moeilijk verkopen. Voor de Spaanse premium-druiven rekenen we desondanks op een betere afzet in november en december, des te meer omdat tegen die tijd andere herkomsten meestal wegvallen en de Spanjaarden normaal gesproken tot het einde van het jaar, als het weer meespeelt, kwalitatief zeer goede, pitloze druiven kunnen leveren."


Anabella-druiven worden overwegend in biologisch afbreekbaar plastic gedistribueerd. De firma Ringwald levert de producten ofwel in kistjes van 4,5 kg ofwel in eenheden van 2 kg voor cash & carry-markten. De producten belanden eveneens in schaaltjes van 500 gram in de Duitse retail.

Kleinere oogst bij citrus
Parallel aan het lopende druivenseizoen is ook het startschot bij het Spaanse citrus gevallen. In deze categorie kondigt zich een goed seizoen aan, prognosticeert Alfred. "Er wordt reeds van een 18 procent kleinere oogst van vorig jaar gesproken. Dat betekent hopelijk minder prijsdruk. Het aanbod was tot nu toe bijzonder goed te overzien. Door warme nachten liet de uitkleuring op zich wachten. Daarom ga ik ervan uit dat de volumes bij alle citrussoorten pas begin november toenemen.“

Voor meer informatie:
René W. Ringwald GmbH
Kaiserstrasse 78
D-77933 Lahr / Schwarzwald 
Tel: +49 7821 91540
Fax: +49 7821 915454
E-mail: [email protected]    
www.ringwald-fruchtimport.com      

Publicatiedatum: