Met een nieuwe generatie vorkheftrucks met contragewicht en verbrandingsmotor wil Linde Material Handling het "Zwitsers zakmes" van de intralogistiek klaarmaken voor de toekomst. De hydrostaten in de capaciteit van 2,0 tot 3,5 ton zetten volgens het bedrijf een nieuwe standaard voor inzetbaarheid, efficiƫntie, duurzaamheid en veiligheid. Tegelijkertijd zijn de Linde heftrucks volledig connected en daarmee voorbereid op de 'Industrie 4.0'.
De nieuw ontwikkelde generatie heftrucks is gebaseerd op uitgebreide onderzoeksgegevens: bijna duizend vorkheftruckbestuurders en machineparkbeheerders uit 26 landen hebben in 'Truck Clinics' voertuigen beoordeeld en hun wensen geuit. "Wij hebben aandachtig geluisterd naar onze klanten en hun commentaar doorgegeven aan onze ingenieurs", zegt Stefan Prokosch van Linde Material Handling.
Industrie 4.0
Een belangrijke vernieuwing wordt gevormd door de standaard volledige connectiviteit. De relevante gegevens van het voertuig worden overgedragen naar een centrale cloudserver in West-Europa, waartoe klanten en verkooppartners toegang hebben. Omgekeerd kan men ook gegevens ontvangen en verwerken. Op die manier is het in de toekomst mogelijk software-updates 'in the cloud' uit te voeren of functies zoals de weergave van lastgewicht in te schakelen. De netwerkconnectiviteit levert nu ook al een voordeel op voor het onderhoud: Truck Health Management, diagnose op afstand en predictive maintenance bevorderen de beschikbaarheid van voertuigen en verlagen de kosten, aldus Linde Material Handling.
Maximaal zicht
Een belangrijke vereiste voor het snel, precies en veilig afhandelen van goederen met een vorkheftruck is ongehinderd zicht rondom. Daarom hebben de ingenieurs van Linde Material Handling het gezichtsveld naar voren met ruim 20% verbeterd in vergelijking met het voorgaande model. Slanke A-stijlen en asymmetrische mastprofielen verruimen de blik waardoor de lading tot op de millimeter nauwkeurig kan worden weggezet. Dankzij het plattere contragewicht is het zicht naar achter ongehinderd; het dak van gewapend glas biedt maximaal zicht en bescherming.
Ook zijwaarts is de zogenaamde weersbestendige cabine op de nieuwe Linde-modellen van de H20 tot de H35 geheel 'doorzichtig' dankzij de volledig glazen deuren. Het 'Protector Frame'-ontwerp met de neigcilinders boven en het lastdragende frame zorgen daarnaast voor een stabiele mast en maximale resthefcapaciteit.
Wat betreft de veiligheid houdt Linde Material Handling zich aan 'Vision Zero': Het aantal ongelukken moet op de lange termijn tot nul worden gereduceerd. Optioneel verkrijgbare lichtoplossingen als LEDStripes en VertiLight, niet-verblindende verlichting, dragen hieraan bij. Bovendien helpen 'slimme bijrijders' zoals de waarschuwings- en hulpsystemen Linde Safety Pilot en Linde Safety Guard, door het aanleveren van informatie aan de bestuurder, waardoor fouten en ongevallen kunnen worden voorkomen. De Linde Load Assist is op alle modellen standaard beschikbaar. Dit systeem wordt geactiveerd wanneer de lading de maximale hefcapaciteitsgrens nadert.
Focus op bestuurder
De mens (bestuurder) is echter nog steeds de doorslaggevende factor bij intern transport. Daarom wilde Linde de nieuwe generatie vorkheftrucks van Linde ontwerpen met de bestuurder als focus. De opstap is 465 mm hoog en ruim twee keer zo breed als vroeger. De bestuurder neemt plaats op een stoel met in totaal 12 verschillende zitstanden, van automatische gewichtsaanpassing tot een verwarmde stoel met afzonderlijk verstelbare rugleuning. Het bestuurderscompartiment biedt ruim 10 centimeter meer hoofdruimte; in de armleuning (Linde Load Control) zijn eveneens zelf te configureren schakelaars ingebouwd. Alle vorkheftrucks zijn voorzien van een elektronische controlefunctie voor de veiligheidsgordel. Als de bestuurder de veiligheidsgordel niet sluit, gaat de vorkheftruck automatisch over op kruipsnelheid.
Duurzaam
Volgens Stefan blijft de verbrandingstruck in de nabije toekomst voor de meeste klanten de eerste keus vanwege de sterke prestaties en eenvoudige bediening. "Daarom hebben we veel aandacht besteed aan de optimalisering van het brandstofverbruik, verbetering van de productiviteit en anderzijds op beperking van de uitstoot."
Modulair ontwerp
Wat ontwerp betreft, wordt door de nieuwe serie ook een nieuw tijdperk ingeluid bij Linde Material Handling, namelijk het einde van de scheiding tussen de vormgeving van verbrandingstrucks en elektrische vorkheftrucks. Alle nieuwe vorkheftrucks met een laadvermogen van 1,2 tot 8 ton worden van nu af aan gebouwd op basis van een uniform modulair ontwerp.
Er is volgens Linde een logische reden waarom heftrucks met diesel-, LPG- en CNG-motoren als eerste worden geproduceerd op basis van het nieuwe platformconcept: "Hiermee voldoen we aan de voor deze heftruckklasse geldende Europese emissienorm (Euro 5). Met de ontwikkeling van deze nieuwe heftruck zijn we in staat om nieuwe normen te stellen voor de branche en zijn we voorbereid op alle toepassingen van industrie 4.0", aldus Stefan.
Voor meer informatie:
MotracLinde
T: +31 (0)88 73 77 800
W: www.motraclinde.nl