Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fabien Ruiter werkt sinds mei bij Spaanse citrus- en kakiexporteur Barber Caballero

"Onze belangrijkste markten zijn Canada, Azië en het Midden-Oosten"

Tholen - In mei dit jaar vertrok Fabien Ruiter - opgegroeid in een Limburgse familie van AGF-markthandelaren- naar Spanje om te gaan werken voor de Spaanse exporteur Barber Caballero in Valencia. Maar hoewel veel Nederlandse contacten hem vragen wat handel te sturen, ligt daar geen prioriteit. "We zijn selectief en werken met één distributeur per regio. Bovendien hebben wij ons gespecialiseerd op de containerexport."

 De verkoopkant was in eerste instantie wel wennen, bekent Fabien. "Als importeur koop je toch exact de maten en klasse die je wilt hebben. Als producent moet je de hele boomgaard zien te verkopen. Maar we hebben wel wat te bieden. We zijn geen al te groot bedrijf, maar met het in 2006 opgerichte merk Pilarin hebben we wel een naam opgebouwd. Hierin voeren we alleen de topkwaliteit van de handel. Daarmee zullen we nooit een klant teleurstellen."

Canada, Azië en het Verre Oosten
Barber Caballero richt zich hoofdzakelijk op de export van citrus en kaki's. Belangrijke markten zijn Canada, Azië en het Midden-Oosten. "Qua citrus focussen we ons op de Clementines. Waar het in sinaasappelen steeds lastiger wordt om je te onderscheiden op de markt, heb je met Clementines met een dunne schil, fatsoenlijke kleur en een goede smaak echt nog wat extra's te bieden. Onze klanten weten dat we niet de goedkoopste in de markt zijn, maar komen wel terug op ons merk."

"We zien dat de marges van Spaans citrus op de West-Europese markten steeds kleiner worden. Om toch iets van exclusiviteit te genereren voor onze klanten, kiezen we maar een distributeur van ons merk per land. "We zoeken niet zo naar nieuwe klanten, maar willen onze huidige klanten nog beter beleveren. Onze focus buiten Azië ligt op de verkoop van bladmandarijnen. We zien dat onze klanten in Canada steeds beter overweg kunnen met onze bladclementines."

Goede reputatie op markten Shanghai en Guangzhou 
Met sinaasappelen is China een grote markt voor Barber Caballero. "We hebben daar in de afgelopen jaren een flinke groei in meegemaakt, dit heeft ook geleid tot een mooie positie van ons merk Pilarín in Azië", vertelt Fabien, trots. "Ons voordeel is dat we in China een collega hebben die op de markt zelf actief is om te controleren hoe het fruit arriveert en hoe de markt zich ontwikkelt. Je moet op zo'n markt echt zelf aanwezig zijn om iets op te bouwen."

"We richten ons bij de export naar China puur op de Navel-sinaasappelen. De grootste concurrentie komt van Egypte dat logistiek wat gunstiger zit en met lagere prijzen kan werken, maar ook in China krijgt ons merk steeds meer voet aan de grond. Ook de handelspolitiek heeft daarop invloed. Sinds de gesprekken die China en de Verenigde Staten voeren, gaat er minder citrus uit Noord-Amerika naar China. Anderzijds zorgt dat voor ons wel weer voor meer concurrentie op de Canadese markt."

Ook het Midden-Oosten is een belangrijke markt voor het bedrijf. "We zien dat ook daar de vraag naar hoogwaardig citrus toeneemt", vertelt de exporteur in Spaanse dienst. Wel wordt volgens hem de concurrentie op de verre bestemmingen groter. "Zeker in zo'n seizoen als vorig jaar toen de prijs van sinaasappelen op een bepaald moment rond de 5 euro lag, al is een kortetermijnpolitiek niet goed voor je naamsbekendheid van je merk."

Met de export van kaki's startte Barber Caballero zes jaar geleden al eens, maar toen de Europese markt overvoerd raakte, stopte het bedrijf er ook weer mee. Door de aanhoudende vraag van de klanten om ook kaki's aan te bieden heeft het bedrijf ook deze export weer opgepakt. "Vorig jaar was de markt voor kaki's goed. Dit jaar worden ze in Europa bijna weggegeven en dat merken we bij de export naar de verre bestemmingen ook, al ontkomen we op deze markten nog enigszins aan de malaise", constateert Fabien.

Bloedsinaasappelen
Met de Sanguine bloedsinaasappel heeft de Spaanse exporteur in de wintermaanden een heuse specialiteit in huis. "Met name in ons Barber en Caballero-label ziet de Sanguinelli met blad toch net iets luxer uit. Ook naar gebieden buiten Europa, waar men niet zo bekend was met dit citrus, hebben we hier een mooie positie mee opgebouwd. Deze bieden we ook met blad aan, wat het product een luxe uitstraling geeft. Ook komend seizoen verwachten we hier weer mee te gaan scoren", vertelt Fabien.


De Sanguine bloedsinaasappel

Hoewel hij zich heeft aangemeld bij de lokale voetbalclub, gaat het scoren op het veld hem voorlopig minder af. "Het is veel te druk in de handel. Ik ben aangenomen voor de Engelstalige klanten en dan heb je nou eenmaal met de tijdsverschillen te maken. 's Morgens zit ik met Azië aan de lijn, vervolgens ben ik aan de lijn met de klanten in het Midden-Oosten en later in de middag zijn de Canadese klanten aan de beurt. Maar gelukkig vermaak ik me uitstekend", besluit Fabien.

Voor meer informatie:
Fabien Ruiter
Barber Caballero
Avenida de Guadassuar, 1
Algemesí
46680, Valencia
Mob: +34 615 58 7060 
[email protected]
www.barbercaballero.com