Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Een slechte appel in het pakje, dan worden er zeven goede weggegooid"

Voedselverspilling in Zweedse supermarkten

Verpakte groenten en fruit leiden tot veel onnodige verspilling. Toch hebben de grote Zweedse supermarkten geen plannen om meer los te gaan verkopen. ICA Maxi eigenaar Mårten Tenne: "Het eerlijke antwoord is dat je meer verkoopt in verpakkingen."

Een netje met twee verrotte en twee verse citroenen, een bakje met één rotte en zes verse pruimen, voorverpakte appels waarvan er een bruin is terwijl de rest perfect groen is. In de afvalcontainers van alle winkels die Aftonbladet bezoekt, is hetzelfde patroon waar te nemen.

“Wij als branche moeten ons schamen”

Groenten en fruit hebben het grootste aandeel in voedselverspilling en het overgrote deel, zo'n 80 procent, is verpakt. Als er een of twee rotte exemplaren tussen zitten, wordt alles weggegooid.

Tenne: "Wij als branche moeten ons schamen. Het is slecht dat ook verse groenten en fruit in de afvalbak verdwijnt. In de meeste gevallen is het geen probleem om de verpakking te openen en bijvoorbeeld de sinaasappels per stuk te verkopen. Ik weet hoe het eraan toe gaat. Maar bijvoorbeeld druiven hebben wij niet in de losse verkoop, dan wordt het al moeilijker."

Overgebleven eten wordt opgehaald

Bij de ICA Maxi in Nyköping is het probleem opgelost door samen te werken met een café en een restaurant. Die komen het eten, dat anders weggegooid zou worden, ophalen en verwerken dat in hun eten.

De organisatie Feedback, die voedselverspilling in Groot-Brittannië probeert tegen te gaan, noemde het minderen van verpakkingen al als een van de belangrijkste maatregelen.

Maar volgens Tenne zijn er, naast hogere verkoopcijfers, nog meer redenen om groenten en fruit verpakt te verkopen: "50 procent van onze verkoop gaat bijvoorbeeld via het zelfscannen en op deze manier hoeven klanten hun groenten en fruit niet zelf te wegen. Plus het ziet er leuker uit met bijvoorbeeld een rode, groene en gele paprika in één verpakking."

Als een losse sinaasappel verrot is, kan die makkelijk weggegooid worden door het personeel. Maar als die rotte sinaasappel met 24 andere in een net zit, moeten ze eerst het net openen, alle sinaasappels controleren en ze anders labelen om ze over te kunnen hevelen naar de losse verkoop. In het geval van de sinaasappelen zou dat niet eens gaan omdat de per stuk verkochte sinaasappels uit een ander land komen.

Makkelijker om alles weg te gooien

Dan is het dus makkelijker om het hele net weg te gooien. Maar toch, ook al hebben ICA en Coop als doel de verspilling te halveren voor 2025, zijn er geen plannen om meer per stuk te verkopen.

Karin Amnå, duurzaamheidsmanager bij ICA: “Wij denken niet op die manier maar kijken naar hoe we de verspilling van groenten en fruit in het algemeen kunnen verminderen.”

Maar met de verkoop in verpakkingen wordt het minimaliseren van verspilling wel moeilijker.

"Het is aan de klant"

“Wij stellen verspilling niet als doel, elk onverkochte product betekent verlies. Dus het is aan de klanten wat ze willen kopen en verpakkingen zijn nu eenmaal populair.” Amnå gaat dan ook niet mee in Tennes uitspraak dat verpakkingen beter verkopen: "Dat is zijn uitspraak. Wij kijken er niet zo naar. Iedere weggegooide vrucht is zonde."

Tobias Rydergren, persvoorlichter bij Coop, sluit zich aan bij Amnå: "We zijn op de hoogte van dit probleem en we moeten alle verpakkingen evalueren of ze meer schade dan voordeel opleveren. We willen de verspilling natuurlijk minimaliseren, want het kost ons alleen maar geld."

Als een klant voor het gemak een net met 25 sinaasappels koopt in plaats van tien losse, dan verdienen jullie meer, ook al leidt het tot verspilling.

"Het is aan de klant hoeveel ze kopen en of dat verpakt of per stuk is."

 

Bron: aftonbladet.se

Publicatiedatum: