Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Samenweking tussen Cartama en Mission Produce

Colombia exporteert eerste container Hass-avocado’s naar Japan

De eerste container Colombiaanse Hass-avocado’s, bestemd voor de Japanse markt, werd geladen in het pakstation van Cartama, de belangrijkste producent en exporteur van Hass-avocado’s in Colombia. Cartama heeft reeds 20 jaar ervaring in de teelt en vermarkting van het fruit. Het pakstation ligt in de gemeente Pereira, in het departement Risaralda en van daaruit ging het richting de haven van Buenaventura waar de container op 7 november aan boord ging van het schip dat op weg is naar de haven van Yokohama, Japan. “Deze zending is het resultaat van de inspanningen van de hele avocadosector in het land en van de verschillende overheidsdiensten om toegang te krijgen tot nieuwe markten. Twee jaar geleden hebben we de Amerikaanse markt bereikt en nu de Aziatische,” zegt Ricardo Uribe, de directeur van Cartama.

Japan is een constant groeiende markt die in 2018 74.096 ton Hass-avocado’s importeerde, wat een stijging betekent van 22% in vergelijking met het voorgaande jaar. Colombia zal er moeten concurreren met land zoals Mexico en Peru. De Japanse markt heeft een jaarlijks gemiddelde consumptie van 0,5 kilo per persoon en een bevolking van 127 miljoen inwoners, wat, vergeleken met andere markten, ruime mogelijkheden biedt voor de Colombiaanse avocado. Colombia kan zo zijn export diversifiëren en een nieuw product brengen naar de Aziatische markt.

Deze eerste zending wordt uitgevoerd in samenwerking met Mission Produce, een partner van Cartama en de belangrijkste teler en afzetbedrijf van avocado’s wereldwijd. Het fruit wordt verzonden naar de Japanse klant Farmind, die zijn hoofdkantoor heeft in Chiyoda, Tokio, waar het product na een transport van 24 dagen zal aankomen.

Het Colombiaanse Landbouwinstituut (ICA), heeft de laatste jaren hard gewerkt aan het openen van nieuwe markten voor de Colombiaanse Hass-avocado. Het is een fundamentele speler geweest bij de opening van de Amerikaanse markt, nu van de Japanse en binnenkort van de Chinese markt, waar de uitdagingen zijn toegenomen op het gebied van gewasbeschermingsmiddelen en de behandeling van het fruit na de oogst. “We maken gebruik van alle mogelijke alternatieven na de oogst zodat de vrucht in de beste condities zou aankomen op bestemming. We denken daarbij aan de beschermingsmiddelen om ziekten te voorkomen, het gebruik van ethyleenfilters in de containers met gecontroleerde atmosfeer, de temperatuurregeling en een product dat bij het oogsten het vereiste gehalte aan droge stof haalt”, zegt Ricardo Uribe.

Deze bestemming is bereikt dankzij de inspanningen van de president van het land, Corpohass (de organisatie van telers en exporteurs van Hass-avocado’s in Colombia), de Colombiaanse ministeries van Landbouw en Plattelandsontwikkeling, Handel, Industrie en Toerisme, Buitenlandse Zaken en verenigingen zoals ICA en Procolombia.

Voor meer informatie:
Cartama
Carrera 33 No 7 - 29, Edificio Bianco, Oficina 402
Medellín (Colombia)
Tel: +574 444 75 70
[email protected]
cartama.com.co

Publicatiedatum: