Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meloenrassen in Rotterdam gepresenteerd en besproken tijdens Winter Melon Event van Seminis

Op 7 en 8 november organiseerde Seminis (Bayer Crop Science) bijeenkomsten die in het teken stonden van haar portfolio winter- en zomermeloenen. 

De grootste retailers, importeurs en handelaren kwamen naar Rotterdam om hun ervaringen over de meloenen te delen. Naast Galia en Cantaloupe was het evenement ook de gelegenheid bij uitstek om de Orange Candy, Piel de Sapo en Italiaanse meloenen te proeven. 

Het doel van de bijeenkomsten was het creëren van meer bewustzijn ten aanzien van de stevigheid, houdbaarheid en duurzaamheid (resistentiepakket) van de diverse meloenrassen. 

Om dit alles mogelijk te maken werd er een uitgebreid schap ingericht met verschillende meloenrassen uit diverse herkomstgebieden zodat de aanwezigen het fruit konden zien en proeven. Veel van het fruit werd geïmporteerd uit teeltgebieden met een tegengesteld seizoen om een 'echte' proeverij na te kunnen bootsen tijdens het Europese winterseizoen. 

De afstemming tussen het Braziliaanse portfolio en het Europese assortiment werd toegelicht tijdens een presentatie van handelspartnerschapsmanagers Nico van Vliet en Miguel Sanchez.  

Tijdens de gesprekken werd het steeds duidelijker dat retailers graag meer uniformiteit in smaak en externe kwaliteit zouden zien gedurende het jaar om de loyaliteit van de consument vast te kunnen houden maar ook om de afzet van meloenen in de wintermaanden te verhogen. 

Veredelaar Peter Kraakman legde uit dat hij zich bewust is van deze wens en dat hij daarom meer rassen heeft ontwikkeld die niet alleen geschikt zijn voor de teelt in Europa maar ook in overzeese teeltgebieden en vice versa. 

Regio productmanager Francois Ravetti benadrukte het belang van een resistentiepakket om de toepassing van gewasbeschermingsmiddelen op de velden te kunnen reduceren en de MRL's te verlagen.

 


Links: Galia SVMG4974, één van de hoogtepunten met een unieke smaakcombinatie, LSL en resistentie. Rechts: SVMA6944, een nieuwe lid van de Orange Candy familie

Rassen
Het eerste perfecte voorbeeld was het Gala ras SVMG4974. Dit ras wordt erkend als een verbeterd Mc Laren- en DRG3228-type, met name dankzij haar hoge weerstand tegen bladmineerder, een brix van tussen de 13 en 15°, zeer goede smaak, stevigheid en een groot productiepotentieel.

Het zich kunnen onderscheiden op het gebied van externe kwaliteit en maat was een ander belangrijk onderwerp van gesprek. Het perfecte voorbeeld hiervan is de Italian-type SVML3159 (naam volgt binnenkort). Dankzij zijn maat (tussen de 900 en 100 gram) en strepen op de schil beantwoordt dit ras aan deze trend. 

De smaak werd als zeer goed omschreven. 

Innovatie nog steeds hoog op de agenda van retailers
Het feit dat Orange Candy types jaarrond verkrijgbaar zullen zijn, werd enorm gewaardeerd door het aanwezige publiek. Een goede marketingbenadering (om consumenten te wijzen op het oranje vruchtvlees) zal echter van cruciaal belang zijn om deze nieuwe rassen met succes te introduceren. 

Rechts: Italian type SVML3159, aantrekkelijk qua maat, smaak en uiterlijk
 

 

De proeverij, onder leiding van het sensorische team van Kees van Lenning, was eveneens zeer leerzaam. Eerst werd de bezoekers gevraagd naar hun eigen mening en daarna werden de Brix en stevigheid van dezelfde rassen getoond. Wederom merkten we dat de Brix alleen een indicatie is van de smaakervaring van de consument. 

Tot slot kwamen we tot de conclusie dat we de consumptie in Europa kunnen verhogen door de uniformiteit in smaak en externe kwaliteit van het fruit uit de twee continenten te optimaliseren. 

Deze conclusie werd gedeeld door de aanwezigen tijdens het evenement en het productmanagement en de afdeling Onderzoek en Ontwikkeling van Bayer/Seminis zullen deze benadering blijven volgen door middel van proeverijen op de korte termijn en vervolgbijeenkomsten op de middellange termijn. 

Voor meer informatie:
Nico van Vliet
Tel: +31 105292415
Mobile: +31 623034317
E-mail: [email protected]
www.bayer.com

Publicatiedatum: