Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ostseegrüne vertrouwt op voedzame specialiteit uit Estland

"Het marktpotentieel van biologische zwarte knoflook is enorm"

Zwarte knoflook heeft de laatste jaren een plaats veroverd op de Europese markt. Deze nieuwe, verse specialiteit is een echte blikvanger in het winkelschap en wordt doorgaans uit Azië of Zuid-Europa geïmporteerd. In Estland wordt het product nu echter ook biologisch geproduceerd. Het merendeel van de biologische zwarte knoflook vindt via de biologische importeur Ostseegrüne zijn weg naar de Duitse biomarkt. Het doel is echter om dit unieke product binnen een paar jaar ook een vaste plaats te geven in de conventionele retailsector, vertelt accountmanager Monika Reimann.


Het team dit jaar tijdens de Anuga vakbeurs in Keulen. De belangstelling onder de bezoekers was enorm, zegt Monika Reimann (rechts).

Direct na de oogst wordt de zwarte knoflook naar de verwerkingsfaciliteit gebracht, waar de knoflook gedurende twee tot drie weken langzaam wordt gekookt (bij een constante temperatuur van 60 tot 70 graden en een bepaalde luchtvochtigheid). Hierdoor komen de unieke voedingstoffen vrij die de zwarte knoflook haar bijzondere smaak geven. "De smaak van zwarte knoflook houdt het midden tussen drop en truffel. Het product bevat tot wel tachtig keer meer antioxidanten dan conventionele knoflook. Bovendien is het product lichter verteerbaar en veroorzaakt het geen maagklachten."

Regionale marketing
De knoflook, die in Estland wordt geteeld, wordt in Hamburg en omstreken vermarkt als 'regionaal' product. Dit vraagt om een korte toelichting: "We beschouwen de hele regio rondom de Baltische Zee als één geografisch gebied," legt Reimann uit. "Er zijn bijvoorbeeld ook producten uit de omgeving van München die in het noorden van Duitsland als 'lokaal product' worden verkocht, hoewel de afstand tussen Hamburg en München vrijwel gelijk is aan die tussen Hamburg en Tallinn. We zien de Baltische en Duitse kuststreek als één grote regio."

Lokaal voedsel moet echter breder geïnterpreteerd worden dan alleen te kijken naar wat er in de regio zelf wordt geteeld, voegt Reimann eraan toe. "Als je geen toegang hebt tot Duitse zwarte knoflook dan moet je kijken naar product uit een andere geschikte regio in plaats van je meteen op Azië te richten. Het is ons doel om dit in de praktijk dan ook te doen."


Zwarte knoflook is verkrijgbaar in verschillende variëteiten. Naast een hele of gepelde bol is het product ook verkrijgbaar als poeder of pasta. 

Geschikt voor veganisten
Al meer dan een jaar levert Ostseegrüne de zwarte knoflook aan de biomarkt, foodservicesector en biologische winkelketens. Er zijn echter onderhandelingen gaande om het product ook aan 'gewone' foodretailers te leveren. "Zwarte knoflook wordt beschouwd als een Europees 'superfood' en past uitstekend in een veganistisch voedingspatroon." De trend voor gezonde voeding beperkt zich echter al lang niet meer alleen tot consumenten die biologische producten kopen maar geldt voor de hele samenleving. Reimann: "We zien dat in heel Duitsland de vraag naar gezonde producten toeneemt. We denken dan ook dat het marktpotentieel van zwarte knoflook enorm is."



Ostseegrüne raadt aan om de biologische zwarte knoflook een plaats te geven tussen de specerijen of op de groentenafdeling.

Onlangs nog was de zwarte knoflook één van de blikvangers op de vakbeurs Anuga, die in Keulen werd gehouden. Via dit platform werden er veel contacten met Duitse en internationale handelaren gelegd. "Vertegenwoordigers van zeer bekende Duitse retailketens zijn naar onze stand gekomen om het product te proeven. De belangstelling was erg groot. Momenteel zijn we nog in onderhandeling." 

 

Voor meer informatie:
Ostseegrüne
Monika Reimann- National Account Manager
An der Alsterschleife 16
22399 Hamburg, Deutschland
T +49 (0) 40 368 44 222
M +49 (0) 160 9217 2423
[email protected] 
Web: www.ostseegruene.de  

Publicatiedatum: