De Chinese e-commerce-gigant Alibaba had op 11 november zijn jaarlijkse marketingstunt Double 11. Het bedrijf genereerde op deze dat een totale omzet van meer dan US$30mld (€27,3mld). Dat is meer dan 80% van de totale omzet die Amazon in zijn derde kwartaal verkreeg.
Volgens een vertegenwoordiger van Alibaba stond de precieze omzet tijdens Double 11 op 268,4mld yuan (€34,8mld). Het is voor de elfde keer dat Alibaba Double 11 organiseert en net zoals bij elke vorige editie zijn is ook nu het omzetrecord gebroken. Analisten geven echter wel aan dat de omzetsnelheid dit jaar niet zo sterk was als in voorgaande jaren. De economische groei van China in het algemeen bevindt zich op dit moment op een dieptepunt. Ook de online retailsector van China is hierdoor trager gaan lopen.
De resultaten van Double 11 kunnen worden beschouwd als een graadmeter van het consumentenvertrouwen in China. Alibaba wil deze maand een beursgang in Hong Kong maken. Het bedrijf wil aandelen uitkeren met een totale waarde van $15mld (€13,6mld). Double 11 was daarom voor Alibaba zelf een gelegenheid om het consumentenvertrouwen te testen. Alibaba heeft eerder al een beursgang gemaakt in de VS en werkt momenteel aan het diversificeren van de eigen activiteiten. De kern van het bedrijf ligt met 80% van de totale bedrijfsactiviteiten nog steeds bij e-commerce.
Bron: Reuters Hangzhou