Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verzadigde markt en kwaliteitsproblemen

Zeer slecht seizoen voor Zuid-Afrikaanse easypeelers in Rusland

Veel handelaren zijn het erover eens dat Zuid-Afrikaanse easypeelers een zeer slecht seizoen in Rusland achter de rug hebben. Een ervaren handelaar spreekt zelfs van een 'vreselijk' seizoen. 

Ironisch genoeg begon het seizoen van de Zuid-Afrikaanse Satsuma's op een moment dat er sprake was een tekort aan easypeelers op de markt vanwege de overgang van de aanvoer van het ene naar het andere halfrond. Ontvangers rekenden erop dat de aanvoer krap zou blijven en bestelden daarom enorme aantallen easypeelers uit zowel Zuid-Afrika als Zuid-Amerika. 

Beide regio's hadden een goede oogst en de ontvangers ontvingen veel meer fruit dan zij hadden verwacht, legt een citrushandelaar van een multinational exportbedrijf uit. 

"Daarnaast was de kwaliteit zwak tot middelmatig. De magazijnen zaten vol evenals die van retailers, die zoveel keuze hadden dat ze extra kieskeurig werden en fruit afwezen. Op de groothandelsmarkten daalden de prijzen naar een zeer laag niveau."

Een andere teler, met veel ervaring op de Russische markt, geeft een indruk van de moeilijke markt waarop Zuid-Afrika haar fruit probeerde af te zetten. "Tot week 22 was de retail geweldig. Vanaf week 23 klaagden al mijn retailklanten ineens over allerlei kwaliteitsproblemen."

Van oudsher neemt Rusland klasse II fruit af, zoals fruit met windschade, wat een enorm probleem is in de sector. 

"Dit jaar voldeed een groot deel van de oogst, zo'n 40% tot 50% niet aan de eisen van markten in het Verre Oosten noch was het geschikt voor de Europese retail," vervolgt de handelaar. "Vandaar dat er grotere aantallen naar de Russische markt werden verladen."

Slechtste clementineseizoen ooit
De teleurstellende houdbaarheidsperiode van de doorgaans zo betrouwbare rassen wekt verbazing bij de exporteur die FreshPlaza sprak. "Het is niet alleen de fout van de ontvangers, die zulke grote orders plaatsten, maar er was ook sprake van grote problemen met de kwaliteit en houdbaarheid."

Het is een combinatie van diverse factoren en aanpassingen van postharvest protocollen om binnen de wettelijke normen van de MRL-voorschriften te blijven die hierbij een rol hebben gespeeld. Ook wordt de impact van het klimaat genoemd, met name omdat bepaalde regio's vaker kampten met kwaliteitsproblemen dan andere. 

Eén handelaar noemt het clementineseizoen het slechtste dat hij ooit heeft meegemaakt en het moeilijkste Russische seizoen ooit. 

 

Rol van het klimaat
“De afgelopen 12 jaar hebben we nog een keer zo'n jaar meegemaakt. Ik wil dus graag geloven dat het iets met het klimaat te maken heeft. De onvoorspelbaarheid van het weer betekent waarschijnlijk dat we volgend jaar weer een normaal seizoen beleven met fruit met een goede houdbaarheid."

Dan waren er natuurlijk ook nog de vertragingen in de havens die een ware nachtmerrie waren en waardoor Nova's, die normaal hun weg vinden naar alle uithoeken van Rusland, bij aankomst te kort houdbaar waren en noodgedwongen moesten worden verkocht in de grote steden. 

Distributiecentra gebukt onder overaanbod
In een poging om de normale vaarschema's aan te houden, laadden rederijen grote volumes fruit op het eerste transitschip, waardoor er in één keer een lading op de markt aankwam die normaal over drie tot vier weken verspreid aankomt.

"Terwijl één van de grootste retailers had gevraagd om twintig tot dertig containers per week, kwamen er nu drie tot vier keer zoveel tegelijk aan. In combinatie met de kwaliteitsproblemen en vertragingen zette dit de distributiecentra flink onder druk."

 

 

 

Publicatiedatum: