Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Overzicht wereldmarkt citroenen

Het is momenteel rustig op de markt voor citroenen. Het Zuid-Afrikaanse seizoen is afgesloten en men kijkt terug op een recordexport dit jaar. Het Spaanse seizoen is net begonnen met de Primafiori citroenen al verwacht men 20% minder volume dan vorig jaar. De prijzen lijken overal onder druk te staan op de markt. In de VS verwacht men de komende maanden hogere prijzen voor citroenen door een afname van de  export uit Spanje en Turkije. Op de Europese markt probeert de handel ondertussen de prijzen voor citroenen te drukken.

Nederland: Tussen het seizoen
"Het citroenenaanbod in Nederland wordt momenteel gedomineerd door de Spaanse Primafiori citroenen. “Er komt voldoende van, al is er geen overdaad en er zijn nog geen dikke maten beschikbaar. Prijzen liggen tussen de 13-13,50 euro en 15-16 euro voor de extra kwaliteit”, vertelt een importeur.

Duitsland: Turkije domineert stabiele citroenmarkt
Op de Duitse groothandelsmarkten domineerde het aanbod uit Turkije. Daarnaast werden er kleinere volumes uit Spanje, Zuid-Afrika, Cyprus en Italië aangeboden. Het aanbod is over de gehele linie voldoende om aan de actuele vraag te voldoen, melden handelaren. De prijzen bleven over het algemeen stabiel hoewel men op sommige groothandelsmarkten de prijs naar beneden bijstelde om de afzet te bevorderen.

Onderlinge prijsverschillen tussen de diverse herkomsten zijn er wel: Spanje, Turkije en Zuid-Afrika bevinden zich nagenoeg op gelijk niveau, terwijl Italië doorgaans duurdere premium-waar aanbiedt. Cyprus vormt daarentegen de onderkant van het prijssegment.

Frankrijk: 15% minder toevoer dan vorig jaar
Een groot deel van de citroenen die in Frankrijk verhandeld worden komt uit Spanje. Ook voor citroenen geldt dat er minder product beschikbaar is dan voorgaande jaren. Een handelaar vertelt dat het om een daling van 15% gaat ten opzichte van vorig jaar. Dit zou volgens hem niet al te veel problemen op moeten leveren. De situatie op de citroenmarkt is stabiel. Het fruit dat op dit moment wordt verhandeld is van goede kwaliteit. De prijs voor Spaanse citroenen op Rungis ligt tussen de €1,50 en €1,60 per kilo.

Spanje: Prijsdrukking op de markt komt niet overeen met de realiteit op het veld
Het seizoen van de Primafiori-citroenen is momenteel bezig in Spanje en de oogst en export neemt toe in gelijke pas met vorig jaar. Dit is vooral te danken aan de gunstige marktomstandigheden voor het klasse twee fruit. Spanje is de belangrijkste productieregio voor de Europese markt wat betreft citroenen. Men verwacht dit jaar een opbrengst van 1.110.000 ton citroenen. Dat is echter 20% minder dan in 2018.

Op dit moment neemt de aankoop van citroenen op de velden toe omdat men een daling in de productie verwacht vanaf februari 2020. De prijzen bij de teler stijgen daarmee van 0,38 naar 0,45 €/kg. Men is echter bezig op de Europese markt om de prijs van citroenen te drukken. Hierbij komt de prijs van het veld niet overeen met wat men in de handel voor het product wil betalen. Ondanks deze prijsdrukking past de verwerkende industrie zijn prijzen wel aan ten opzichte van de realiteit op het veld.

Italië: Veel schaarste op de markt
Het is dit jaar een vrij ongebruikelijk jaar voor de citroenentelers in Italië. Hoge productieprijzen worden geconstateerd door de kleine volumes van citroenen. Dit is te danken aan de weersomstandigheden in februari en tijdens de lente. Dit heeft niet geleid tot een compleet gebrek aan zomerproducten maar wel aan een schaarste van Italiaanse citroenen. De prijzen van Siciliaanse citroenen hebben duizelingwekkende niveaus bereikt met 1,40 €/kg voor biologische citroenen en 1,30 €/kg voor het conventionele product. De schaarste kan een zeer kort seizoen inluiden in Italië. Naast de klimatologische omstandigheden heeft men in Sicilië en in de rest van het Middellandse Zeegebied te maken met ‘Mal Secco’, een schimmelziekte.

Een handelaar uit Campania betaamt dat vraag en aanbod niet met elkaar in balans zijn. “Er is een reductie van 50% door het lenteweer dit jaar. De huidige prijs, afhankelijk van de formaten, liggen tussen de 2 en 2,50 €/kg. Indicaties die de waarschijnlijk dalen zodra de temperatuur zakt in alle regio’s.”

Turkije: hoge temperaturen reduceren citroenenoogst
Door hoge temperaturen in het land gedurende de bloeiperiode is zeker de helft van de Turkse citroenen oogst verloren gegaan. Op sommige plaatsen is dat zelfs 60 tot 70% aldus een handelaar uit de VS.

Zuid-Afrika: Terugblik op een record in de export
Het Zuid-Afrikaanse seizoen voor citroenen is voorbij. De allerlaatste citroenen zijn de deur uit. Dit seizoen werd 331,500 citroenen geëxporteerd, een record. Het is gelijk aan 22,1 miljoen kartonnen (15 kg per stuk) terwijl dit vorig seizoen rond de 19,9 miljoen kartonnen lag. De belangrijkste exportmarkten waren dit seizoen Nederland (41.000 ton), de VAE (38.000), Saudi-Arabië (30.000), Rusland (27.000) en het VK (21.000). Er was dit jaar een overlap met Spanje. Het seizoen duurde langer dan gedacht en de teelt van de Verna was hoger dan verwacht. Dat halveerde de mogelijkheid van de Zuid-Afrikaanse export naar Europa maar de reductie van de citroenenoogst in Argentinië bood dan weer mogelijkheden op de markt.  

Volgens veel handelaren was dit jaar de handel niet slecht maar de houdbaarheid was minder lang dan gebruikelijk door verschillende factoren als klimaat, naoogst behandelingen en logistieke redenen.  De prijs voor kwalitatief goede citroenen voldeed aan de verwachtingen die men eerder had. Er waren echter kwaliteitsproblemen in verschillende regio’s zoals in de Oostelijke Kaap.

China: Veel aanvoer zorgt voor lage prijzen
Het nieuwe seizoen van citroen in China begon in september. In Sichuan, het grootste productie gebied begon begin oktober. De oogst dit jaar had flink te verduren onder de vele regen. Daardoor is de kwaliteit dit jaar wat minder, wat vooral de kleur van de citroen heeft aangetast, omdat die door de vele regen niet goed heeft kunnen rijpen. De prijs is momenteel ook laag, omdat er nu veel toevoer tegelijk op de markt kwam. Naast verkoop op de lokale markt, wordt er veel geëxporteerd naar Zuidoost-Aziatische landen.

Verenigde Staten: Voorraden zijn goed maar de import staat voor uitdagingen
De eerste citroenen in Californië worden momenteel geoogst in het eerste en derde district. Hierdoor zijn de voorraden nog klein op de markt. De beschikbaarheid van de grotere formaten van 75, 95 en 115 zijn nog erg krap. De markt vorig jaar was volgens sommige handelaren beter. Normaal is Mexico op het einde van zijn export maar op het moment blijft het land nog citroenen sturen naar de VS.

De import uit Europa neemt hoogst waarschijnlijk af door een importtarief van 25% op Europese producten. Mandarijnen uit Spanje zullen niet snel meer op de markt in de VS te vinden zijn maar bij citroenen wil men het marktaandeel niet kwijt. Toch zal er betrekkelijk minder Spaanse citroenen op de markt komen door deze maatregelen. De Spaanse citroenen worden volgende week geladen. Ook de reductie van de oogst in Turkije speelt een rol. Toch zijn de producten die men wel kon exporteren al geladen voor de markt in de VS.

Import wordt steeds aantrekkelijker op de Amerikaanse Oostkust. Het transport over de oceaan is goedkoper dan met de vrachtwagen vanuit Californië. Daarom zijn meer klanten geïnteresseerd in geïmporteerde limoenen. Alle factoren bij elkaar zullen waarschijnlijk leiden tot hogere prijzen in de komende maanden vooral omdat de vraag naar citroenen vaak onelastisch is en consumenten ze toch wel kopen.

Mexico: Export vooral naar VS
Dit jaar is het seizoen in april van start gegaan en loopt tot eind december, misschien zelfs tot het midden van januari. Het begin van het seizoen wat uitdagend voor Mexico door een overaanbod van Chileense citroenen op de markt van de VS. Noord-Amerika is de belangrijkste exportmarkt voor Mexicaanse telers. In Europa is er ook vraag maar door de langere transittijden geeft heeft men een voorkeur voor de noorderbuur. De vraag is er ook hoog genoeg om er het grootste deel van de citroenen af te zetten.

Argentinië: Stap voor stap terug de Amerikaanse markt betreden
De volumes citroenen nemen elk jaar toe in Argentinië al waren er dit jaar wat kwaliteitsproblemen door de overvloedige neerslag in de productieregio. Het transport over zee is soms goedkoper vanuit Argentinië naar de Oostkust van de VS dan over de weg vanuit Mexico. Argentinië probeert na 17 jaar afwezigheid weer een positie te veroveren op de Amerikaanse markt waarbij ze met veel protocollen rekening moeten houden. Men is voorzichtig optimistisch over de volumes die men nu naar de VS stuurt waarbij vooral de focus ligt op kwaliteit boven kwantiteit. De belangrijkste markten voor Argentinië zijn de VS, Europa en ook Mexico.

Australië: Buiten het seizoen, toenemende export
November en december zijn traditiegetrouw de stille maanden voor de Australische citroenen. Rond deze tijd worden dan ook de grootste voorraden geïmporteerd. Over het gehele seizoen van 2018 groeide de export met 67% (inclusief limoenen), de exportwaarde is gestegen met 26%. De belangrijkste exportbestemming van Australische citroenen is Indonesië (68%). De meeste import komt uit de VS. Productie nam eveneens toe in Australië met 16% maar de waarde daalde met 3%.

Volgende week: Overzicht wereldmarkt tomaten