Als het gaat om kwaliteit is het een ingewikkeld seizoen voor Spaanse citrus. "De volumes van de Nules-clementine zijn 50-60% kleiner dan in 2018," zegt Xavier Rosario, verkoopdirecteur van import-exportbedrijf Louis Rosario in Perpignan. “De hitte aan het begin van het jaar heeft tot veel verliezen geleid. En automatisch zijn dan ook de prijzen hoger dan vorig jaar.” Xavier voegt eraan toe dat er bijna geen kleine Nules-clementines zijn.
Xavier verwacht ook nog enkele andere problemen voor de citrussector in Spanje. Hij heeft het daarbij met name over het generatieprobleem. “Jongeren nemen het werk niet over, omdat ze weten dat een toekomst in de landbouw er vaak niet rooskleurig uitziet. Telers kunnen maar met moeite van hun werk leven. Een belangrijke factor daarbij is de 'oneerlijke' concurrentie van de Marokkaanse, Turkse en Egyptische citrus. Onze Spaanse telers kunnen met hun prijzen niet tegen de deze landen op. De arbeidskosten daar liggen veel lager en dus zijn de prijzen ook lager. ”
Het steeds internationaler worden van het aanbod gaat ook gepaard met een consumptievermindering. “Jonge Europeanen eten steeds minder groenten en fruit. Tegelijkertijd worden biologische producten en producten zonder gewasbeschermingsresiduen steeds vaker in grote aantallen op de markt gebracht. Kortom, we eten minder, maar wat we eten is wel van betere kwaliteit. ”Xavier voegt er echter nog aan toe dat er ook altijd vraag zal zijn naar budgetproducten.
Louis Rosario zet al 30 jaar citrus af onder het merk ‘Toujours’ die na de oogst onbehandeld blijven. Het bedrijf biedt als eerste een dergelijk assortiment aan. “Sommige van onze klanten hebben aangegeven bezorgd te zijn over de effecten van gewasbeschermingsmiddelen op onze gezondheid en het milieu. Ze hebben ons daarom ook gevraagd hen enkele onbehandelde producten aan te bieden. Deze problemen hebben we geprobeerd aan te pakken door het merk 'Toujours' te creëren.”
In de jaren 90 was onbehandeld fruit nog echt een nicheproduct. Tegenwoordig is dit fruit sterk in ontwikkeling. “Consumenten zijn zich steeds meer bewust van de gevolgen van hun acties voor het milieu en voor zichzelf. De producten van het merk 'Toujours' winnen daarom aan populariteit. We willen echter niet dat het merk te groot wordt, om zo onze specificaties te kunnen behouden en een goede prijs voor onze telers te garanderen. Wij bieden altijd kwaliteit boven kwantiteit. ”
Louis Rosario is een familiebedrijf dat is opgericht in 1947. Op dit moment zijn er ongeveer 10 werknemers in het bedrijf werkzaam. Naast Spaanse citrus als clementines, sinaasappelen met bladeren en mispelfruit uit Alicante, zijn de belangrijkste producten de artisjok, de abrikoos en de platte perzik.
De clementines zijn verkrijgbaar in kleine pakketten van 7 kilo.
Voor meer informatie:
Xavier Rosario
Louis Rosario
Telefoonnummer: +33 (0) 4 68 68 33 11
[email protected]
www.louisrosario.com