Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Prijs Nederlandse tachograafkaart kan drastisch omlaag

De tarieven voor Nederlandse tachograafkaarten zijn te hoog in vergelijking met andere Europese landen en liggen hoger dan de kostprijs. Dit blijkt uit benchmarkonderzoek dat na maanden vertraging door minister Van Nieuwenhuizen openbaar is gemaakt.
​TLN, evofenedex, KNV, BOVAG en RAI stellen al jaren dat deze tarieven omlaag moeten. De uitkomsten van dit rapport bevestigen wat de organisaties eerder via eigen onderzoek zelf al concludeerden. Zij roepen de minister van Infrastructuur en Waterstaat dan ook op om de prijs voor een tachograafkaart snel en drastisch te verlagen.

Uit de rapportage van het ministerie blijkt dat een tachograafkaart in Nederland 95 euro exclusief btw kostte in 2017, terwijl voor dezelfde kaart in België, Spanje, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk tussen de 32 en 50 euro werd afgerekend. Hieruit blijkt dat transportbedrijven en ondernemers die gebruik maken van eigen vrachtauto’s, met flink hogere kosten worden opgezadeld dan hun concurrenten uit deze landen. Inmiddels is het Nederlandse tarief zelfs al 100 euro. 

70 procent hoger
TLN, KNV, evofenedex BOVAG en RAI Vereniging stelden deze zomer op basis van een eigen onderzoek al vast dat de prijs voor deze kaarten in Nederland tot wel 70 procent hoger ligt dan het Europese gemiddelde. En al sinds 2010 vragen die organisaties onophoudelijk politieke aandacht voor het verlagen van de tarieven voor de tachograafkaart. Dit heeft onder andere geleid tot een Kamerbreed aangenomen motie uit 2014 die het kabinet hiertoe oproept.
 
De organisaties zetten ook vraagtekens bij de gehanteerde kostprijs, waarvoor Kiwa de kaart zegt te kunnen produceren. Die is ook veel hoger dan de prijzen van bestuurderskaarten in andere landen en van andere vergelijkbare producten, zoals het rijbewijs. 

Nieuw tariefstelsel in 2020
Vlak voor de zomer gaf de minister zelf ook aan dat het tarief voor de tachograafkaart naar beneden moet. Nu kondigt zij aan dat in 2020 een nieuw tariefstelsel zal worden ingevoerd op basis waarvan de prijs voor de tachograafkaart omlaag gaat. De openbare consultatie voor dit nieuwe tariefstelsel moet nog dit jaar plaatsvinden, terwijl deze al in 2016 werd aangekondigd. Ook adviseerde Kiwa, de organisatie die belast is met de uitgifte van de tachograafkaart, de minister onlangs doodleuk het tarief voor de tachograafkaart voor 2020 te verhogen naar 101 euro. Het nog langer wachten met het verlagen van de tarieven is wat ons betreft onacceptabel en verslechtert de positie van Nederlandse ondernemers ten opzichte van het buitenland alleen maar verder. Het tarief moet al dit jaar drastisch worden verlaagd. ​

Bron: TLN

Publicatiedatum: