De crisis lijkt voorbij voor de Belgische groenten- en fruitreus Greenyard. Het bedrijf kwam vanmorgen, een dag vroeger dan gepland, met zijn halfjaarupdate om belangrijke evoluties te melden.
Het gaat weer zo goed met Greenyard dat ze afzien van de kapitaalinjectie die eerder was aangekondigd. Daarnaast is ook de verkoop van de conserventak in België van de baan.
Beide CEO's verwijzen in het bericht naar de verbeterde resultaten van het boekjaar. Zoals in een eerder persbericht werd aangekondigd, steeg de brutobedrijfswinst tot 47,6 miljoen euro (+16%).
Strategische partnermodel
Greenyard zette in de afgelopen maanden enkele verlieslatende supermarktcontracten stop, maar volgens het bedrijf zijn de volumes groenten en fruit momenteel weer net zo hoog als vorig jaar. Dit komt doordat Greenyard nauwe samenwerkingsverbanden is aangegaan met Carrefour België, Delhaize en Tesco.
Banken hernieuwen vertrouwen
Door het hernieuwde vertrouwen dat de banken in Greenyard hebben, wordt het respijt dat de banken de groenten- en fruitreus hebben gegeven, verlengd van 2020 naar eind 2021.
Co-CEO, Marc Zwaaneveld trad vorig jaar aan om het bedrijf door de crisis te loodsen. Samen met Deprez maakten ze nieuwe afspraken met de banken, werd de Hongaarse fabriek afgestoten, Greenyard Flowers verkocht aan Yellow Holdings en 422 banen geschrapt.
Hein Deprez, co-CEO Greenyard licht toe: “Greenyard en onze collega's hebben grote veerkracht getoond en hard teruggevochten. We waren in staat nieuwe partnerschappen met onze klanten te sluiten, waardoor het vertrouwen van onze klanten werd versterkt, maar waarbij we ook het voortouw namen om de traditionele
manier van werken in onze sector te veranderen."
"Deze partnerschappen tonen aan dat het mogelijk is om nauw samen te werken met onze klanten met een gemeenschappelijke focus op de consument en op duurzaamheid, terwijl we tegelijkertijd waarde creëren voor alle belanghebbenden in de keten.”
Marc Zwaaneveld, co-CEO Greenyard vervolgt: “De strikte uitvoering van ons Transformatieplan, aangevuld met deze nieuwe partnerschappen, benadrukt hoe belangrijk we het vinden om opnieuw een financieel gezond bedrijf te worden. We blijven dit aanhoudende verbeter- en transformatieproces stimuleren door het te verankeren in een dynamische en transparante bedrijfscultuur."
"Het Transformatieplan houdt niet alleen een cultuurverandering in, maar wordt ook bevorderd door de combinatie van jarenlange ervaring, kennis van de sector en externe nieuwe inzichten. Dit leidt tot een betere manier van werken, die zowel de kwaliteit naar onze klanten als onze interne kwaliteit verbetert. Dit wordt de springplank voor Greenyard om een leidende rol in de industrie te spelen."
"We zijn er echter nog niet. We zitten nog midden in onze transformatieperiode. Zo’n periode wordt typisch gekenmerkt door variabiliteit en onzekerheid, vooral in de beginfase van zo’n proces. Desondanks hebben we, zelfs in deze transformatieperiode, er vertrouwen in dat we onze Groep steeds meer kunnen versterken voor de toekomst. We blijven ijverig werken en streven naar voortdurende verbeteringen en stabiele partnerschappen, waarbij we Greenyard opnieuw sterker maken.”
Klik hier voor de kerncijfers die Greenyard heeft gepubliceerd.
Voor meer informatie:
Dennis Duinslaeger
Investor Relations
Greenyard
+32 15 32 42 49
[email protected]
www.greenyard.group