Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) tekent voor een recordopkomst van agrovoedingsbedrijven tijdens de Prinselijke Missie naar China van 17 tot 22 november. De deelnemers behoren tot de sectoren vlees, groenten, fruit, diepvriesfriet en zuivel. Naast de gesprekken tussen Belgische leveranciers en Chinese importeurs organiseert VLAM tijdens deze missie specifieke seminars, persconferenties, retailtours en B2B’s om de verschillende voedingsproducenten bij te staan in het ontwikkelen van (bijkomende) afzet op de Chinese markt.
Groenten- en fruitsector
De uitvoer van de Belgische groenten- en fruitsector is al jaren afhankelijk van dé Belgische klassieker: Conferencepeer. VLAM wil ook promotie voeren voor andere producten: zo lopen er nieuwe onderhandelingen voor markttoegang voor Belgische klassiekers zoals prei, paprika, witlof en knolselderij. VLAM hoopt binnenkort met een groter productaanbod de Chinese markt te kunnen beleveren, net zoals in Japan en Zuid-Korea. De uitvoer van de Conferencepeer ziet VLAM als een succesverhaal waarbij ze een rol speelt met promoties en proeverijen op de winkelvloer. De Chinese consument krijgt in zijn grootwarenhuis Conferencepeer aangeboden om zo de smaak te ontdekken van dit 'exotisch' product. Momenteel lopen dergelijke tastings in supermarkten in Peking en Sjanghai.
Diepvriesfriet
De Belgische diepvriesfrietjes zijn volgens VLAM al een klassieker op de Chinese markt. Ook James Bint ontbreekt niet op de Prinselijke Missie. Bedoeling is dat de consumenten wereldwijd de Belgische friet als de referentie zien voor kwaliteit. Dit wordt door de Belgen onderbouwd door hen te informeren over de Belgische frietcultuur in brede zin: van aardappelteelt en een verwerkende industrie tot de tradities en authenticiteit van Belgische friet.
Voor meer informatie:
Gert Van Causenbroeck
VLAM
T: +32 (0)491861700
E: [email protected]