Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Om aan de vraag te beantwoorden, moeten we appelen uit Italië en Griekenland halen"

Oekraïne had vorig jaar een recordappeloogst net zoals andere landen in Europa. Dit jaar zijn de opbrengsten lager en de prijzen hoger. Het goede nieuws voor Oekraïense appelexporteurs is dat de vraag nog altijd vrij sterk is. Zo sterk zelfs dat zij appelen in zullen moeten kopen in andere Europese landen.

Het seizoen 2018-2019 was een geweldig seizoen voor USPA Fruit. In dit seizoen heeft het bedrijf zich een plaats op de markt weten te veroveren. "De oogst van 2018 was bijna 30% groter dan die in 2017. Dit betekende dat we wel nieuwe markten en afzetkanalen moesten openen voor onze appelen. Ik denk dat ons team hier zeer goed in is geslaagd als je bedenkt dat we onze export hebben uitgebreid naar vijftien markten en we afzetkanalen hebben toegevoegd door contracten met retailketens en foodservicebedrijven aan te gaan," legt Volodymyr Gurzhiy uit, commercieel directeur van USPA Fruit. "Dit hield in dat onze Oekraïense appelen werden geleverd aan verschillende retailketens, de horeca, cateringbedrijven, luchtvaartmaatschappijen en zelfs militaire bases en schepen. Dit resulteerde in een recordafzet van Oekraïense appelen tot ver buiten Oekraïne. We hebben hard gewerkt aan de kwaliteit van onze appelen, de verpakkingen, logistiek en dienstverlening van boomgaard tot winkelschap." 

Eén van de uitdagingen voor de appelteelt in Oekraïne was het teweeg brengen van een mentaliteitsverandering onder telers. Tot dat moment waren zij uitsluitend gericht op de binnenlandse markt, terwijl Gurzhiy plannen had om de exportmarkt te betreden. "We hebben hard gewerkt aan het veranderen van de mindset van telers om hen om te laten schakelen van het leveren aan de voor hen vertrouwde markten naar het beantwoorden van de eisen van nieuwe markten. Om dit te verwezenlijken, hebben we met internationale subsidies seminars georganiseerd in de voornaamste tuinbouwregio's om nuttige informatie uit te wisselen."

Hoewel de aantallen lager zijn, is de vraag naar Oekraïense appelen sterk. Om dit probleem op te lossen, zal USPA Fruit appelen in andere producerende landen inkopen. "We zijn erin geslaagd een commerciële structuur op te bouwen die ons in staat stelt om meer product te verkopen dan we beschikbaar hebben. Als we bijvoorbeeld kijken naar vorig seizoen dan durf ik te stellen dat we drie maal meer hadden kunnen verkopen dan we hebben verladen," legt Gurzhiy uit. "Om in de groeiende vraag naar onze appelen te kunnen blijven voorzien, moeten we deze uit andere teeltgebieden halen, zoals Italië, Griekenland en Servië. De beschikbaarheid van bepaalde rassen is dit seizoen lager in Oekraïne. We verwachten onze afzet dit seizoen te verdubbelen. We vinden het erg belangrijk dat onze groei niet ten koste gaat van de productkwaliteit, omdat dit voor ons altijd de voornaamste prioriteit is geweest."

De vraag naar Oekraïense appelen is het sterkst in landen in de Golfregio maar er zijn nog talloze andere bestemmingen, zegt Gurzhiy. "De belangrijkste Europese landen waar we mee werken zijn Zweden, Engeland, Spanje en Nederland. In Azië exporteren we naar Hongkong, Singapore en Maleisië, waar we in het seizoen 2018-2019 de beste resultaten boekten. Oekraïne stond in de top drie van grootste Europese appelexporteurs aan Maleisië, na Italië en Frankrijk. De vraag in de Golfregio groeit echter het snelst in landen als de Verenigde Arabische Emiraten, Saoedi-Arabië, Koeweit, Bahrein en Oman."

Het doel van USPA Fruit is verder groeien en de productkwaliteit van het Italiaanse appelaanbod evenaren. "Dit seizoen zullen we er alles aan doen om te beantwoorden aan de groeiende vraag naar Oekraïense appelen, met name de appelen die onder het USPA-merk worden vermarkt. Italië is ons voorbeeld. We werken daarom volgens hoge standaarden om de kwaliteit van het Italiaanse product te kunnen evenaren maar hanteren wel wat redelijkere prijzen. In de zomermaanden leveren we ook kersen, blauwe bessen en een aantal andere gewassen," zegt Gurzhiy tot slot.  

 

Voor meer informatie:
Volodymyr Gurzhiy
USPA Fruit LLC
Tel: +38 050 925 57 32
Email: [email protected] 
www.uspafruit.com 

Publicatiedatum: