Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Uitzending Keuringsdienst van Waarde over merkappelen

Appels met appels vergelijken: smaak en prijstransparantie

Tholen – De kiloprijzen van appelen lopen enorm uiteen. Is de ene appel dan zoveel lekkerder dan de andere? In de uitzending van 21 november vergelijkt consumentenprogramma Keuringsdienst van waarde appels met appels specifiek op smaak en prijs. Een merkappel blijkt dan hetzelfde te smaken als een clubappel. “Het is nogal een gekleurd verhaal geworden”, reageert Nico Stevens, veredelaar van Nicoter/Kanzi, die zichzelf terugzag in de uitzending. “Alleen het stukje over de veredeling is gebruikt, niet het genuanceerde verhaal over onderscheidende eigenschappen van appelen.”


Verslaggever Daan Nieber op bezoek bij markthandelaar  Mark van Alphen

De verschillende appelrassen kwamen er in de uitzending niet zo goed van af. Veilingdirecteur van de Fruitveling Zuid-Limburg Michel Schrijnemaekers moest toegeven dat de smaak van Elstar en Junami niet ver uiteen lagen. Marleen Stegeman, marketeer van Junami vertelde ook nog eens dat een stickertje de appel duurder maakt. Hoewel hij een duidelijk textuurverschil proefde tussen Kanzi en Elstar, beweerde verslaggever Daan Nieber geen smaakverschil tussen beide appelen te proeven. “Dat is naar mijn mening over gedramatiseerd”, reageert Nico Stevens. “Wij testen onze rassen op wetenschappelijke manier en dan is er wel degelijk een link tussen smaak en knapperigheid.”

Door alleen in te zoomen op smaak tussen twee variëteiten lijkt de consument voor de gek te worden gehouden door merkappelen waarbij het programma suggereert dat de marketing de appel duurder maakt, maar in smaak geen meerwaarde biedt. Er wordt volgens Nico voorbij gegaan aan het feit dat er, naast smaak die tussen variëteiten echt wel verschillend is, nog vele andere positieve eigenschappen van clubrassen zijn: betere kleuring dus minder uitval en minder voedselverspilling, minder gewasbeschermingsmiddelen, betere bewaring en een betere marge voor de teler.

Markthandelaar Mark van Alphen waar Keuringsdienst van Waarde ook op bezoek was, merkt dat veel mensen de aflevering hebben bekeken. De uitzending heeft echter weinig invloed op de verkoopresultaten. De Kanzi appelen lopen niet minder hard dan op andere dagen vertelt hij. "Kanzi wordt vooral door jongeren gekocht. Die willen een harde appel. Ik verkoop er ongeveer 5 kisten op een dag van. De meeste mensen gaan toch voor de goedkoopste. Elstar is onze hardloper, daarvan verkoop ik 30 kisten."

Waar de uitzending wel voor zorgde was een stukje prijstransparantie, iets waar de klanten ook op terugkomen, vertelt Mark. "Ze mogen dat best weten. Voor Kanzi zijn het vaste prijzen. De teler krijgt er tussen de 80 en 90 cent voor, ik koop ze in voor de vaste prijs van 1,70 euro (incl. BTW) en verkoop ze voor 2,50. Ik moet ze toch wegen en er een tasje omheen doen. Maar wie die andere 80 tot 90 cent die overblijft in zijn zak steekt? Dat is in verhouding nog best veel geld."

Klik hier om de uitzending te bekijken