Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour test met vingerafdruk

Walmart breidt uit met 500 winkels in China
Walmart heeft onlangs aangekondigd om in de komende vijf tot zeven jaar 500 nieuwe winkels te openen in China. Door deze nieuwe uitbreidingen zou het winkelnetwerk van Walmart in China worden verdubbeld. Analisten verwachten dat China in 2023 de grootste supermarktsector ter wereld zal hebben. Volgens onderdirecteur James Ku van Walmart China is het bedrijf van plan om strategieën op basis van meerdere formats toe te passen. Ook wordt er samengewerkt met partners en de Chinese overheid om de uitbreiding in tempo op te voeren.

In 2016 verkocht Walmart zijn Chinese platform Yihaodian aan JD.com. JD.com is na Alibaba het tweede grootste online retailplatform van China. Het bedrijf is via dit platform nu verantwoordelijk voor de online afzet van Walmart-producten. Van de 400 winkels die Walmart op dit moment actief heeft in China, fungeren meer dan 100 ook als distributiecentra voor JD.com. 
Bron: www.cnn.com

België: Carrefour test technologie op basis van vingerafdruk
De Belgische tak van Carrefour experimenteert met het zogeheten MyFinger-systeem. Door middel van dit systeem kan een klant in theorie betalen door middel van een vingerafdruk. Het systeem is al in een testfase ingezet in een winkel in Brussel. Deze testfase vond plaats van maart tot juni in een Carrefour-winkel in de Rue Froissart in de Europese wijk. Ongeveer 800 klanten werkten mee aan deze test. Het was tijdens de test nog niet mogelijk om daadwerkelijk een betaling uit te voeren. Wel werden op deze manier de vingerafdrukken van de klanten gekoppeld aan de eigen bonuskaarten. Volgens Arnaud Lesne van Carrefour Belgium is deze toepassing al een innovatie voor verbeterd gebruiksgemak. "Veel klanten, mijzelf incluis, hebben niet altijd hun klantenkaart bij de hand. Een scan van een vingerafdruk is dan een snel alternatief“, aldus Lesne. 

Aan het begin van 2020 wordt een volgende testfase gestart, waarin de klant dan ook met zijn vingerafdruk daadwerkelijk kan betalen. De winkel waar deze testfase plaats zal vinden moet nog worden bepaald, hoewel dit waarschijnlijk wederom een locatie in de Europese wijk in Brussel gaat zijn. De vingerafdruk wordt dan niet alleen aan de klantenkaart gekoppeld, maar ook aan de eigen bankrekening. De klant hoeft voor een betaling dan alleen maar de eigen vinger op een scherm naast de kassa te drukken.
Bron: www.brusselstimes.com

Australië: Aldi pakt kinderarbeid in de leveringsketen aan
Aldi Australia heeft deze week een nieuw beleid met betrekking tot kinderarbeid ingezet. Het doel hiervan is om kinderarbeid in zowel Australische als internationale leveringsketens tegen te gaan. Het beleid, dat is opgesteld door Aldi South, gaat uit van een leidraad voor lokale en internationale leveranciers. Ook wordt gezorgd voor voorlichting door middel van workshops en online presentaties, waarin de vereisten en standaarden van Aldi worden toegelicht met betrekking tot het tegengaan van kinderarbeid. “Aldi is zich bewust van de risico's van kinderarbeid. Het bedrijf heeft zich toegelegd op het vinden van oplossingen om kinderarbeid aan te pakken", aldus Daniel Baker van Aldi Australia. "Het nieuwe beleid geeft houvast omtrent het identificeren van kinderarbeid, waarbij de veiligheid van het kind voorop staat." Het beleid zal bij alle vestigingen van Aldi South worden geïntroduceerd.
Bron: www.insidefmcg.com.au

VK: eigenaar voormalig Morrisons-pand zoekt nieuwe retailer
De eigenaar van een pand in Crawley dat voorheen door Morrisons werd gebruikt, zoekt een nieuwe huurder. Morrisons kondigde in augustus aan de locatie te sluiten, waardoor meer dan 100 werknemers op straat kwamen te staan. De supermarkt sloot voorgoed zijn deuren op 3 november, hoewel de parkeergarage op de begane grond nog steeds in gebruik is. De eigenaar van het pand moedigt andere retailers aan om zich voor de locatie aan te melden, ook als een bedrijf slechts een deel van het pand wil gebruiken. Morrisons huurt officieel nog steeds de locatie. De supermarktketen betaalt hier jaarlijks £2,24mln (€2,6mln) voor. Een van de mogelijkheden die de eigenaar van het pand aanbiedt, is om Morrisons door middel van onderhuur de locatie beschikbaar te stellen aan andere bedrijven.
Bron: www.mylondon.news

VK: Morrisons stopt vlak voor kerst met bonuspunten
Vaste klanten van Morrisons zijn ontevreden over de Britse supermarktketen, nu deze vlak voor kerst is gestopt met een klantenprogramma op basis van bonuspunten. De klanten merkten op dat Morrisons de vergaarde bonuspunten onder het More-programma van hun rekeningen hadden gewist. Volgens Morrisons was dit nodig, omdat het aantal gevallen van fraude met de klantenkaarten in de afgelopen maanden significant was toegenomen. Klanten met een More-kaart kwamen erachter dat hun bonuspunten werden uitgegeven in andere delen van het Verenigd Koninkrijk, wat de indruk wekte dat hun rekeningen waren gehackt. In de afgelopen paar weken zijn hierover bij Morrisons honderden klachten binnengekomen. 
Bron: www.dailypost.co.uk 

VS: opening van nieuwe Aldi-winkels in Arizona vertraagd
Aldi is naar verwachting van plan om binnen de Amerikaanse markt uit te breiden rond de stad Phoenix in Arizona. De plannen voor uitbreidingen in Phoenix lijken nu echter vertraging op te lopen. Hoewel Aldi meer dan een dozijn vastgoedlocaties heeft overgenomen, zijn de vergunningen voor een aantal locaties verlopen. Winkels die aan het einde van dit jaar of aan het begin van 2020 in bedrijf zouden moeten gaan, hebben op dit moment geen officiële openingsdatum meer.

Een nieuw distributiecentrum van Aldi in Goodyear gaat mogelijk pas over enkele jaren in gebruik worden genomen. Volgens een woordvoerder van het stadsbestuur van Buckeye wordt de daar geplande winkel pas geopend als het distributiecentrum actief is. Aldi-woordvoerder Olivia Johnson gaf in een geschreven verklaring aan dat het bedrijf geen specifieke informatie heeft over uitbreidingen en mogelijke nieuwe winkels in Arizona. Wel benadrukte ze andere uitbreidingsplannen van de Duitse discountketen. Aldi heeft op dit moment 1.900 winkels in 36 in Amerikaanse staten. Volgens Johnson is Aldi hard op weg om met het einde van 2022 uit te zijn gegroeid tot het derde grootste supermarktnetwerk van de VS.
Bron: www.azcentral.com

VS: Kroger verlaagt het tempo van zijn winkelrenovaties
Kroger gaat het tempo waarmee de Amerikaanse supermarktketen zijn locaties wil renoveren afzwakken. Eerder probeerde Kroger teveel locaties tegelijkertijd te renoveren en werden ook teveel nieuwe producten tegelijkertijd geïntroduceerd. Door het tempo te vertragen, kunnen meer Kroger-vestigingen volledig in bedrijf blijven.  Kroger zette het plan voor grootschalige renovatie in, nadat in 2017 een einde kwam aan 10 jaar aan groei in vergelijkende winkelomzet. Volgens dit plan zou in drie jaar tijd worden geïnvesteerd in renovaties en in technologie voor een verbeterde analyse van consumenteninformatie. Het project zou ervoor moeten zorgen dat met het volgende jaar een winst zou worden gegenereerd van $400mln (€361,7mln).

Sinds het begin van dit plan, dat ook wel de naam Restock Kroger draagt, is ongeveer 20% van de 2.700 winkels in het netwerk gerenoveerd. Van de geraamde winststijging is echter niet zoveel terecht gekomen. In september paste Kroger zijn winstverwachting voor 2020 aan. Sindsdien is de aandelenkoers met zo'n 40% gedaald ten opzichte van de piek die deze koers in 2015 had. Het bedrijf heeft vorige maand ongeveer 1.000 managers moeten ontslaan om kosten te verminderen. Er zijn ook een aantal veranderingen in de bedrijfsvoering doorgevoerd en een nieuwe marketingcampagne ingezet om de omzet van het supermarktsegment te verbeteren. Dit segment is goed voor driekwart van de totale omzet van Kroger. CEO Rodney McMullen geeft toe dat het bedrijf zich aan heeft moeten passen. "We hebben er te lang over gedaan. We hebben teveel druk op onze winkels gezet voor plannen die moesten worden uitgevoerd."
Bron: www.pymnts.com

VS: Ahold-Delhaize start pilot met kassavrije technologie
Ahold-Delhaize USA heeft een nieuwe technologie ontworpen, waarmee de klant in winkels zelf producten in kan scannen met een app en vervolgens met de gekozen boodschappen de winkel weer kan verlaten. De klant hoeft zodoende niet meer langs de wachtrij van een kassa te gaan. De technologie wordt op dit moment getest in een vestiging onder een klein winkelformat genaamd Lunchbox. De vestiging van Lunchbox bevindt zich op de locatie van de dochteronderneming Retail Business Services (RBS) in Quincy, Massachusets. Werknemers gebruiken de app om de winkel binnen te komen en om voor de producten te betalen. Het assortiment bestaat uit een aantal verschillende versproducten, snacks en drinkproducten. De winkel is vrij klein. Op elk gegeven moment kunnen slechts tot 12 klanten in de winkel aanwezig zijn. Tot nu toe heeft de winkel al enkele duizenden transacties verwerkt. De ontwikkeling van de nieuwe technologie is tot stand gekomen door RBS in samenwerking met oplossingen op het gebied van kunstmatige intelligentie van UST Global. UST Global is ook verantwoordelijk voor de fysieke infrastructuur van de Lunchbox-vestiging.
Bron: www.grocerydive.com

Canada: Loblaw begint online marktplaats
Het Canadese Loblaw Companies Ltd. gaat zijn eigen online marktplaats oprichten, waar andere bedrijven producten zoals meubelen of speelgoed aan kunnen bieden. Het plan van Loblaws lijkt op hoe bedrijven als Amazon en Walmart te werk gaan, inclusief de thuisbezorging van de aangeboden producten. Enkele voorbeelden van producten die via het platform beschikbaar zijn, zijn de meubelen van het Canadese Umbra and Lennox Furniture Inc. Ook zijn er producten voor handen die doorgaans niet in Loblaws-supermarkten te vinden zijn, zoals babyproducten en producten voor huisdieren. Loblaws wil met het nieuwe platform voor extra omzet zorgen, aldus een verklaring van de retailgroep.
Bron: www.business.financialpost.com   

Publicatiedatum: