De rol van de telerscoöperatie als schakel tussen de teler en de retailsector, de huidige ontwikkelingen in de biosector en de trends voor de komende jaren waren de onderwerpen die Armin Rehberg, directeur van Landgard, en Labinot Elshani, algemeen directeur groenten en fruit bij Landgard, vorige week met FreshPlaza bespraken op hun vestiging in Bornheim.
Armin Rehberg, voorzitter van de directie van Landgard eG, samen met Labinot Elshani, algemeen directeur groenten en fruit.
De afgelopen drie jaar is er op de locatie gewerkt aan de herbouw van verouderde structuren die nog dateerden uit de tijd van de voormalige groothandelsmarkt in Bornheim. Rehberg legt uit dat de coöperatie meer functionele ruimtes en minder representatieve ruimtes wil. "De groenten- en fruithandel is een gevoelssector waar het menselijke aspect doorslaggevend is. De voorbije 10 tot 15 jaar is de sector enorm veranderd: we zagen de handel consolideren en de lokale teelt belangrijker worden." Volgens Rehberg staat Landgard voor de vertegenwoordiging van de teler. "We staan aan de basis en brengen de telers bijeen. Tegelijkertijd bieden we retailers toegevoegde waarde op het gebied van kwaliteitsmanagement, logistiek, concepten en marketing," voegt Elshani eraan toe. "We lossen problemen in alle fases van de keten op. Als moderne coöperatie is dit de enige manier om duurzaam te werken."
Maar hoe moet de toekomst van deze coöperatie die haar hart in het westen heeft en meer dan 3.000 leden telt in Duitsland, Marokko, Turkije, China en vele andere landen eruit zien? "De afgelopen vijf jaar hebben we ons sterk op internationalisering gericht en oplossingen om onze partners meer waarde te bieden dankzij een jaarronde beschikbaarheid van producten. Het enorme succes, dat we hiermee hebben gehad, vormt de bevestiging dat de door ons gekozen strategie de juiste is. Hierbij verliezen we ons kernactiviteiten en teelt in Duitsland echter niet uit het oog," vervolgt Rehberg.
Hoewel we veel leveringsbronnen hebben, spelen diversiteit en smaak ook een belangrijke rol. We willen onze producten eerlijk en consistent inkopen," legt Elshani uit. "Als een bepaald product hier in Duitsland in het seizoen is, dan is het uiteraard logisch om het hier in te kopen. Hiermee voldoen we aan twee hedendaagse eisen: lokale inkoop en duurzaamheid. Er zou ook meer diversiteit in de lokale teelt moeten komen maar sommige producten konden voorheen simpelweg niet in Duitsland worden geteeld. Als gevolg van klimaatverandering zijn er nu in beperkte mate watermeloenen, abrikozen en zoete aardappelen van Duitse bodem verkrijgbaar. In de toekomst zullen we zien dat dit aanbod zich nog verder zal ontwikkelen."
Wat betreft de biomarkt wil de coöperatie graag werken aan de wederzijdse waardering van telers, retailers en consumenten. Rehberg: "Uiteraard geldt voor biologische producten een andere prijs. De klant moet dan ook bereid zijn hiervoor te betalen. Dit is echter wel moeilijk te bereiken bij klanten die van oudsher zeer sterk gericht zijn op een goede prijs-kwaliteitverhouding. Hier willen we verandering in brengen." Elshani is het met Rehberg eens: "Productcategorieën die gemakkelijk omgeschakeld kunnen worden worden geleidelijk omgeschakeld door retailers. Voorbeelden hiervan zijn wortelen maar ook pompoenen en uien. Als het haalbaar is dan adviseren we onze telers om om te schakelen naar de biologische teelt. Het op de juiste wijze telen van biologische gewassen, zoals met name hier in Duitsland gebeurt, moet echter niet worden onderschat."
Nieuwe concepten en storytelling zullen in 2020 een belangrijke rol gaan spelen. De coöperatie wil jonge consumenten en gezinnen met kinderen aanspreken om zowel traditionele als nieuwe producten nog meer onder de aandacht te brengen. Eén voorbeeld hiervan zijn de maaltijdpakketten, die in Nederland al voet aan de grond gekregen hebben. "We willen traditioneel blijven maar ook nieuwe dingen proberen. Consumenten zijn steeds internationaler georiënteerd en hun eetgewoonten worden aldoor gezonder. We willen hier graag op inspelen met producten die gemak bieden, aantrekkelijk en vers zijn."
Labinot Elshani vat dit samen: "We blijven onze strategie evalueren om ook in de toekomst innovatief te kunnen blijven. We willen consumenten informeren over nieuwe trends en zaken en tegemoet komen aan de behoeften van alle schakels in de toeleveringsketen."
Voor meer informatie:
Nina Keune
Landgard Service GmbH
Veilingstraße T1200
47638 Straelen - Herongen
Tel: +49 2839 59-1127
Mobil: +49 162 2045670
[email protected]
www.landgard.de