Ondanks het negatieve advies van de Mobiliteitsraad wil de regering de kilometerheffing voor vrachtwagens verhogen. De mobiliteitssector slaat alarm: het transporteurs lastiger maken, zal het fileleed niet verzachten. ‘Een platte belastingsverhoging’, stelt de sector.
Vanaf juli 2020 betalen voertuigen zwaarder dan 32 ton 0,02 euro meer per gereden kilometer op de Vlaamse tolwegen. De Mobiliteitsraad Vlaanderen (Mora), het overlegorgaan van alle organisaties voor wie mobiliteit belangrijk is, gaf de regering daarover een negatief advies. De verhoging zal de files niet oplossen, meent het adviesorgaan. Daarvoor is een slimme kilometerheffing voor alle voertuigen nodig, dus ook voor de lichte vracht en personenwagens.
Vervuilendste
De transportondernemers, voor wie de files een grote zorg zijn, krijgen een platte belastingverhoging van 60 miljoen euro, zonder er mobiliteitsoplossingen voor terug te krijgen. Ook het milieu is er niet bij gebaat: de lineaire verhoging van 0,02 euro maakt de vervuilendere vrachtwagens relatief goedkoper. Als de Vlaamse Regering de vrachtwagensector hiermee verder wou vergroenen, zoals een van de oorspronkelijke doelstellingen was, dan had ze niet enkel of voornamelijk de tarieven voor de meest vervuilende vrachtwagens mogen verhogen.
Tot de lippen
Beroepsorganisatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), die in de Mora zetelt, reageert alvast verontwaardigd. “De mobiliteits- en transportsector willen heel graag oplossingen voor de files zien, maar de regering verdrinkt het advies van de Mora”, stelt secretaris-generaal Lode Verkinderen. “De extra twee eurocent per kilometer brengt het water tot de lippen van de transportsector, dat sowieso al met kleine marges kampt. Wij adviseren onze leden hoe dan ook om de extra kosten door te rekenen aan de klanten, want alleen zo kunnen ze overleven. En daar wordt niemand blij van.”
Bron: TLV