Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Navel-sinaasappelenoogst op Sicilië gestart

"Het slechte weer is een nadeel voor ons, omdat we vanwege de frequente regen niet continu citrus kunnen oogsten. Bovendien hebben de hoge temperaturen in oktober in sommige gevallen invloed gehad op het rijpen en kleuren van het citrus. Het seizoen is een week geleden gestart met Navel-sinaasappelen en zal doorgaan met Tarocco, die waarschijnlijk de show zal stelen dankzij hun unieke kleur, geur en smaak", legt Pascal Altieri van Altieri Giacomo & Figlio uit (Pascal is de zoon van Giacomo).

De familie Altieri houdt zich bezig met de afzet van citrus dat is verkregen op 50 hectare grond. Het was een van de eerste Siciliaanse bedrijven die in de jaren tachtig het citrus naar de Verenigde Staten exporteerde onder het merk Fior d'Arancia.

De faciliteit van 2400 m² bevindt zich in Palagonia, aan de voet van de Etna, waar een grote verscheidenheid aan traditioneel citrus, nieuwe Tarocco-rassen zoals Lempso en verschillende mandarijnenrassen worden verwerkt.

"De verwachting is dat het een seizoen wordt met goede hoeveelheden, mede dankzij de nieuwe boomgaarden die zijn aangeplant om het Citrus Tristeza Virus aan te pakken. De prijzen die telers krijgen zijn goed, net als de volumes, maar de kwaliteit ontbreekt", zegt Pascal.

Vanwege de vertragingen in het Siciliaanse regionale ontwikkelingsprogramma, missen veel telers de economische kracht om zelf opnieuw te planten, zozeer zelfs dat sommige van hen hun bedrijf moeten stopzetten. Dit betekent op zijn beurt dat citrus van lage kwaliteit zijn weg naar de markt kan vinden, vooral wanneer ongeveer 70% van de boomgaarden nog moet worden vernieuwd.

Om winstgevende alternatieven te vinden, heeft Altieri de afgelopen jaren zijn afzet via e-commerce verhoogd, waardoor de kwaliteit van sinaasappelen is gegarandeerd en daardoor zijn er betere winsten behaald.

"De resultaten zijn goed, zeker als we bedenken dat de online afzet van ons citrus nog in de kinderschoenen staat. We geloven in dit kanaal en denken dat het de toekomst is. We zijn ervan overtuigd dat ons merk Fior d'Arancia het nog beter kan doen als we ons diversifiëren wat betreft de afzetmogelijkheden. Klanten rechtstreeks bereiken en een directe dialoog met hen aangaan is absoluut iets dat we moeten doen", zegt Pascal.

Het grootste deel van de omzet komt van de Italiaanse en buitenlandse winkelketens, gevolgd door groothandelaren en directe afzet.

Een van de lopende projecten heeft betrekking op de verwerking van sinaasappelen, mandarijnen en citroenen in hoogwaardige marmelade, bestemd voor het premiumsegment.

"Hoewel het bedrijf gediversifieerde markten bedient, vloeien de belangrijkste problemen altijd voort uit de concurrentie uit het buitenland en vooral uit Spanje. Dit draagt bij aan het feit dat kleine en middelgrote bedrijven, die typisch zijn voor ons grondgebied, niet worden beschermd," concludeert de ondernemer.

Voor meer informatie:
Fior d'Arancia
Via Trento, 10
95046 Palagonia (CT) - Italië
Tel.: (+39) 095 7951561
Cell.: (+39) 335 7167691
Email: [email protected]
Web: https://www.fiordarancia.it

Publicatiedatum: