“We waren op zoek naar een haalbare oplossing voor de overschotten. Maar we wilden geen product voor een al verzadigde markt, zoals sappen, en ook geen product dat niet natuurlijk was. Zo kwamen we op het idee van ‘lepelfruit’ dat we in 2006 op de markt hebben gebracht," zegt Xavier Bosch, hoofd van de boomgaarden van het Spaanse teeltbedrijf Anela en zoon van de oprichters.
"Fruit dat er niet mooi uitziet wordt door de markt eigenlijk alleen om esthetische redenen geweerd, terwijl de smaak, voedingsstoffen en textuur gewoon intact blijven. Het idee ontstond van deze overtollige hoogwaardige appelen en peren volgens een traditioneel recept compote in potjes te maken," voegt Xavier toe.
Sindsdien bevinden de kuipjes zich al in tal van Europese supermarkten, voornamelijk in Duitsland en België. “Buiten Europa waarderen klanten kwaliteit meer dan prijs. Azië en het Midden-Oosten zijn dan ook nieuwe verkoopkanalen met potentieel. In Europa zijn alle ingrediënten aanwezig om hoogwaardige groenten en fruit te blijven telen, maar de markt zakt in elkaar door de obsessie voor lage prijzen”, zegt Esteve Bosch, hoofd marketing en zoon van de oprichters van het bedrijf.
Anela is in het bezit van tal van certificeringen en neemt het gehele productieproces voor zijn rekening, van boomkwekerij tot teelt en van verwerking tot marketing. “Mensen zijn verrast dat we alles doen van A tot Z. Maar dat we een gecentraliseerd familiebedrijf zijn met korte lijnen is net ons sterke punt: we staan heel dicht bij het product, het fruit, maar ook bij de klant. Het is trouwens de enige manier om 100% traceerbaarheid te garanderen.”
Esteve Bosch, Xavier Bosch en Teresa Farré, twee generaties
"De consument beslist welk fruit en welk product hij wil"
Anela is een zeer duidelijk voorbeeld van het pull-systeem, waarbij de consument beslist wat de teler teelt. “De markt is vooral een zaak van multinationals geworden die grote hoeveelheden produceren, maar geen 100% natuurlijk product met optimale smaak en textuur. Onze potjes compote zijn geen industrieel product, ook al worden ze op grote schaal geproduceerd. Ze worden vervaardigd net zoals bij de mensen thuis, au bain marie. We voegen geen sap of ascorbinezuur toe om het product goedkoper te maken,” zegt Esteve Bosch.
HOP is het ‘lepelloze’ product van Anela dat verrassend genoeg niet alleen door kinderen maar ook door volwassenen geconsumeerd wordt: "Door de vending- en snacktrend is het populair bij elk type consument. Zo willen bijvoorbeeld veel atleten fruit eten en dan is het makkelijker HOP in de sporttas te stoppen dan stukjes fruit.”
Het bedrijf houdt het gehele productieproces zelf in de hand, van teelt tot verwerking en marketing. Volgens Esteve bevordert de centralisatie de traceerbaarheid en kwaliteit van het product en zorgt het er ook voor dat het bedrijf dichter bij de consument staat en zo een steeds veeleisender markt kan bevredigen. "In navolging van de markttendens willen we ook geleidelijk ons gehele areaal omschakelen naar bioteelt", zegt hij.
"Constant werk en een krachtig netwerk werpen vruchten af"
Met bijna een halve eeuw geschiedenis probeert Anela voortdurend te innoveren zonder daarbij de identiteit van een familiebedrijf op te geven. “Vers fruit heeft zijn limieten op de markt en qua verkoopkanalen. Daarom is voortdurende innovatie noodzakelijk en dit is zelfs mogelijk in een omgeving van verzadigde markten. Kuipjes en pouches zijn er in overvloed, maar niet zo heel veel met natuurlijk fruit met een optimale smaak en textuur. Onze appel- en perenrassen zijn bijzonder en uniek. Maar ook het fruit dat we zelf niet telen, zoals bananen of mango's, komen van de beste telers en ook werken we alleen met specifieke variëteiten”, aldus Esteve Bosch en Teresa Farré.
“Daar zit geen geheim achter, gewoon jaren van observeren hoe anderen werken, jaren van testen en innoveren tot je het ideale product vindt. We zoeken ook een rechtstreeks contact met de klant door aan alle beurzen deel te nemen en ons product in proeverijen aan te bieden. Ons product slaat aan, dat is zeker. De enige hinderpaal is misschien de prijs. Maar een goed product heeft nu eenmaal zijn prijs, terwijl de prijsdruk in Europa enorm is. Daarom moeten we nieuwe kanalen aanboren die gericht zijn op kwaliteit. Gelukkig kunnen kant en klare producten eenvoudig naar verre bestemmingen geëxporteerd worden. Dat is niet te vergelijken met vers fruit”, zegt Esteve Bosch.
Het familiebedrijf Anela Fruits, gelegen in de regio’s Alto Ampurdán, La Selva en El Gironés in de Spaanse provincie Girona, kan bogen op bijna een halve eeuw ervaring. De peren en appelen van het teeltbedrijf groeien in een bijzonder vruchtbaar land tussen de zee en de bergen.
De variëteiten van de 250 hectare appelen en jonge peren zijn zorgvuldig geselecteerd. “We hebben zeer specifieke rassen bekomen met een bepaalde smaak en hoge brixwaarde. Deze natuurlijke suikers maken het toevoegen van andere producten gewoon overbodig”, zegt Teresa Farré, die samen met haar man aan de wieg stond van het bedrijf.
In 2006, hetzelfde jaar van de lancering van de kuipjes compote, kende het ministerie van Landbouw van de regio Catalonië hen de Onderscheiding voor Technologische Innovatie in de Landbouw toe voor hun initiatief om een 100% natuurlijk ‘lepelproduct’ te creëren.
In 2019 wonnen ze de prijs voor het Beste Exportinitiatief uitgereikt door de Kamer van Koophandel van Girona.
Teresa Farré en Esteve Bosch ontvangen de "Prijs voor het Beste Exportinitiatief" van de Kamer van Koophandel van Girona.
“Dit jaar willen we met de introductie van de Anela HOP-pouch de consumptie van fruit stimuleren. We zijn wat we eten, daarom vinden we het belangrijk de consument alleen de beste kwaliteit te bieden”, besluit Esteve Bosch.
Anela zal aanwezig zijn op de beurs Foodex Japan 2020 van 10 tot 13 maart.
Voor meer informatie:
Anela Fruits
Camí de Fornells, 4
17459 Campllong
(Girona) - Spanje
Tel.: +34 972 464 973
[email protected]
www.anelafruits.com