Na de Europese recordappeloogst van 2018 zijn dit seizoen de volumes teruggevallen naar normale proporties. De Ambrosia-appelen klokken af op een totale productie van 23.000 ton, wat zelfs een lichte stijging inhoudt in vergelijking met vorig jaar dankzij de eerste teelt van de nieuwe boomgaarden.
Volgens vertegenwoordigers van de Italiaanse groep Rivoira, die teler en licentiehouder is van het ras Ambrosia, zijn de kwaliteit en de kleur dit jaar erg goed. “Het weer was gunstig tijdens de oogst en de maten zijn evenwichtig verdeeld, over het algemeen iets kleiner dan in het voorgaande seizoen. Dat zal ons in elk geval helpen om alle markten te bedienen. Spanje geeft de voorkeur aan grotere maten en daarvan hebben we voldoende appelen, dus we kunnen vooruitblikken naar een positief seizoen waarvan we het einde verwachten rond eind maart/begin april 2020”.
Het verkoopseizoen op de Spaanse markt is ook goed begonnen. "We hebben voldoende appelen beschikbaar in de maten die de klanten willen. Ook de eerste promoties en proeverijen hebben ons bevestigd dat Ambrosia een ras is dat in de smaak valt in Spanje. De appelen zullen mooi in het schap van de supermarkten belanden, We verwachten dat de verkoop vlot zal verlopen.
"Spanje heeft een zeer dynamische en gedifferentieerde fruitmarkt, waardoor er dus wel ruimte is voor een hoogwaardig clubras, maar evengoed voor de goedkopere appelen zonder dat deze marktsegmentatie problemen oplevert. De Spanjaarden kennen Ambrosia heel goed. De zoete appel is er al jaren succesvol."
De Rivoira groep heeft de exclusieve rechten op de aanplant in Europa tot het jaar 2034 en heeft een sublicentie verstrekt aan VI.P. voor een deel van de boomgaarden. Vandaag zijn er al 600 hectare geplant of in aanplant en de geoogste volumes zullen nog toenemen wanneer de bomen 3 à 4 jaar oud zijn. “Op dit moment is het areaal in balans met de behoeften van de markt. Natuurlijk kunnen we in de toekomst denken aan uitbreiden en we zullen dat ongetwijfeld ook doen, maar alles te zijner tijd. Het doel is altijd om te groeien met een duidelijke logica”.
"Concurrentie tussen merken is altijd een moeilijk gegeven, zowel in Spanje als in heel Europa. Maar we zijn niet bang, concurrentie is ook positief. Het helpt ons om elke dag speciale appelen als de Ambrosia nog te verbeteren en beter in de markt te plaatsen. We kennen de eigenschappen van ons product heel goed en we weten waar we naartoe willen. Rivoira en VI.P blijven dan ook investeren om de doelstellingen te bereiken".
Naast Spanje zijn Italië, Duitsland en Scandinavië de belangrijkste landen waar de Ambrosia-appelen tegenwoordig op de markt worden gebracht. "We exporteren ook naar Azië, met als doel daar een nieuwe markt voor de toekomst op te bouwen", zo luidt het.