Tholen – “Tot nu toe zijn we tevreden over het verloop van het hardfruitseizoen. Sinds de overname van D&G door Vergro 17 maanden geleden is de verkoop van appelen en peren flink gestegen”, vertelt Geert Schoofs van Vergro. “De vraag naar Conference is goed, zowel voor de klasse 1 als de klasse 2 peren. Onze belangrijkste afzetmarkten voor peren zijn het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en de Oost-Europese landen. Hoewel de middenprijs voor de Conference-peren beter is dan vorig jaar, is er zeker nog ruimte voor verbetering. Als alle verkoopsystemen beter zouden communiceren, dan zou de prijs een stuk beter zijn.”
Geert Schoofs (l) en David Bambs (r)
“Bij de appelen zien we momenteel enkel de vraag naar goede kwaliteit en de grotere maten. Het gaat dit jaar wat moeilijker zijn om de kleinere appel te verkopen. Toch zie ik een gunstige evolutie in de markt voor goede kwaliteit. Ik pleit al meer dan 20 jaar voor het feit dat er te veel slechte kwaliteit in de frigo’s wordt gestoken en dat dit een negatief effect heeft op de prijs van de goede appel. Ook dit jaar ben ik bang dat er weer een groot percentage appelen in de frigo ligt die niet voldoen aan de kwaliteit”, benadrukt Geert.
De Evelina-appelen
India
Voor Vergro is de belangrijkste afzetmarkt voor appelen België en India. “Op de Belgische markt zitten we voornamelijk met Jonagold-achtige en Red Prince-achtige appelen. Op India zijn we gestart met Evelina en Gala. Omwille van de sancties die Donald Trump heeft ingevoerd, is de invoertaks van de Amerikaanse appelen 70% en de Europese 50%. Hierdoor hebben wij meer ruimte gekregen om de Indische markt te kunnen betreden. Echter spreekt de kwaliteit ook een zeer grote rol op de Indische markt. De Indische consument is een zeer bewuste consument die van een rode zoete appel houdt, zoals de Evelina”, constateert Schoofs.
Red Modoc
“Naast de Evelina waar Vergro vermarkter van is in België, hebben we ook de Red Modoc. We hebben een exclusiviteitscontract met Lidl internationaal die de Red Modoc dit jaar afneemt. Vorig jaar hadden we ongeveer 70 ton Red Modoc-peren en dit jaar al 200/220 ton van. We zijn flink aan het aanplanten en ik hoop dat we binnen vijf jaar naar 4.000 ton kunnen gaan. De Red Modoc wint nog elk jaar aan populariteit en het is een peer die zeker kan slagen voor de toekomst. Sinds 11 november ligt de peer in de Belgische filialen van de Lidl tot de voorraad op is. We verwachten dat dat de eerste week van januari moet zijn”, besluit Geert.
Voor meer informatie:
Geert Schoofs
Vergro
Kleine Roeselarestraat 5
8760 Meulebeke (België)
+32 (051) 48 90 76
[email protected]
www.vergro.com