Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Geen regionale prijsverschillen voor Belgische Jumbo-vestigingen

Zweden: Axfood benoemt nieuwe CEO voor Hemköp
Axfood heeft Simone Margulies aangesteld als nieuwe directeur van Hemköp. Margulies zal per 1 februari in de nieuwe functie aan de slag gaan en zal daarmee Thomas Gäreskog vervangen. Margulies is sinds 2015 actief bij Axfood en vervult momenteel de functie van onderdirecteur bij Dagab. In haar nieuwe rol zal ze verantwoordelijk worden voor de ketens Tempo en Hemköp. Ook wordt ze lid van de raad van bestuur van Axfood. 
Bron: retailanalysis.igd.com 

Taiwanese retailsector breekt omzetrecords in oktober
De Taiwanese retailsector heeft in oktober een recordomzet behaald, zo blijkt uit statistieken van het Taiwanese ministerie van economie. De retailomzet steeg jaar op jaar met 4,2% tot NT$340,7mld (€10,2mld). Het is voor het eerst dat in oktober zo'n hoge omzet werd gegenereerd. In dit jaar heeft de Taiwanese sector in elke maand meer omzetgroei gezien. De omzet van warenhuizen steeg met 2,5% tot NT$40,6mld (€1,2mld), terwijl bij supermarkten sprake was van een groei van 8,8% tot NT$18,0mld (€536,3mln). In de eerste 10 maanden van dit jaar is de Taiwanese retailomzet gestegen met 2,9%.
Bron: insideretail.asia 

Australië: Couche-Tard wil Caltex overnemen
Alimentation Couche-Tard heeft een bod van AU$8,6mld (€5,3mld) geplaatst op Caltex Australia. Het bod tot overname moet nog worden goedgekeurd door de Australische mededingingsautoriteit. Eerder in begin oktober deed Couche-Tard ook al een aanbod op Caltex, dat toen echter werd afgewezen. Caltex is verwikkeld geweest in een reorganisatietraject in verband met een significante afname in de winstmarges. Zo is het bedrijf bezig om voor 250 locaties vastgoedfondsen op te zetten. Couche-tard-CEO Brian Hannasch geeft aan dat zijn bedrijf al langer de Aziatisch/Australische markt op wil. "We denken dat dit een erg aantrekkelijk aanbod is voor Caltex aandeelouders", aldus Hannasch.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Rusland: X5 investeert in data- en retailtechnologie
X5 Retail Group gaat investeren in technologie om zo meer concurrerend vermogen te krijgen binnen de Russische supermarktsector. De Russische sector is momenteel aan het veranderen door de opkomst van e-commerce, dat steeds meer marktaandeel van conventionele retail afneemt. Volgens Vladimir Salakhutdinov is het niet meer afdoende om de bedrijfsvoering op een zo efficiënt mogelijke schaal af te stemmen. "We moeten een sterke focus op innovatie en moderne retailtechnologie behouden. Dit moet betrekking op elk onderdeel van onze bedrijfsvoering hebben, als we de grootste supermarktketen van Rusland willen blijven", aldus Salakhutdinov.
Bron: intellinews.com 

Geen regionale prijsverschillen voor Belgische Jumbo-vestigingen
Jumbo hanteert in Nederland een strategie, waarbij prijzen van het assortiment per regio worden bepaald. Vooralsnog lijkt deze strategie echter nog niet te worden toegepast bij de nieuwe vestigingen van Jumbo in België. Wel lijkt de keten in België een prijzenoorlog te willen ontketenen. Prijzen werden zeer kort na opening van de winkels verlaagd. Er zijn mogelijk verschillende redenen waarom Jumbo bij de twee Belgische winkels dezelfde prijzen hanteert. Jumbo ziet wellicht beide regio's als vergelijkbare markten of heeft mogelijk nog niet de gelegenheid gehad om verschillende prijsstructuren in te zetten.
Bron: retaildetail.eu 

Australië: Einde aan samenwerking tussen Metcash en 7-Eleven
7-Eleven heeft besloten het leveringscontract met Metcash niet verder te verlengen. Het huidige contract loopt af op augustus 2020. Het contract tussen de twee partijen was bij Metcash goed voor een jaarlijkse omzet van ongeveer AU$800mln (€492,3mln). Metcash leverde voornamelijk producten in categorieën met een lager winstmarge, zoals tabak. Eerder in september verloor Metcash al een leveringscontract met Drakes Supermarkets in het zuiden van Australië. Drakes Supermarkets koos ervoor om een eigen distributiecentrum te openen in plaats van nog verder te werken met Metcash. Ondanks het nieuws over de beëindiging van het contract met 7-Eleven is er nog hoop dat Metcash producten zal blijven leveren aan 7-Eleven-winkels in het westen van Australië.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Picnic verkrijgt €250mln voor geautomatiseerd dc
De online supermarktketen Picnic heeft door een nieuwe investeringsronde een kapitaal verkregen van €250mln. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor de bouw van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum van 42.000 meter. De nieuwe faciliteit zal vooral gebruik maken van robots. In totaal zullen meer dan 100 volledig geautomatiseerde sorteer- en distributiemachines worden ingezet. Het geld is afkomstig van aandeelhouders die eerder al Picnic hebben geïnvesteerd. Ook heeft ABN-Amro een lening aan Picnic verstrekt.
Bron: ecommercenews.eu 

Israël: meer omzet, minder winst in derde kwartaal van Shufersal
Shufersal, de grootste supermarktketen van Israël, had in zijn derde kwartaal een hogere omzet, maar ook minder winst. De reden voor de lagere winst was het hogere aantal uitgaves en de implementatie van een nieuwe boekhoudstandaard. Shufersal had in de afgelopen periode een afname in omzet van 64mln shekels in het vorige jaar tot 55mln shekels nu (van €16,8mln tot €14,4mln). De omzet steeg met 4,2% tot 3,4mld shekels (€891,4mln). De hogere omzet kwam met name door de afzet van levensmiddelen en de resultaten van een drogisterij die sinds kort door Shufersal is overgenomen. De vergelijkende winkelomzet daalde met 0,6%.
Bron: reuters.com 

Australië: Woolworths-CEO ziet af van bonus na loonschandaal
Woolworths heeft aangegeven dat CEO Brad Banducci afziet van een bonus, nu een schandaal omtrent onderbetaling van werknemers uit is gekomen. Het schandaal omtrent de lonen speelde eerder dit jaar en heeft ertoe geleid dat vanuit de Australische overheid een onderzoek naar Woolworths wordt uitgevoerd. Als de bonus over 2020 door Banducci was geaccepteerd, had hij AU$2,6mln (€1,6mln) op zijn rekening bij mogen schrijven. Ook bestuursvoorzitter Gordon Cairns levert in. Hij neemt genoegen met een vermindering van 20% op zijn honorarium.
Bron: reuters.com 

VS: Hy-Vee krijgt tweede rechtszaak wegens datalek
Hy-Vee wordt opnieuw aangeklaagd voor een datalek. De rechtszaak wordt aangespannen door Gordon Grewing, een inwoner van Kansas City, die van mening is dat de supermarktketen te langzaam was in het treffen van maatregelen toen het lek werd ontdekt. Ook vindt Grewing dat Hy-Vee ondersteuning had moeten verlenen aan de miljoenen gedupeerde klanten. In oktober werd al eerder een rechtszaak aangespannen door het in Pennsylvania gevestigde advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith (CSK&D).
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Aldi biedt duurzame producten van Repurpose aan
Repurpose, een Amerikaanse leverancier van duurzaam servies voor de retailsector, heeft aangegeven dat de Amerikaanse tak van Aldi de producten van het bedrijf in zijn assortiment op zal nemen. De borden, bekers en bestek van Repurpose zijn vervaardigd van biologisch afbreekbaar materiaal. Hiermee passen de producten van Repurpose goed bij de doelstellingen van Aldi om plastic verbruik terug te dringen. De producten zijn verkrijgbaar in vijf verschillende regionale afdelingen van Aldi, waaronder in Zuid-Californië, Boston, New York en Philadelphia. 
Bron: markets.businessinsider.com 

VS: Dollar Tree stelt winstverwachting lager bij
Dollar Tree gaat met betrekking tot het huidige kwartaal uit van een lagere winstverwachting dan aanvankelijk door Wall Street was opgesteld. De discountketen verwacht een negatieve invloed wegens de verhoogde importtarieven op Chinese producten. De importtarieven zijn een gevolg van de handelsoorlog die momenteel tussen de Amerikaanse en Chinese overheid woedt. Veel retailers importeren een groot deel van hun assortiment uit China. Dollar Tree heeft de omzet voor het vierde kwartaal geraamd op tussen de $6,33mld (€5,74mld) en $6,44mld (€5,84mld). Het gemiddelde van deze twee uitersten ligt onder het gemiddelde van $6,41mld (€5,82mld) dat door analisten op Wall Street werd geraamd.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Target aangeklaagd wegens inbreuk op handelsmerk
Er wordt een rechtszaak tegen de Amerikaanse supermarktketen Target aangespannen wegens een vermeende inbreuk op handelsmerken. De inbreuk betreft het huismerk Good & Gather. Volgens de eigenaar van het in Atlanta gevestigde bedrijf Garnish & Gather lijken zowel de naam, het logo als de producten teveel op die van haar onderneming. De eigenaar heeft haar onderneming, logo en vormgeving in 2014 onder een handelsmerk geplaatst. Een woordvoerder van. Target gaf aan dat Target de handelsmerken respecteert en zich bewust is van de aanklacht. De keten is van plan zichzelf tijdens de rechtszaak te verdedigingen tegen de aantijgingen. 
Bron: grocerydive.com 

VS: meer omzet door winterwortelgroenten
Hoewel winterwortelgroenten veel smaak en vitaminen bevatten, staan ze niet bekend om hun aantrekkelijke uiterlijk. Vaak worden deze groentesoorten voor extra smaak gebruikt in stoofpotten, soepen en ovenschotels. Sommige wortelgroenten zijn ook rauw goed te eten en vormen zo een mooie toevoeging aan salades of als garnering. Doordat wortelgroenten ondergronds groeien, bouwen ze een unieke smaak en voedingswaarde op. Desondanks kunnen de winterdagen een saaie periode voor de versafdeling inluiden. "De meest gewilde versproducten bevinden zich tijdens de winter buiten het seizoen. Managers van versafdelingen moeten daarom creatief zijn om klanten warm te maken voor wintergroenten”, zegt Blake Lee van de supermarkt DLJ Produce in Long Beach, Californië. “Het succes van de afzet van versproducten ligt bij het creëren van een sfeer die de consument aanmoedigt tot aanschaf over te gaan. Veel impulsaankopen vinden plaats op basis van hoe een winkelschap eruit ziet en wat voor gevoel dit iemand geeft. Groenteafdelingen kunnen bijvoorbeeld consumenten tot wintergroenten verleiden met nieuwe soeprecepten en de geur van proefmonsters van deze soepen."
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: