"Dit jaar was er tijdens de oogst sprake van een daling van 40% en in sommige gevallen zelfs 50%, maar de afzet van ons biologisch citrus verloopt goed. Op dit moment bieden we Navel-sinaasappelen en clementines aan. De vraag is goed met bevredigende resultaten in zowel kwaliteit als prijzen, die gemiddeld zijn. We staan niet onder dezelfde druk als vorig jaar. De vraag is hoger dan het aanbod en zodra het citrus wordt geoogst, wordt het meteen afgezet", zegt Vincenzo Malagrinò van Fruttone Bio.
"We hebben zakelijke schema's en elke dag is het een uitdagende taak om aan ieders verzoeken te voldoen. We hebben het tot nu toe kunnen doen. Kijkend naar de huidige situatie, bestaat het risico dat voorraden van de clementines slechts tot Kerst beschikbaar zullen zijn. Het seizoen zal aan het eind van het jaar eindigen en na de feestdagen zullen er zeer beperkte hoeveelheden zijn", vervolgt Vincenzo.
"Het positieve effect van ‘schaarste’ is echter zichtbaar op de markten: omdat er geen overschot is wat betreft het aanbod, zijn de prijzen goed. Degenen die hun waar tegen spotprijzen afzetten, gaan in tegen alle commerciële strategieën." Volgens de manager gaat dit alleen ten kosten van degenen die hoge kosten hebben, zoals die voor de vereiste certificeringen bijvoorbeeld.
Wat betreft de concurrentie zegt Vincenzo dat er dit jaar weinig of geen is. "In Europa staat Spanje bekend als de leider, maar dit jaar is er geen druk. Franse klanten reageren goed op ons citrus, net als Duitsers en Oostenrijkers. De prijzen van het Spaanse citrus past zich aan de onze aan, omdat Spaanse telers ook te kampen hebben met tekorten."
"Markten veranderen sowieso van de ene op de andere dag. Het is dus moeilijk voor te stellen of te bespreken wat er aan de hand is, we ervaren het elke dag. We richten ons op onze kwaliteitsnormen: dit biedt ons nu een extra voorsprong."
In de zomer van 2019 heeft Fruttone Bio geïnvesteerd in een nieuwe kantoorsite die eigendom is van het bedrijf. "We hadden de noodzaak om aan verschillende behoeften te voldoen en dit heeft ons ook in staat gesteld om te investeren in nieuwe machines voor de verpakking van ons citrus", aldus Vincenzo.
"De verpakkingssector is aan verandering onderhevig: de detailhandel richt zich op merken, terwijl andere bedrijven om white label producten vragen. Wat ons bedrijf betreft, blijft een aantal van onze referenties onder het merk Fruttone Bio."
Voor meer informatie:
Vincenzo Malagrinò
Fruttone Bio Group
87064 Corigliano Calabro (CS)
Tel.: +39 (0)983 877 23
Fax: +39 (0)983 877 23
Email: [email protected]
Web: www.fruttonebio.com