Vorige week zijn de eerste avocado’s geplukt in de streek Axarquía, in de provincie Malaga, het belangrijkste teeltgebied in Spanje voor dit tropische fruit. Hoewel de oogst vergelijkbaar is met die van vorig jaar en ook het areaal niet noemenswaardig gewijzigd is in Malaga, zullen de volumes dit jaar hoger liggen door de eerste pluk van de nieuwe aanplanten in de rest van Spanje.
“Er zijn al ongeveer 15.000 hectare avocado’s aangeplant in Spanje. Vijf jaar geleden waren er ongeveer 10.000. Het areaal is de laatste jaren vooral gegroeid in de provincies Cádiz, Huelva en Valencia. Ook zijn heel wat bedrijven in Malaga overgegaan op een intensievere teelt. Het gevolg is dat er dit jaar meer avocado's beschikbaar zijn”, legt Juan Antonio Reyes Gutiérrez uit.
De Spaanse Hass-avocado komt op de Europese markt net op een moment van grote overvloed aan producten van andere landen. “Op dit moment vind je op de markt avocado’s van Chili, Colombia, Dominicaanse Republiek, Mexico, Israël, Marokko en Spanje. In Marokko is de opbrengst dit jaar meer dan verdubbeld en met een kwaliteit die vergelijkbaar is met die van Spanje vindt het Marokkaanse product steeds makkelijker zijn weg naar de Europese markten. De zeven verschillende origines zorgen voor wat verwarring en daardoor zullen de prijzen zich een beetje moeten schikken. De mooie prijzen van deze zomer zijn algauw voorbij. We voelen nu al de druk toenemen op de afzet.”
De telersprijzen begonnen op een niveau tussen € 3 en € 3,50 per kilo en zijn deze week al gedaald. "Ik denk dat ze de komende weken zullen standhouden op ongeveer € 2 à € 2,50, wat nog steeds een goede prijs is", zegt Juan Antonio Reyes. "Dit is een teken dat de consumptie blijft stijgen. Een van de Spaanse supermarktketens waarmee we samenwerken, heeft ons onlangs laten weten dat hun verkoop van avocado's in 5 jaar tijd vertienvoudigd is."
Toename van de consumptie is ook nodig om de grote volumes van de komende jaren te kunnen absorberen. “Enkele belangrijke investeringsfondsen pompen grote sommen geld in de teelt in Colombia. Daar zal de productie de komende jaren aanzienlijk stijgen. Spaanse bedrijven investeren ook in Portugal wegens gebrek aan ruimte op het eigen grondgebied. We hebben al 100 hectare in Portugal geplant en we hopen de 500 hectare te bereiken”.
Reyes Gutiérrez blijft ook naast importproduct Spaanse mango’s van het ras Keitt op de markt brengen. Dankzij de technische vaardigheden van hun telers kan het bedrijf Spaanse Keitt tot half december leveren.
“De overvloed aan Spaanse Osteen en Braziliaanse Palmer in september en oktober zorgden ervoor dat de mangovraag blokkeerde en de prijzen daalden tot op een erg laag niveau. Gelukkig is de situatie aan het einde van het seizoen omgeslagen. Van de Keitt mango’s is er niet zo veel product beschikbaar en er is meer evenwicht tussen vraag en aanbod. Dit is dan ook de reden waarom de jongste aanplanten in Spanje zich richten op Keitt en andere late rassen met een oogst tussen oktober en november”, legt Juan Antonio Reyes uit.
De belangrijkste markten voor de mango’s van het bedrijf zijn Spanje, waar ze samenwerken met de meeste supermarktketens, en Frankrijk, waar ze via Reyes Gutiérrez France leveren aan ketens zoals Carrefour, Intermarché of Leclerc.