Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

DNA-test bij Britse supermarkten

VK: Asda vraagt 24 uurs-openingstijden aan voor kerstdagen
Asda wil proberen een aantal winkels 24 uur per dag open te houden tijdens de kerstdagen. De Britse tak van Walmart heeft hiervoor aanvragen uitgestuurd. De periode waarin Asda de winkels zo lang open wil houden valt op de dagen in de aanloop naar kerst en de dagen tussen kerst en oud en nieuw. In het noorden van Wales zijn inmiddels bij een aantal vestigingen voorstellen gedaan om het werkrooster aan te passen, zodat de winkels 24 uur lang open kunnen blijven..
Bron: business-live.co.uk

Portugal: Intermarché test nieuwe oplossingen voor keten
Intermarché is van plan om nieuwe technologische oplossingen voor de leveringsketen in Portugal te introduceren. De technologie die wordt getest betreft de ZetesZeus Supply Chain Visibility Cloud-oplossing. Het nieuwe systeem wordt uitgeprobeerd bij twee leveranciers, die door het systeem actuele informatie gaan krijgen over alle stappen binnen de leveringsketen. In plaats van dat de betrokken partijen bij de leveringsketen moeten wachten op een maandelijks rapport, is de informatie direct toegankelijk via een digitaal dashboard. Het systeem controleert onder andere de reistijden, verschillen in bestelde hoeveelheden en andere aspecten van de leveringsketen. Door de toepassing van het nieuwe systeem moet er onder andere meer overzicht worden gecreëerd en kan verspilling van producten worden tegengegaan. Ook krijgt Intermarché zo waardevolle informatie met betrekking tot alle cruciale punten die tijdens de leveringsketen plaatsvinden.
Bron: retailanalysis.igd.com

Vingroup en Masan vormen grootste retailbedrijf van Vietnam
Vingroup JSC, het grootste beursgenoteerde bedrijf van Vietnam, is van plan om te fuseren met de retailer Masan Group Corp. De fusie zal leiden tot de grootste retailgroep van Vietnam. Op dit moment zijn de twee bedrijven bezig met het afronden van de juridische procedures voor de fusie. Specifiek worden de retail- en landbouw-afdelingen van Vingroup gecombineerd met Masan Consumer, een dochteronderneming van de Masan Group. Volgens Masan-directeur Truong Cong Thang zal de fusie ervoor zorgen dat de klantenbasis van Masan Consumer Holding wordt uitgebreid en dat een eerlijk speelveld wordt gecreëerd voor Vietnamese leveranciers.
Bron: reuters.com

VK: Tesco gebruikt zonnebloemkoorden voor klanten met verborgen beperkingen
Tesco stelt bij alle eigen vestigingen zonnebloemkoorden beschikbaar voor klanten met een minder duidelijk herkenbare beperking. Het zonnebloemkoord is een discreet signaal, dat aangeeft dat de klant mogelijk extra assistentie van het personeel nodig heeft. Tesco-medewerkers kunnen bijvoorbeeld helpen door duidelijk in het gezicht van slechthorende klant te spreken, zodat deze beter in staat is om te liplezen. Ook kunnen medewerkers helpen met het dragen van de boodschappen of het voorlezen van labels voor klanten met een visuele beperking. Elke winkel krijgt een duidelijk zichtbaar bord, waarop aangegeven is dat het zonnebloemteken hier wordt erkend. 
Bron: tescoplc.com

Australië: Woolworths werkt samen met Instagram-bekendheid
Woolworths gaat met een bekende persoonlijkheid van Instagram werken aan een campagne voor de kerstdagen. De in Melbourne woonachtige Laleh Mohmedi is verantwoordelijk voor de Instagram-pagina Jacob's Food Diaries, die geweid is aan het creëren van culinaire kunststukken. In eerste instantie maakte Mohmedi de pagina voor haar zoon, maar inmiddels heeft ze meer dan 221.000 volgers op haar pagina. Mohmedi gaat Woolworths helpen met de Gif of Fresh campagne. Ze gaat cadeaus op basis van versproducten maken, zoals een mango-teddybeer, een eetbare kerstboom en een verrassing op basis van chocola. De campagne moet Australische consumenten aanmoedigen om tijdens de kerstdagen meer producten te kopen van lokale telers.
Bron: insidefmcg.com.au

Ierland: Spar test zonnepanelen
EUROSPAR Gortahork in het noordwesten van het district Donegal in Ierland is de eerste Spar-winkel waar een complete installatie aan zonnepanelen wordt ingezet. De winkel, die in handen is van de familie McClafferty, zal door de installatie zijn CO2-uitstoot met 15% kunnen verminderen. Ook kan hierdoor jaarlijks met 15% op de energiekosten worden bespaard. Ook bij EUROSPAR-winkels in de districten Louth en Kilkenny zullen in de komende maanden zonnepanelen worden ingezet. Deze installaties vinden plaats door middel van een partnerschap met de licentiehouder BWG Group en het Ierse energiebedrijf Enerpower. De zonnepanelen zijn geavanceerd, zeer efficiënt en ontworpen met het oog op significante kostenbesparingen.
Bron: spar-international.com

Frankrijk: Hema en Franprix breiden samenwerking uit
De Nederlandse keten Hema en het Franse Franprix gaan hun samenwerking verder uit breiden. De samenwerking werd in augustus van dit jaar ingezet. Een aantal Franprix-vestigingen heeft een eigen Hema-afdeling. Dit aantal wordt nu binnen het netwerk verviervoudigd. In vijftien vestigingen van de buurtwinkelketen is bij wijze van test een selectie van Hema-producten in het assortiment opgenomen. Door de uitbreiding wordt dit aantal vergroot naar 59 locaties. Beide bedrijven gaan ervan uit dat het aantal winkels met een Hema-afdeling in het komende jaar nog verder toe zal nemen. "We zijn erg tevreden over de samenwerking met Franprix. Naast dat we extra omzet genereren met onze afdelingen in Franprix-locaties, zien we ook een extra toestroom van klanten bij eigen winkels, die vlakbij deze locaties zijn gevestigd. Door de samenwerking raken steeds meer consumenten in Frankrijk beter bekend met het merk van Hema", aldus Hema-CEO Tjeerd Jegen.
Bron: retaildetail.eu

DNA-test bij Britse supermarkten
DnaNudge, een bedrijf dat is gespecialiseerd in DNA-testen, heeft pop-up winkels geopend bij vestigingen van Waitrose & Partners en John Lewis & Partners in Londen. Bij deze tijdelijke winkels kunnen klanten een snelle genetische test afnemen. Aan de hand van een analyse van het DNA worden tips gegeven voor een gezondere levensstijl, die dankzij het DNA specifiek op de klant is toegespitst. Na de test kan de klant gebruik maken van de DnaNudge-smartphone app of een DnaBand die om de pols wordt gedragen. Met deze middelen kunnen de streepjescodes van meer dan 500.000 producten worden gescand, aan de hand waarvan wordt bepaald of het product bij het genetische profiel van de gebruiker past. De DnaBand geeft bijvoorbeeld een groen licht als het product geschikt is en een rood licht als dit niet het geval is. De app doet hetzelfde en geeft daarnaast bovendien alternatieve tips als een bepaald product een rood licht veroorzaakt.
Bron: waitrose.pressarea.com

Kenia: Naivas heeft meeste Visa-transacties
De Keniaanse supermarktketen Naivas wordt door Visa International erkend als de retailer van Kenia met de meeste betaaltransacties via de creditcardmaatschappij. Volgens Naivas zijn betalingen zonder contact geld nu goed voor 39% van alle transacties. Retailbedrijven zoals Naivas betalen een toeslag aan Visa en bij Visa aangesloten banken voor elke keer dat een klant een visakaart gebruikt bij een betaling. In totaal heeft Naivas bij zijn 58 vestigingen ongeveer 1.320 kaartlezers in gebruik. Volgens Visa heeft het gebruik van de eigen creditcards bij Naivas de verwachtingen ruimschoots overtroffen.
Bron: theeastafrican.co.ke

Brazilië: Carrefour maakt entree op Bovespa-index
De Braziliaanse tak van Carrefour maakt samen met de gezondheidszorgbedrijven Hapvida Participacoes e Investimentos SA en Sul America SA mogelijk in 2020 zijn entree in de Bovespa-index. De Bovespa-index geeft een overzicht op de aandelenbeurs van São Paulo. Elke vier maanden wordt deze index vernieuwd. Bedrijven die hun entree in de index magen, zien doorgaans een verbetering in hun liquiditeit. Vooralsnog is nog niet zeker over Carrefour daadwerkelijk in de index wordt opgenomen, gezien de index voor de periode van januari tot april 2020 pas vlak voor januari wordt opgesteld.
Bron: reuters.com

Amerikanen besteden 16% tijdens vakantieweekend
Een recordaantal Amerikaanse consumenten heeft tijdens het afgelopen vakantieweekend geld uitgegeven aan zaken variërende van kleding tot speelgoed. Uit een onderzoek van de National Retail Federation (NRF) blijkt dat bijna 190 miljoen mensen aankopen hebben gedaan in de afgelopen vakantieperiode, die van Thanksgiving loopt tot Cyber Monday. Jaar op jaar is dat een toename van grofweg 14% ten opzichte van de 165 miljoen mensen van vorig jaar. Volgens de NRF is er momenteel sprake van een gezonde economie, in combinatie met een krap vakantieseizoen voor feestaankopen. Het onderzoek van de NRF is uitgevoerd op basis van een enquête onder 6.746 volwassen consumenten. Het onderzoek werd uitgevoerd door het bedrijf Prosper Insights & Analytics. Gemiddeld werd door de ondervraagde consumenten in deze periode van vijf dagen ongeveer $361,90 (€326,60) uitgegeven. Ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar is dat een toename van 16%, op de gemiddelde uitgaven van $313,29 (€282,73) die toen golden.
Bron: reuters.com

Canada: Empire breidt prikkelarme winkeluren uit
De Canadese retailgroep Empire gaat bij 450 winkels onder de eigen ketens prikkelarme winkeluren invoeren. Tijdens deze uren worden de lichten in de supermarkt gedimd en wordt de achtergrondmuziek uitgezet. Op deze manier wordt de winkelervaring geoptimaliseerd voor bijvoorbeeld klanten met autisme. De prikkelarme winkeluren werden eerder in 2018 bij wijze van pilotproject ingezet bij een vestiging van Sobeys in Prince Edward Island. Het project wordt nu doorgevoerd in vestigingen van Sobeys, Safeway, IGA, Thrifty Foods, Foodland en FreshCo. De prikkelarme winkeluren zullen op vaste tijdstippen en dagen worden gepland, zodat klanten die hier behoefte aan hebben gebruik kunnen maken van de structuur die door deze vaste uren wordt gegeven.
Bron: canadiangrocer.com

VS: Lidl opent eerste winkel in Baltimore
Lidl heeft plannen bekend gemaakt om een winkel te openen in het noordoosten van Baltimore. De eerste Lidl-winkel in deze regio zal worden geopend in een nieuw winkelcentrum met een oppervlak van 9.290 vierkante meter. De Lidl-vestiging wordt de belangrijkste huurder in het centrum en wordt opgezet aan de hand van een leasecontract voor meer dan 2.787 vierkante meter. Andere ondernemingen die ruimtes in het winkelcentrum huren zijn onder andere McDonald's, Fulton Bank, Bank of America en Sunny's Subs. Het nieuwe winkelcentrum moet met het begin van 2022 in bedrijf gaan.
Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: