Majid Al Futtaim breidt uit in Egypte en Saoedi-Arabië
Majid Al Futtaim is van plan om 16mld Egyptische ponden (€893,3mln) in de komende twee tot drie jaar in Egypte te investeren. EG£14mld (€781,6mln) hiervan wordt gebruikt voor een winkelcentrum in Caïro. Ook wil de in Dubai gevestigde retailgroep uitbreiden in Saoedi-Arabié, Oezbekistan en Oeganda. Het bedrijf gaat als onderdeel van een vijfjarenplan 2mld Saoedische rial (€480,6mln) investeren in de aanbouw van bioscopen in Saoedi-Arabië.
Bron: af.reuters.com
VK: Gratis oplaadpunten voor auto's bij Tesco
Chauffeurs met een elektrische auto kunnen deze gratis opladen bij Tesco, als hier boodschappen worden gedaan. De gratis oplaadpunten zijn geïnstalleerd bij 100 vestigingen van de keten. Vorig jaar kondigde Volkswagen aan dat een samenwerkingsverband werd opgezet met Tesco en Pod Point, met als doel om ongeveer 2.400 oplaadpunten voor elektrische auto's te installeren. Om meer aandacht voor de samenwerking te creëren bezocht Volkswagen een Tesco-winkel in Hertfordshire met het nieuwe elektrische model ID.3. Het was voor het eerst dat deze nieuwe auto in het Verenigd Koninkrijk werd gedemonstreerd. Eerder in september van dit jaar maakte de ID.3 zijn debuut tijdens de Frankfurt Motor Show. De nieuwe auto zal vanaf de zomer van 2020 te vinden zijn bij Britse Volkswagendealers. Het bezoek van Volkswagen bij Tesco viel samen met de publicatie van een onderzoek van het autobedrijf, waaruit bleek dat de gemiddelde Brit ongeveer 50 minuten per week in een supermarkt doorbrengt.
Bron: fleetnews.co.uk
Globus breidt uit in Rusland
De Duitse hypermarktketen Globus wil verder uitbreiden in Rusland. De keten betrad 13 jaar geleden de Russische markt. Op dit moment heeft het bedrijf 15 winkels in de omgeving van Moskou. In de periode van 2018/19 nam de omzet jaar op jaar met 6,4% toe tot RUB 107mld (€1,51mld). De nieuwe Russische regio's waar Globus locaties wil openen zijn onder andere Zuid-Rusland, rond Sint-Petersburg en de Wolga-regio.
Bron: retailanalysis.igd.com
Europa nog steeds dominant in wereldwijde e-commerce
Europa speelt nog steeds een dominante rol op het gebied van internationale e-commerce. Dit blijkt uit de laatste editie van de B2C E-commerce Index van VN-conferentie voor handel en ontwikkeling. De index geeft een rangschikking van landen op het gebied van e-commerce. In de top tien bevinden zich 8 Europese landen. Nederland staat net als vorig jaar bovenaan, gevolgd door Zwitserland. De enige twee niet-Europese landen in de top tien zijn Singapore op de derde positie en Australië op de tiende plaats. De rangschikking wordt bepaald door landen te analyseren met betrekking tot veilige internetservers, betrouwbare postdiensten en infrastructuur, het aantal internetgebruikers en het aantal inwoners met een rekening bij een financieel instituut dat online betalingen mogelijk kan maken.
Bron: ecommercenews.eu
71% van Britten wil duurzame kerstinkopen doen
Uit onderzoek van IGD blijkt dat met name duurzaamheid, ethiek en geld besparen belangrijke thema's zijn voor Britse consumenten tijdens de kerstdagen. De trend voor meer duurzaamheid en vegetarische voedingspatronen van het afgelopen jaar zet zich in de kerstperiode voort. Dit vormt voor supermarktketens een uitgelezen kans om de consument op deze vlakken aan te spreken. Het onderzoek stelt verder als prognose dat deze kerst de omzet met 1,2% toe zal nemen tot £21,5mld (€25,5mld). 71% van de ondervraagde consumenten geven aan dat ze specifiek gaan letten op het verminderen van de impact op het milieu. Plantaardige alternatieven staan in de top vijf voor kerstdiners. 13% van de Britse huishoudens kiest voor een vegetarisch kerstdiner. Hoewel 69% van de ondervraagde consumenten de kerstdagen ziet als een gelegenheid om flink uit te pakken, zal de gemiddelde uitgave per persoon voor het kerstdiner afnemen met £2 (€2,37).
Bron: igd.com
Frankrijk: Carrefour onthult eerste Aubert-afdeling
Carrefour heeft officieel de eerste Aubert-afdeling bij een eigen hypermarkt geopend. Eerder dit jaar werd bekend gemaakt dat Aubert-winkels in hypermarkten van Carrefour zouden worden opgezet. De eerste afdeling van Aubert bevindt zich in een hypermarkt in Seine-et-Marne, heeft een oppervlak van ongeveer 300 vierkante meter en heeft een assortiment aan ongeveer 4.000 verschillende babyproducten, hygiënische middelen, textiel en andere producten voor kinderen. De afdeling wordt gerund door een getraind team van Aubert-medewerkers. Aubert heeft volledige controle over het eigen assortiment, dat een aanvulling vormt op het aanbod aan babyproducten van Carrefour. Aubert heeft zich bij de samenstelling van het eigen aanbod vooral gericht op wat duurdere producten die doorgaans niet in supermarkten en hypermarkten te vinden zijn.
Bron: kamcity.com
België: Delhaize begint proefperiode met Deliveroo en Takeaway.com
De Belgische supermarktketen Delhaize is een pilotproject begonnen in samenwerking met de bezorgdiensten Deliveroo en Takeaway.com. Koeriers van de bezorgdiensten gaan gezonde bestellingen met een Nutri-Score van A, B of C bezorgen vanuit winkels in Antwerpen en Brussel. Het pilotproject zal drie maanden aanhouden en zal plaatsvinden via twee winkels in Antwerpen en twee winkels in Brussel. Alle winkels vallen onder het Fresh Atelier-format van Delhaize. Klanten kunnen bestellingen plaatsen via de platformen van Deliveroo en Takeaway.com. Koeriers van deze bezorgdiensten werken binnen een straal van 3 km van de winkels. Enkele gezonde producten die op deze manier kunnen worden besteld, zijn fruitsalades, wraps en verschillende soorten soep. De producten kunnen worden besteld tot de sluitingstijd van de betreffende supermarkten.
Bron: retaildetail.eu
Costco Japan begint binnenkort met online opties
Costco Japan heeft vorig jaar plannen gekondigd voor het introduceren van een online winkel. In voorbereiding voor het in werking laten gaan van het nieuwe online platform, heeft Costco Japan nu zijn bedrijfswebsite verbeterd. Ook heeft de site een nieuw ChatBot-systeem op basis van kunstmatige intelligentie. Costco adviseert zijn klanten om zich voor te bereiden door alvast online aan te melden.
Bron: retailanalysis.igd.com
Zuid-Afrika: Pick n Pay introduceert verpakkingsvrije zone
De Zuid-Afrikaanse supermarktketen Pick n Pay heeft bij wijze van pilotproject een nieuwe verpakkingsvrije zone opgezet bij zijn vestiging in de buitenwijk Constantia in Kaapstad. De zone houdt in dat consumenten de gelegenheid krijgen om een breed assortiment aan producten in te slaan, zonder dat er gebruik wordt gemaakt van verpakking. Consumenten worden aangemoedigd eigen bakjes mee te nemen. De winkel biedt ook papieren zakken en een aantal eigen herbruikbare containers aan, die ter plekke kunnen worden gekocht. Het assortiment aan producten betreft 88 droge producten verdeeld over 15 verschillende categorieën. Dit zijn onder andere droge bakproducten, ontbijtgranen, gedroogd fruit, koffiebonen, pasta, peulvruchten, rijst, kruiden, olijfolie en azijn. Elke categorie heeft ook glutenvrije opties.
Bron: businesstech.co.za
VK: M&S begint met stadsteelt bij winkels in Londen
Marks & Spencer is begonnen met de eerste fase voor het opzetten van kleine teeltkassen in winkels. De locaties waar de kleine teeltfaciliteiten worden opgezet betreffen zeven vestigingen van M&S in Londen. De kassen worden opgezet in samenwerking met Infarm. In de winkels zullen hierdoor vers geteelde en geoogste kruiden beschikbaar zijn. M&S heeft gekeken naar de omzet van zijn huidige assortiment aan kruiden, om zo te bepalen welke kruiden de prioriteit kregen tijdens de eerste fase van dit project en wat hiervoor de juiste locaties zouden zijn. M&S is de eerste Britse partner van Infarm. De eerste unit voor verticale teelt werd in medio september geïnstalleerd bij de M&S-vestiging in Clapham Junction.
Bron: retailgazette.co.uk
Canada: Mercatus werkt samen met Point Pickup aan bezorgdiensten voor retailers
Mercatus, dat gespecialiseerd is in digitale commerciële oplossingen voor de supermarktsector, werkt samen met Point Pickup Technologies aan bezorgdiensten voor retailers. Point Pickup Technologies verzorgt een breed platform voor het verwerken van bestellingen, die op de dag zelf aan huis worden bezorgd. De samenwerking zorgt voor een efficiënte en snelle manier waarmee zelfstandige supermarktketens op de trend voor online retail en thuisbezorging in kunnen springen. De joint venture van Mercatus en Point Pickup is uniek in de zin dat er voor het laatste deel van het leveringstraject gebruik wordt gemaakt van een netwerk van chauffeurs. De chauffeurs zijn getraind op het gebruik van een vast schema bij een specifieke retailer, om zo bestelde boodschappen bij de consument af te leveren.
Bron: businesswire.com
VS: Lidl bereidt eerste locatie in Philadelphia voor
Lidl is op 11 december van plan om zijn eerste supermarkt in Philadelphia te openen. Eerder dit jaar opende de discountketen zijn eerste vestiging in Pennsylvania, waarna nog eens vier locaties in deze Amerikaanse staat werden geopend. Voor het einde van dit jaar moet nog een winkel worden geopend in het noordoosten van Philadelphia. Volgens woordvoerder Chandler Ebeier is Lidl bezig om een aantal potentiële locaties te beoordelen om hier vervolgens uit te breiden.
Bron: progressivegrocer.com
Onderzoek naar Amazon wegens cloud-activiteiten
De Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC) gaat onderzoek doen naar de activiteiten van Amazon op het gebied van cloud computing. Dit meldt de nieuwssite Bloomberg op basis van anonieme bronnen. De FTC is de Amerikaanse mededingingsautoriteit. De overheidsinstantie vraagt rond bij softwarebedrijven omtrent de cloud-afdeling Amazon Web Services. Grote techbedrijven zoals Facebook, Google en ook Amazon staan op dit moment vol in de belangstelling bij de Amerikaanse overheid, met betrekking tot onderzoeken naar oneerlijke concurrentie.
Bron: reuters.com