Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aitor Sanzol, Ayecue:

"De consumptie van paddenstoelen zit in de lift in Spanje"

Spanjaarden ontdekken de culinaire mogelijkheden die champignons bieden. Ook de voedingswaarde wordt gewaardeerd, zo blijkt althans uit de groeiende vraag naar deze producten in de afgelopen jaren. Hoewel de champignons over het algemeen een redelijk stabiele afzet kent, stijgt de verkoop meestal in de weken voor kerst en nieuwjaar.

“Paddenstoelen zoals champignons zijn steeds vaker terug te vinden in gerechten waar ze vroeger geen deel van uit maakten en op momenten in het jaar dat ze nauwelijks te zien waren. Zowel gekweekte als wilde paddenstoelen doen het steeds beter in het horecakanaal, maar ook in de supermarkten en op de groothandelsmarkten”, zegt Aitor Sanzol, commercieel directeur van het Spaanse Ayecue dat onderdeel is van de groep Riberebro.

Het bedrijf uit de regio La Rioja heeft zijn omzet sinds het seizoen 2015/2016 met € 8 mln zien stijgen. “We zijn inderdaad goed bezig, maar we moeten toegeven dat we ook in een segment zitten dat de laatste tijd duidelijk goed aanslaat. In de ons omringende landen ligt de consumptie van paddenstoelen nog veel hoger. Dat is dan ook deels de verklaring waarom we de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Eén kanttekening toch: er zou best wat meer overheidssteun mogen zijn voor dit gezonde en toch wel speciale product binnen het AGF-aanbod. Het zou niet misstaan dat Europa campagnes opzette om de consumptie van in Spanje geteelde champignons te promoten, net zoals het er onlangs eentje gefinancierd heeft in Ierland met de nakende Brexit in het achterhoofd”.

Volgens Aitor Sanzol vinden de paddenstoelen steeds vlotter hun weg als bijkomend ingrediënt van bereide salades en andere kant-en-klare gerechten, wat uiteindelijk ook de consumptie van verse champignons ten goede komt. "De nieuwe generaties hebben nu eenmaal andere gewoonten en ze vragen in toenemende mate smakelijkere, gezondere en vooral handiger producten."

Ayecue teelt en zet allerlei soorten paddenstoelen af, vooral champignons, zowel conventionele als biologische. Ongeveer 90% van de productie komt op de Spaanse markt terecht en de rest wordt geëxporteerd naar landen als Frankrijk, Marokko, Portugal, Nederland en België.

Kartonnen bakjes voor de paddenstoelen
Het bedrijf heeft ook goed begrepen dat de consument het overmatige gebruik van plastic niet meer aanvaardt. Na een aantal jaren van studies en tests is het erin geslaagd het plastic van de paddenstoelenverpakkingen grotendeels te vervangen door karton.

“De bezorgdheid van de consument over de toekomst van de planeet op middellange en lange termijn neemt toe, en terecht. Wij denken niet licht over dit probleem en daarom zijn we al een tijdje op zoek naar alternatieven voor onze plastic verpakkingen. Het lijkt misschien gemakkelijk, maar het heeft het ons best wat tijd gekost de juiste formule te vinden om paddenstoelen in karton te verpakken. Uiteindelijk zijn we erin geslaagd een doosje te maken dat ademt, stevig is en de juiste omstandigheden creëert voor het vochtgehalte. Het garandeert dezelfde houdbaarheid van het product als de vorige plastic verpakkingen. Nu hebben we een 100% biologisch afbreekbaar, recyclebaar en hernieuwbaar materiaal. Alle bomen die we omhakken voor de productie van deze gecertificeerde kartonnen doosjes worden immers herplant”, zegt Sanzol.

De kartonnen trays zullen het nog een tijdje moeten doen met het plastic dat de paddenstoel bedekt en beschermt, zoals flowpack of film. “We zijn ervan bewust dat plastic niet van de ene op de andere dag zomaar kan verdwijnen. We moeten daar realistisch in zijn. Het gaat erom stap voor stap bij te dragen aan de bescherming van het milieu en we moeten ook werken aan meer en vooral betere recycling van plastic. Dit is niet zomaar een vrijblijvende oefening in innovatie, maar een verantwoordelijkheid die we allemaal dragen. We rekenen erop dat de retail ook in dit verhaal stapt want de consument is ongetwijfeld bereid, als er maar geen misbruik van gemaakt wordt, een iets hogere prijs te betalen voor een duurzaam en maatschappelijk verantwoord product."

Voor meer informatie:
Aitor Sanzol Usoz
Ayecue
Tel: +34 941390044
Mobiel:+34 652804147
[email protected]
www.riberebro.com

Publicatiedatum: