Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
“Innoveren in rassen is broodnodig”

De Spaanse artisjok valt in de smaak in Europa

“Het artisjokseizoen is in oktober van start gegaan. Ondanks de hoge temperaturen die de teelt hebben beïnvloed, blijven de prijzen binnen winstgevende marges voor de teler”, zegt Javier Rillo, productiehoofd van de Spaanse telersvereniging Benihort. “De hoge temperaturen hebben ertoe geleid dat het product niet de kwaliteit haalt om als eerste categorie of premium op de markt te worden gebracht. Maar dankzij de diversificatie en innovatie in rassen blijven de volumes stabiel en kunnen we een goede afzet garanderen om alle klanten te beleveren. We betreden zelfs markten waar de artisjok voorheen nauwelijks bekend was, zoals Duitsland”, zegt Javier.

Het productiehoofd legt uit dat er nieuwe hybride rassen worden opgenomen om de campagne iets eerder te starten en uit te breiden. “Het doel is om aan de supermarktprogramma's te kunnen voldoen. Daarvoor breiden we ons areaal uit en testen we ook met telers uit andere regio's. Dit jaar hebben we zeven rassen geteeld om de verschillende soorten klantenwensen te kunnen bevredigen. Zo consumeert Frankrijk enkele variëteiten, terwijl Italië de voorkeur geeft aan andere rassen en Spanje bij voorbeeld aan weer andere”.

Volgens Javier Rillo overtuigt de artisjok, hoewel het een typisch Mediterraans product is, steeds meer nieuwe markten. De houdbaarheid van het product laat evenwel niet toe verre markten te betreden: “De variëteit die nooit zijn positie verliest, is de artisjok met beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Wij zijn de enige in heel Europa met een BOB. Jaarlijks produceren we 5 mln kilo artisjok, waarvan 1 mln de Benicarló-artisjok met BOB. Andere artisjokken met louter oorsprongsbenaming zijn niet vergelijkbaar”, zegt Javier.

Een van de grootste Valenciaanse coöperaties
Benihort werd bijna 75 jaar geleden opgericht en zet traditionele, Spaanse producten zoals artisjok, bloemkool, witte kool, prei en watermeloen af. Momenteel is de telersvereniging een referentie onder de coöperaties van Valencia en in 2018 heeft het een volume van 35.000 ton groenten en evenveel ton citrus geteeld.

Met een teelt op 2.300 hectare waarvan 20.000 vierkante meter kassen en met de bijbehorende vermeerderingsbedrijven en kwekerijen klokt de telersvereniging af op een jaarlijkse productie van 70 mln kilo groenten en fruit. De helft van de groenten wordt geëxporteerd. Europa is de belangrijkste bestemming, vooral dan Duitsland, Nederland, Frankrijk, Oost-Europa, de Scandinavische landen en het Verenigd Koninkrijk.

De 1.800 leden kunnen terugvallen op technische bijstand, aankoop van meststoffen, gewasbeschermingsmiddelen, brandstoffen en andere noodzakelijke producten in het dagelijks leven van de teler. Ook biedt de vereniging de leden meerdere diensten aan: advies, verzekeringen, telefonie, boekhouding, machinehuur, enz.

‘Meesters der aarde’ sinds 75 jaar
In 2021 wordt Benihort 75 jaar en het blijft aan de toekomst werken. “We willen ons marktaandeel in Spanje en Europa blijven verhogen en voldoen aan de vraag van centrale inkoopmarkten en supermarkten. Daarom hebben we dan ook ons huismerk Main gecreëerd”, legt Javier Rillo uit.

De directeur van Benihort, Guillermo Edo, presenteerde het huismerk tijdens Fruit Attraction. “Main is een merk dat de kwaliteit en de verscheidenheid van de producten van ons bedrijf in de verf zal zetten. We willen met ons merk jaarrond een goede service bieden aan de klant. Main zal ons ook in staat stellen nieuwe producten op de markt te brengen, maar altijd met de bekende, traditionele smaak”.

“Het nieuwe merk ‘Main. Meesters der aarde’, heeft als logo de M die staat voor: ‘Maestrat, maestros, mar y montaña’ (de regio Maestrazgo, meesters, zee en bergen). Onze producten worden steeds professioneler en de nieuwe lijn beoogt innovatie op basis van diversificatie. Om maar enkele topproducten van ons merk op te noemen: sla in zakjes, romaine harten, verschillende artisjokhybriden, enz. De consument zoekt aldoor naar innovatieve producten. Zo is er het geval van de paarse artisjok: de drie variëteiten die we hebben gelanceerd, zijn in Spanje zeer goed bevallen. We hebben voor een mooie verpakking gezorgd want ook dat is belangrijk voor de verkoper en de consument”, zegt Javier Rillo.

“Ook de bio-lijn krijgt aandacht met Benihort Bio. Hier is het belangrijk de magazijnstrategie verder te ontwikkelen. Dit punt is van cruciaal belang voor de bio-teelt en meer in het bijzonder voor citrus, waar de verpakkingslijn exclusief moet worden aangepast”, besluit Javier Rillo.

 

Voor meer informatie:
Sunny López Fibla (communicatieverantwoordelijke)
BENIHORT
Polígono Industrial El Collet
12580 Benicarló (Castellón) - Spanje
Tel: + 34 964470450
[email protected]
www.benihort.com

Publicatiedatum: