De doorbraak voor CTU Flevokust laat niet lang op zich wachten. De innovatieve en nauwe samenwerking tussen opdrachtgevers, ‘end-to-end containerized provider’ Maersk en de nieuwe containerterminal in de in 2018 geopende Flevokust Haven in Flevoland maakt op diverse fronten het verschil in transport over water. Toenemende economische successen en een forse milieuslag liggen binnen handbereik, zo meldt de nieuwe editie van Food Locaties Nederland
Flevokust Haven heeft een logistieke functie met de nadruk op de containerterminal. Daarnaast zijn er ook mogelijkheden voor bulk, stukgoed, projectlading en andere activiteiten. De haven maakt deel uit van de maritieme strategie van de Provincie Flevoland en biedt een veelzijdig perspectief voor onder meer de regio en hoogwaardige nieuwe vestigers. Lelystad zet in op de sectoren agro/food en de maakindustrie, maar ook de circulaire economie.
Slim alternatief
Waterman Onions, één van de gebruikers van het eerste uur van CTU Flevokust, vaart wel bij de gemaakte omslag. “Ruim twintig jaar geleden verhuisden wij vanuit Zeeland naar Emmeloord, een vestigingsplaats midden in het grootste nationale productiegebied voor - wat ons betreft voornamelijk - uien, maar ook aardappelen, kool en wortelen,” zegt Erik Waterman, directeur van Waterman Onions. “Tot voor enkele jaren geleden waren ook wij onbekend met de binnenvaart, maar de congestie op de wegen van en naar de mainports en de wachttijden in met name de Rotterdamse haven waren we meer dan beu. Ongeveer 90 % van onze export verlaat ons land via Rotterdam.” Waterman Onions exporteert buiten Europa naar Aziatische landen, Centraal Amerika en het Caraïbisch gebied.
“Het ondervinden van vervoersproblemen ging bij ons niet gepaard met koudwatervrees,” vervolgt Waterman. “Transport over water leek misschien in eerste instantie enigszins omslachtig, maar bewijst zich, zoals wij verwachtten, binnen ‘no time’ langdurig als zeer efficiënt,” zegt hij. “Het is een slim alternatief voor wegvervoer. Daarmee zijn we slagvaardig en kunnen we onze klanten beter en sneller helpen dan ooit. Flexibel en vlot krijgen wij de gereed staande containers in de mainport. Maersk kan ons ook in het piekseizoen tijdig en met voldoende reefer containers tegemoetkomen. Daarnaast kunnen wij met het mijden van kilometers over de weg een bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen, maar ook aan het al dan niet economisch welbevinden van andere weggebruikers. Transport over water vergt slechts een goede voorbereiding op maat.”
Vooruitzien
Voor Waterman Onions en andere bedrijven was er al een lijndienst via CTU, nog vóór de opening van Flevokust Haven. Dit in een containerhaven met een tijdelijke kade bij de nabijgelegen Maxima Centrale. Deze centrale kan binnenkort met eigenaar Engie ambities op het gebied van energietransitie waarmaken. Zo kunnen bij de vestiging van grote warehouses en koelbedrijven in Lelystad energiestromen worden gekoppeld en kan de restwarmte worden gebruikt.
Voor Flevokust Haven is uitgebreid onderzoek verricht naar ladingstromen, volgens CTU manager Etienne Morriën. “De conclusie was dat meer dan de helft van de lading die door deze regio gaat niet wordt verscheept, daar waar dit wel het beste alternatief zou zijn,” geeft hij aan. ”Flevoland ligt aan één van de meest drukke nationale binnenvaartroutes. De containerhaven maakt het mogelijk om met name agro- en foodbedrijven logistieke ketenkostenverlaging te bieden en ver weg gesitueerde markten te bedienen. Ook zijn er uiteenlopende productiebedrijven die importeren en exporteren met gebruik van containers. Samen met de verladers willen we bereiken dat volle, vertrekkende containers ook vol terugkeren. Ons maatschappelijk verantwoord ondernemen is mede gericht op toekomstige generaties. Transport over water is de meest milieuvriendelijke vervoersmodaliteit die er is, al voldoen ook onze trucks aan de hoogste milieueisen. Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerking met alle marktpartijen een noodzaak is voor het welslagen van ambitieuze plannen. Als achterland moeten we op het gebied van ladinggroei proactief optreden en met innovatieve oplossingen de binnenvaart concurrerend, flexibel en betrouwbaar houden. Ook de mainport managers ondersteunen projecten die het belang van de sector beogen. Een juiste afhandeling van de containerbinnenvaart is van groot belang voor de ontwikkeling van Nederland als efficiënte en probate Europese logistieke hub.” De inlandterminal biedt momenteel al aansluiting voor 100 reefer containers.
Maatwerk
Lelystad heeft een gunstige ligging, volgens Hilmar Smit, senior sales executive Reefer van Maersk. Hij wijst erop dat Noord-Nederland een omvangrijke reefer containermarkt is en vele ondernemingen telt in de agro, frites en vis. “Mede gezien de potentie van CTU Flevokust steken wij onze nek uit om voor de mondiale export tijdig reefers op te stellen in dit achterland,” zegt hij. “Graag differentiëren wij ons met complexe materie. Daarmee kunnen wij toegevoegde waarde bieden. Zo krijgt transport over water via Lelystad nu een voorsprong qua tijd en is snelheid van levering ook geen probleem meer bij ‘last minute’ orderverwerking. De grote partijen zitten ‘kort op hun business’. In hun hoogseizoen gaat het vaak om het verschepen van tonnen aan producten in korte perioden, waarbij bovendien ontvangers veelal werken met import licenties.”
Samenwerking met CTU en Maersk leidt voor bedrijven tot een verbeterde ’supply chain’ en minder pieken en dalen, volgens Smit. “Zo kunnen ondernemers hun productie gemakkelijker afstemmen, hun logistieke proces beter inrichten en met de barge concurreren met exporteurs in het zuiden. Ook opereren zij daarmee toekomstbestendig, wat voor steeds meer klanten een ‘must’ is.” De reefers komen in Flevokust Haven op basis van ‘forecast’. Smit: “Samen met CTU gaan wij eerst met de klant in gesprek. Wij kijken vooruit met onder meer de equipmentafdeling en willen steeds exact weten hoe wij iedere opdrachtgever het beste kunnen bedienen. We focussen bij voortduring op praktische vernieuwingen en maken onze keuzen op basis van planning en continue onderlinge communicatie. Verder kunnen we veel monitoren.”
CTU en Maersk leveren maatwerk. ”Zo kunnen we inhaken op de markt,” benadrukt Smit. “Wij kennen overal de lokale politiek en hebben veel te bieden: samen met de Maersk bedrijfsonderdelen Hamburg Sud, Safmarine en Sealand beschikken wij over meer dan 360.000 reefers. Het boeken van reefers via de Maersk website gaat inmiddels net zo snel en gemakkelijk als het boeken van een vliegtuigstoel met een bevestiging binnen enkele minuten. Momenteel is Maersk bezig met een transformatie van ‘container carrie’ naar ‘end-to-end containerized logistic provider’. Daarmee komen we tegemoet aan de behoefte van onze klanten op het gebied van ‘end-to-end coldchain solutions’ in de reefer markt.
Driehoeksrelatie
Morriën: “CTU Flevokust houdt samen met Maersk de balans erin met tussenchecks en een oproepsysteem. Ons samenspel met de klant is in de praktijk een dynamische en goed functionerende driehoeksrelatie met korte lijnen en de inzet van moderne communicatiesystemen. Dat is vooral van belang bij seizoenspieken. Wij zijn blij dat bedrijven zoals Waterman Onions vertrouwen hebben in één reefer partij. Dat werkt goed, want ook wij zijn bijvoorbeeld geen voorstander van leeg terugkerende containers.”
“Maersk heeft voor ons een depot neergezet bij CTU Flevokust, waar wij kunnen laden en lossen. Onze opdrachtgevers zijn wij snel van dienst, omdat wij niet eerst containers moeten laten ophalen, maar er direct over kunnen beschikken. Transport over water is ons inziens een veel betere oplossing dan vervoer over de weg. Wij boeken nu tijd-, geld- en ruimtewinst én zijn een stuk duurzamer aan de slag,” aldus Waterman.
Voor meer informatie:
CTU
Etienne Morriën, directeur
030 - 2409713
[email protected]
www.ctu.nl
Hilmar Smit,
Maersk
Tel: 010 – 7127098
[email protected]
www.maersk.com
Erik Waterman
Waterman Onions
0527 – 617496
[email protected]
www.waterman-onions.nl
Bron: Food Locaties Nederland