Dinsdag 3 december organiseerde Vereniging Flevofood een kennisbijeenkomst voor leden, netwerkpartners en geïnteresseerden met als thema 'werken met food waste'. De middag was een ontmoeting tussen bedrijven die actief zijn in landbouw, verwerking, logistiek, handel, horeca, catering en retail, die op deze bijeenkomst een samenwerking konden oppakken. Het evenement vond plaats bij Pier16 in Nagele.
Sfeerimpressie van de kennisbijeenkomst (foto: Anita Boots)
Voorzitter Martin Topper gaf de inleiding en bleef daarbij dichtbij huis. Als teler van oerpeen en oerbiet (kroten), heeft hij een enorm volume aan producten die niet helemaal aan de standaard voldoen. "Of de producten nu te krom, te lang, met een scheurtje, of een ander ongemak hebben, de smaak blijft hetzelfde. Maar retail en groothandel willen het niet hebben, want het past bijvoorbeeld niet in het daarvoor bestemde vakje in de koeling."
Verspillingsproducten
Chantal Engelen gaf daarna een presentatie over wat haar bedrijf ‘Kromkommer’ allemaal doet voor gelijke rechten van alle groenten en fruit. Hierbij werd duidelijk hoeveel voedsel er wereldwijd verspild wordt. "Eén derde van al het geproduceerde voedsel belandt in de vuilnisbak." Ze vertelde verder over de producten die je allemaal van deze zogenaamde foodwaste kunt maken. In het geval van de producten van Martin zijn dat bijvoorbeeld pastinaaksoep, bietenchutney, paarse peenjam, vegan burger van gele wortel, wortelsap en bietenfriet: zomaar een greep uit de mogelijkheden die al daadwerkelijk geproduceerd zijn.
Krachten bundelen
Daarna was het de beurt aan Mark Fredriks van Local to local om in te zoomen op de vermarkting van deze foodwaste. Hij heeft een test gedaan bij bedrijven, waar medewerkers deze producten konden meenemen tegen een ‘wat je ervoor over hebt’ principe. Dit geld vloeide rechtstreeks terug naar de teler. Hij zoomde in zijn verhaal verder in op het belang van samenwerken en gezamenlijk optrekken om zo de krachten te bundelen en de producten te vermarkten. Daarmee bedrukte hij meer de holistische gedachte van community building.
De aanwezigen genoten als laatste nog van diverse hapjes en drankjes, alles gemaakt van waste producten zoals de vegan wortelburger, bitterballen van Schipholgans, een Allybiertje, bietenfriet en Eau de Vie van restfruit.
"Een waardevolle middag, georganiseerd door een club die echt verbindingen maakt door zich af te vragen: hoe kunnen we elkaar versterken?" concludeerde Hendrik Braam, directeur van Bakkerij Zonnelied en kersvers lid van FlevoFood.
Voor meer informatie:
FlevoFood
E: i[email protected]
W: https://flevofood.com/