Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage PalTrade B2B-bijeenkomst Amsterdam

"Palestina heeft Nederlandse markt veel te bieden"

Op maandag 9 december verzamelden Palestijnse telers en leveranciers van dadels, verse kruiden en olijfolie en diverse Nederlandse afnemers zich in Amsterdam voor een B2B- en netwerkevenement. De bijeenkomst kwam tot stand dankzij de samenwerking van het Palestine Trade Centre (PalTrade) en de Europese Unie. Mohammed Nuseibeh, directeur van PalTrade, verzorgde de opening van evenement, die werd gevolgd door een presentatie van de RVO over de beschikbare programma's om de handelsbetrekkingen tussen de twee landen te bevorderen. De bijeenkomst werd bijgewoond door zeven Palestijnse leveranciers en ruim 15 Nederlandse inkopers. 

Klik hier voor de fotoreportage.

Bevorderen van groene economie in Palestina
Het evenement vloeide voort uit een driejarig initiatief ter bevordering van een groene economie in Palestina. Nuseibeh lichtte dit toe: "Dit is een door de EU geïnitieerd project en samen met het Palestine Trade Centre richt dit project zich op het tot stand brengen van een groene economie in Palestina. Hierbij worden zowel bedrijven als de overheid betrokken. Het eerste deel van dit project is gericht op het creëren van een beleidskader voor de Palestijnse autoriteiten om de toepassing van milieuvriendelijke producten en methoden te bevorderen en regelgeving door te voeren om telers te stimuleren duurzamer te werken. Het tweede deel bestaat uit het ondersteunen van bedrijven die omschakelen naar milieuvriendelijker teeltmethoden. Dit kan bijvoorbeeld door ze te helpen met het verkrijgen van licenties en certificaten en door ze in contact te brengen met markten die interesse in groene producten hebben, bijvoorbeeld door middel van een bijeenkomst als deze."

Uitgebreid marktonderzoek
Het Palestine Trade Center heeft drie Europese markten op het oog die waarschijnlijk de grootste belangstelling voor milieuvriendelijke producten uit Palestina zullen hebben en dit zijn Frankrijk, Nederland en Duitsland. Er werd in deze landen uitgebreid marktonderzoek gedaan. 

Monique Harmsen voerde dit marktonderzoek uit en lichtte haar bevindingen toe: "We hebben gekeken naar het marktpotentieel voor producten van Palestijnse herkomst in deze landen. We keken naar de manier waarop deze markten werken, waar de vraag is en welke regels er gelden. Aan de hand hiervan hebben we exportgidsen opgesteld om bedrijven te helpen bij het zakendoen op deze markten. Uit ons onderzoek bleek dat Nederland het grootste potentieel biedt voor producten uit Palestina. "

Nuseibeh: "Tijdens dit evenement richtten we ons op drie belangrijke producten: dadels, kruiden en olijfolie. Deze producten werden gekozen omdat uit onze studie bleek dat ze de meeste kansen bieden op de Europese markt."

Succesvol netwerkevent
Zeven bedrijven namen deel aan het netwerkevent, dat informeel van opzet was. Na welkomstwoorden van Nuseibeh en Geert Bode van de RVO, vonden er korte ontmoetingen van 15 minuten plaats tussen de leveranciers en inkopers.

Momen Sinokot van Palestine Gardens, een dadelteler, kijkt met tevredenheid terug op het evenement. "We hebben de juiste mensen ontmoet. Het is erg moeilijk om voet aan de grond te krijgen op de Europese markt en een evenement zoals dit is voor ons de ideale gelegenheid om met nieuwe afnemers in contact te komen en zelfs deals te sluiten."

In zijn welkomstwoord zei Nuseibeh het volgende: "PalTrade werd in 1988 opgericht en ons doel is het bevorderen van de Palestijnse export door middel van B2B-meetings zoals deze en door het organiseren van vakbeurzen, doen marktonderzoek en het stimuleren van handelsverdragen. Door middel van deze bijeenkomst hopen we te kunnen laten zien welke geweldige producten Palestina de Nederlandse markt te bieden heeft."

Klik hier voor de fotoreportage.

Publicatiedatum: