Strikt genomen zijn ZON en het Heldense aspergebedrijf Teboza concurrenten. Maar zo gedragen beide partijen zich allerminst. Sterker nog: een paar jaar geleden zetten zij zelfs samen een aspergemerk in de markt: Limburgse Asperges. Teboza-directeur Will Teeuwen vertelt in een interview met ZON Magazine: "Ik hoop van harte dat we die samenwerking verder kunnen uitbouwen. Dat lukt alleen als we het product centraal blijven stellen."
Teboza-directeur Will Teeuwen
Er zijn maar weinig professionele spelers op de aspergemarkt. Daarom is het juist belangrijk dat die spelers het goed met elkaar kunnen vinden, zegt Teboza-directeur Will Teeuwen. "Als die weinige spelers elkaar in de wielen zouden fietsen, zou dat uiteindelijk niemand ten goede komen. Alleen als je onderkent dat je een gemeenschappelijk belang hebt om het product zo positief mogelijk in de markt te zetten, kun je er ook het maximale uithalen. Je moet niet bezig zijn met je eigen positie, maar met het product. Dát moet centraal staan. Dan kun je ook met een concurrent samenwerken, zoals Teboza en ZON al jarenlang doen. Hetzelfde doet Teboza overigens ook met enkele bedrijven die net als wij aspergeplanten kweken en verhandelen. Uiteraard kan dat alleen met bedrijven waarmee je op dezelfde golflengte zit en die dezelfde werkwijze hanteren. Zo moet je onze samenwerking met ZON ook zien."
Kracht
60 à 70 procent van de Nederlandse asperges komt uit Limburg. Limburg is daarmee van oudsher dé aspergeregio van Nederland. Van die kracht moeten ZON en Teboza samen gebruik maken, is Teeuwens overtuiging. "Dat doen we bijvoorbeeld met het merk Limburgse Asperges dat Teboza en ZON samen in de markt zetten. Onze klanten krijgen Limburgse Asperges en hetzelfde geldt voor de klanten van ZON."
Hoe kunnen ZON en Teboza die samenwerking uitbreiden en versterken? "Voor de productpromotie is het heel belangrijk dat er een bepaalde concentratie van aanbod in deze regio blijft. ZON is een betrouwbare partner in de markt, niet alleen voor Teboza, maar ook voor anderen. ZON is verder een transparante en een solide organisatie en dat vinden wij belangrijk. Ook voor de telers is ZON een heel betrouwbare partner. Als een teler ergens anders wil gaan leveren, is die betrouwbaarheid niet zomaar gewaarborgd. Ik weet ook wel dat het gras bij de buurman altijd groener lijkt, maar ik denk dat telers ZON de kans moeten geven om – zeker nu ZON daar de financiële middelen voor heeft – zich te concentreren op de toekomst."
Betrouwbare partner
"Eerlijk is eerlijk, ik zeg dit ook uit eigenbelang. Teboza wil ZON niet verliezen als betrouwbare partner. Versnippering komt uiteindelijk het product niet ten goede. Natuurlijk, de wereld verandert en dus ook de aspergewereld en dus moeten we daarop anticiperen. Ik vind dat de telers ZON de kans moeten geven om dat te doen, om het product nóg beter in de markt te zetten. ZON heeft tijd nodig om daar met een goed plan voor te komen. Asperges is sowieso een meerjarenproduct. Een perceel gaat acht, negen jaar mee. Daar past geen korte termijn denkwerk bij."
De prijzen van asperges stonden de afgelopen jaren behoorlijk onder druk, onder meer als gevolg van areaaluitbreiding en dus een toename van het aanbod. Kan de samenwerking tussen ZON en Teboza hier ook nog iets in betekenen? "Op het moment dat alles goed gaat, is iedereen bereid om samen te werken. Maar op het moment dat er ook maar iets fout gaat, is het in een keer iedereen voor zich en god voor ons allen. Terwijl je elkaar juist moet opzoeken op het moment dat er problemen zijn. Individueel kan een teler geen vuist maken, zeker een kleinere teler niet. Dat geldt voor Teboza net zo zeer; wij zijn ook nergens zonder samenwerking."
"En op het moment dat de prijzen slecht zijn, kunnen wij daar wel iedereen de schuld van geven, maar we kunnen ons beter afvragen waar het door komt dat de prijzen slecht zijn. Het is natuurlijk allemaal een kwestie van vraag en aanbod. Als er te veel aanbod is, is de prijs niet goed, dat geldt voor elk product, of je nou asperges teelt of iets anders produceert. Als er ergens een overaanbod is, is de producent altijd oorzaak nummer één. We moeten ons realiseren dat we niet hebben gekeken naar wat de markt kan accepteren. We zijn gewoon meer en meer gaan produceren, totdat we op een punt uitkwamen dat er te veel is. Dan moet je als producent ook het lef hebben om met de vinger naar jezelf te wijzen en niet naar je afzetorganisatie. Een afzetorganisatie kan hooguit wat bijsturen, maar de teler is verantwoordelijk voor de hoeveelheid product die hij produceert."
Verantwoordelijkheid
"Ik zeg niet dat elke teler zelf zijn product in de markt moet zetten zoals wij dat bij Teboza doen want dat is de moeilijkste weg. Maar als je als teler het vertrouwen aan een afzetorganisatie geeft om je product in de markt te zetten, dan houdt het niet op bij het afleveren van een pallet product. Dan moet je samen met die afzetorganisatie in gesprek over de vraag wat die organisatie kan verkopen. Sluit het product dat je aanbiedt zowel kwalitatief als kwantitatief wel aan op de markt? Dat is je gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daar moet je als teler ook over willen nadenken."
"Daarom adviseer ik telers en afzetorganisatie te kijken naar het totale aanbod dat de markt aan kan in bepaalde periodes. Op die manier kun je de prijs op een redelijk niveau houden. Telers moeten meer verantwoordelijkheid nemen voor het totale aanbod dat ze produceren. Best lastig, geef ik toe. Toch denk ik dat die discussie veel meer gevoerd moet worden. Zolang dat niet gebeurt, blijven we in dezelfde molen rondrennen. Telers moeten zich realiseren dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor bepaalde situaties die in de markt zijn ontstaan. Ik denk dat ZON hier ook een taak in heeft. ZON zou die discussie kunnen stimuleren en faciliteren."
Bron: ZON Magazine