In 2019 haalde BelOrta een productomzet van 451 miljoen euro. Dit is net iets hoger dan het resultaat van 2018 (+0,3%) en tevens het hoogste resultaat ooit voor de coöperatie met vestigingen in Sint-Katelijne-Waver, Borgloon en Zellik. Met 671 miljoen eenheden verse groenten en fruit (omgerekend 502 miljoen kg) klokt BelOrta ook qua volume af op een record. Tekenend voor 2019 echter zijn de sterk uiteenlopende resultaten per product.
Groenten en fruit zijn – in tegenstelling tot vele andere consumentengoederen – een klimaatafhankelijk product. Uiteraard brengt deze weersafhankelijkheid ook enkele uitdagingen met zich mee.
Expansie portfolio groenten
"Ook aan groentezijde stelden de weersomstandigheden ons op de proef", vertelt Philippe Appeltans, algemeen directeur van BelOrta. "Het koude en wisselvallige weer in het voorjaar leidde tot een zwakke opstart van zowel de productie- als consumptiecijfers voor 2019. De hitte en droogte later in het jaar brachten dan weer een lagere productie alsook een onregelmatige productbeschikbaarheid – in het bijzonder voor vollegrondsgroenten – met zich mee. Positieve keerzijde van deze medaille is de sterke consumentenvraag naar vruchtgroenten als tomaten, aubergines en komkommers tijdens de afgelopen zomer die af en toe tropische proporties aannam."
Ondertussen heeft BelOrta een assortiment van meer dan 140 lokaal geteelde soorten groenten en kruiden. Ook in 2019 werd werk gemaakt van de lancering van diverse nieuwe variëteiten en concepten. De vraag naar variatie en specialties vanwege de consument geeft aanleiding tot een alsmaar groeiend aanbod tomatensoorten alsook een sterk gamma snackgroenten (o.a. tomaat, paprika en komkommer). Niettemin mag het blijvend belang van aloude klassiekers niet onderschat worden. Zowel witloof – in alle maatsorteringen en verpakkingen – als asperges blijven een populaire referentie bij de Belgische consument.
Fruit, vernieuwing en diversificatie loont
"De extreem warme en droge zomer van 2018 zorgde internationaal voor een erg hoge productie met daarenboven heel wat afwijkende maten in appels en peren. Deze factoren veroorzaakten ook in de eerste jaarhelft van 2019 een problematische vermarkting van beide producten. Het nieuwe seizoen oogst 2019 verloopt iets beter door lagere producties in binnen- en buitenland. Lichtpunten dit jaar waren de clubrassen zoals de Belgische Kanzi-appel die een beter resultaat lieten optekenen. De warme zomer van 2019 zorgden voor hoge zoetheid van het fruit maar de hitteperiodes veroorzaakten ook veel schade als gevolg van zonnebrand bij o.a. appels en enkele bessensoorten", aldus Appeltans.
"Opvallend dit jaar was de recordproductie van kersen. Maar liefst 2,7 miljoen kg zoete kersen werden er aangevoerd door de BelOrta-producenten. Dankzij investeringen in efficiënte koel- en sorteercapaciteit werden deze kersen in beste conditie tot bij de consument gebracht waardoor deze kon genieten van een kraakvers Belgisch seizoensproduct", vervolgt de algemeen directeur.
Dankzij de optimale inzet van rassen en teeltsystemen kende BelOrta dit jaar een gelijkmatige spreiding van het aanbod van meer dan 10 miljoen kg aardbeien in 2019.
"De vermarkting van de Belgische pruim BelOPlum - in 2018 voor het eerst op de markt gebracht- werd ook verder succesvol verdergezet. Bovendien bestendigt BelOrta haar positie als Belgisch marktleider in het ruime assortiment houtige kleinfruit waaronder frambozen, braambessen, blauwe bessen en rode bessen."
Bio kent een groei van meer dan 40%
"Ook BelOrta Bio nam opnieuw een sprong voorwaarts in 2019. Sinds 2010 merken we jaarlijks een stijging van de totale besteding aan bio-producten in België, niet in het minst bij groenten en fruit. Steeds meer Belgen kiezen vaker voor bio. Ook vanuit BelOrta groeien we mee, zowel qua aantal telers, areaal als assortiment. Ondertussen telt ons assortiment reeds 100 bio-referenties. Vooral bij tomaten, komkommer en paprika kenden we de afgelopen jaren een opvallende groei", constateert Philippe.
Verpakking, op de voorpost op weg naar een duurzame wereld
Binnen BelOrta is het verpakkingsvraagstuk een heel belangrijk issue. "Op vele vlakken verkeren we in een tweespalt. Enerzijds wordt kleinverpakking als een zware en te vermijden belasting van het milieu gezien", zegt Appeltans. "Anderzijds zijn verpakkingen noodzakelijk in het huidige consumentenlandschap met online-shoppen, selfscanning en verspakketten. Last but not least is kleinverpakking vaak dé oplossing in de strijd tegen foodwaste. Een tweede vraagstuk situeert zich in de materialenkeuze. Plastic wordt vaak afgeschilderd als zwaar milieubelastend. Recyclage van materialen als plastic vormt niettemin de basis van duurzame circulaire systemen. Onze plastic aardbeipunnets worden voor 100% gemaakt op basis van gerecycleerde PET. Op verschillende plaatsen mogen deze ook reeds in de PMD-zak waardoor ze op hun beurt opnieuw gerecycleerd kunnen worden. Op die manier creëer je een gesloten circulair systeem met een lagere milieu-impact als bij andere verpakkingsmaterialen."
Naast deze verpakkingsoplossingen gaat BelOrta samen met zijn klanten op zoek naar innovatieve verpakkingen. De lanceringen van de kartonnen punnets voor zachtfruit en de sleeve-verpakkingen voor appels en peren gingen zeker niet onopgemerkt voorbij en kregen veel bijval.
BelOrta groenten en fruit, goed opgemerkt
Sinds 2016 voert BelOrta een 360° marketingcampagne om het merk bekend te maken bij de Belgen. BelOrta-producten worden geteeld en vermarkt met heel wat aandacht voor smaak, versheid en duurzaamheid. Dit vergt heel wat inspanningen van zowel producenten als de veiling. Om te vermijden dat deze hoogwaardige groenten en fruit ongemerkt tot bij de consument zouden komen, wordt via marketinginspanningen een merk gecreëerd om deze producten weg te halen uit de anonimiteit en ze een gezicht geven. Ook in 2020 zal volop ingezet worden op het verhogen van de merkbekendheid.
Op zoek naar verdere internationale marktverruiming
"Ook op de internationale groenten- en fruitmarkt weerklinkt de BelOrta stem steeds luider. Producten van BelOrta vonden in 2019 hun weg naar 75 landen wereldwijd. BelOrta maakt permanent werk van nieuwe marktontwikkeling. Deze inpassingen werpen duidelijk hun vruchten af : het BelOrta merk is intussen zichtbaar tot ver buiten het Europese continent – met BelOrta-branded verpakkingen voor o.a. Conference peren in China, Brazilië en Mexico", besluit Philippe.
Voor meer informatie:
Philippe Appeltans
Algemeen directeur
BelOrta
+32(0)15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be