Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
C. Laffon, Hnos Fernández López:

"Bananen uit derde landen en de Canarische eilanden zitten elkaar niet in de weg"

Voor de Spaanse AGF-sector is de periode van voor de kerst tot aan Driekoningen niet de beste voor de afzet. "Over het algemeen is de consumptie van groenten en fruit in Spanje het hele jaar door hoog. De Spanjaarden eten vooral groenten en fruit omdat die gezond zijn. Die gedachte neemt tijdens de feestdagen met zijn copieuze maaltijden dan ook wat af in tegenstelling tot andere Europese landen waar fruit precies dan een prominente plaats inneemt in de voorraadkasten", zegt Christophe Laffon, commercieel directeur van het Spaanse Hnos Fernández López.

Continue groei van de retail ten opzichte van de groothandel

Het bedrijf richt zich voor meer dan 95% op de Spaanse markt, waar het zowel de retail als de groothandel bevoorraadt met verkooppunten in de versmarkten van Barcelona, Sabadell, Lleida, Tarragona, Alicante/Cox, Madrid, Sevilla en Tenerife.

Volgens Christophe Laffon blijft de retail in Spanje met een groei van 1% per jaar qua marktaandeel terrein veroveren op de groothandel. “Ongeveer 27% van onze omzet halen we uit de afzet aan gespecialiseerde winkels via ons verkoopnetwerk op de groothandelsmarkten, terwijl ongeveer 45% afkomstig is van de afzet aan de grote supermarktketens, waar we de afgelopen jaren fors in hebben geïnvesteerd. Onze omzet afhankelijk van de retail is de laatste vijf jaar dan ook gestegen en vertegenwoordigt het leeuwendeel van de groei die het bedrijf doormaakt. Hoewel de Spaanse aankopen van overige consumptiegoederen in supermarkten de voorbije jaren vergelijkbaar waren met die van andere Europese landen, was dat niet het geval voor groenten en fruit. Maar daar komt sinds zo’n 7 jaar verandering in. Het volume en het assortiment groenten en fruit in de supermarktschappen is aan een serieuze inhaalslag bezig.”

Vooral het fruit kent volgens Christophe een forse groei in de Spaanse retail. “Hoogwaardige producten zoals subtropisch fruit, bessen, pitloze druiven en fruit van gekende merken nemen het voortouw. De meeste inwoners van de mediterrane landen leven in appartementen in steden met een hoge bevolkingsdichtheid. Dit verklaart waarom de verkoop in de buurtsupermarkten een hoge vlucht neemt. De consumenten doen vaak inkopen van kleine hoeveelheden. Ik denk dat Spanje in de nabije toekomst zelfs een voortrekker zal zijn in online supermarktaankopen, vooral als het gaat om basisproducten.”

"De bananen uit derde landen en de Canarische eilanden zitten elkaar niet in de weg"
De afzet van bananen, zowel uit derde landen als uit de Canarische eilanden, is nog steeds de belangrijkste pijler van het bedrijf. “De banaan van de Canarische eilanden is ons belangrijkste product qua omzet. Het aandeel van bananen uit derde landen blijft groeien in Spanje, maar dat gaat niet ten koste van de consumptie van bananen uit de Canarische eilanden in absolute cijfers, ook al blijft het prijsverschil tussen een banaan van de Canarische eilanden, ondersteund door aanzienlijke investeringen van de sector in marketing, vrij groot ten opzichte van de banaan uit derde landen. Dat prijsverschil zal naar mijn mening zelfs nog geleidelijk blijven toenemen in Spanje”, zegt Laffon.

 

De groep Fernández López blijft ook groeien in kiwi’s, het tweede belangrijkste importartikel voor het bedrijf. Daarbij ligt de klemtoon op het ras Sungold van Zespri, omdat die garant staat voor zowel een gezond als een lekker hapje. Spanje is Europa’s grootste kiwiconsument en de derde grootste ter wereld na China en Japan. Ook de resultaten voor het tropisch fruit zijn positief, ook al waren de verwachtingen op dat vlak nog hoger gespannen. Het bedrijf zal in 2020 nog meer investeren in dit assortiment.

Meer aanwezigheid in Zuid-Spanje en inzetten op bio
Na de overname van Servimpor heeft Hnos Fernández López ook een magazijn gekocht in Dos Hermanas in de provincie Sevilla. Het pand beslaat ongeveer 7.000 vierkante meter en doet deels dienst als rijperij voor bananen van zowel derde landen als de Canarische eilanden en deels als overslagplatform ter bevoorrading van de supermarkten met lokale groenten en fruit en met importproducten uit Noord-Afrika of Zuid-Amerika via de haven van Algeciras.

"We zijn ervan overtuigd dat bananen moeten rijpen dicht bij het verkooppunt. Supermarkten zijn op zoek naar een op maat gemaakt product dat er bovenuit steekt en ze kiezen voor leveranciers die de beste logistiek en de meest competitieve prijzen aanbieden. Deze investering zal onze aanwezigheid in Zuid-Spanje aanzienlijk vergroten", zegt de commercieel directeur.

Het bedrijf wil ook de bio-lijn uitbreiden en daarvoor rekent het al op een stand in de Bio Market afdeling die momenteel gebouwd wordt in Mercabarna, de groothandelsmarkt in Barcelona. "De bio-markt is aan het groeien in Spanje en we willen een ruim assortiment aanbieden met producten zoals ananas, kiwi, bananen uit derde landen en in het bijzonder die van de Canarische eilanden”, zegt Christophe Laffon afsluitend.

Voor meer informatie:
Hnos. Fernández López, S.A
Tel: +34 93 262 66 90 (Spanje)
[email protected]
www.grupofernandez.es

Publicatiedatum: