In 2019 is de totale omzet van de supermarkten in Nederland met 4,2% gestegen tot bijna 40,5 miljard. Dat meldt RetailNews op basis van voorlopige omzetcijfers die supermarkten aan onderzoeksbureau IRI leveren. Voor retailers die geen cijfers met IRI delen, waaronder Aldi en Lidl, maakt IRI schattingen.
Stijging groentenverkoop stuwt omzetgroei
De Btw-verhoging begin 2019 heeft voor groei gezorgd, net als online-verkopen van de ketens. Ruim 20% van de totale groei komt hieruit voort. Dit is deels een verschuiving vanuit de reguliere supermarkten, maar ook voor additionele omzet aangezien de klein zakelijke markt op deze manier wordt bediend door supermarkten. De omzetgroei is ook een gevolg van de stijging in de verkoop van kant en klaar-maaltijden en verse producten zoals groenten, vleeswaren en kaas.
Prognose 2020
IRI maakte al eerder bekend voor 2020 een supermarktgroei van 4,7 procent te verwachten. Dat groeicijfer komt volgens het onderzoeksbureau voort uit 2,5 procent 'basisgroei', twee procent groei door de extra week dit jaar en 0,2 procent 'EK-groei'.
Bron: RetailNews